• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

CSA-krise

Boeing_fan

ScanFlyer Gold
Har merket meg at tsjekkiske CSA Czech Airlines har slanket seg kraftig de siste årene, og mer skal det bli. Selskapet flyr vel 2-3 avganger fra OSL til PRG om dagen.

For et år siden faset selskapet ut sine langdistansemaskiner A310, og dermed forsvant de transatlantiske rutene. Selskapet har nå kun 48 fly igjen i flåten, og enda færre skal det bli. De neste to årene skal selskapet fase ut alle 6 gjenværende B734, og 10 gjenværende B735. I tillegg til en ATR42. De har imedlertid 7 A319 på bestilling, men det er jo ingenting mot de 17 maskinene som nå fases ut.

Dette må vel være en ganske dramatisk situasjon? Jeg husker at det var snakk om at Aeroflot skulle kjøpe dem, men det skjedde vel aldri noe på den fronten?
 
CSA har kuttet en del på OSL, der er mange dager de bare har en avgang.

Veldig synd det. Før pleide jeg å bruke CSA mye, men de siste årene har jeg opplevd at de taper på pris. Før var de ofte billige og attraktive til Øst-Europa, men i det siste har Austrian, LH eller Swiss kommet mye bedre ut på pris enn CSA. Og særlig det siste året.
 
CSA er ikke spesielt billige, nei.

De ligger ofte dobbelt så dyre over Norwegian som også flyr til PRG.
De er vel heller egentlig ikke så flinke til å markedføre seg heller, iallefall ikke fra OSL.
 
CSA er ikke spesielt billige, nei.

De ligger ofte dobbelt så dyre over Norwegian som også flyr til PRG.
De er vel heller egentlig ikke så flinke til å markedføre seg heller, iallefall ikke fra OSL.

På weekendturer til PRG er de ofte dyre ja, men noen ganger har de jo også veldig gode tilbud til Øst-Europa. Benyttet dem ofte før. Men at de ikke er flinke til å markedsføre seg i Norge stemmer ikke, jeg ser annonser fra dem ofte.

Men dette her er veldig OT, la oss holde oss til tema ;)
 
Nå som sommerprogrammet er over så kan jeg informere om at det plutselig forsvant en haug med Boeing 737-400 fra CSA. Czech Airlines har nå bare to B734 igjen.
Totalt sett så er flåten nå redusert fra 48 fly i sommer til 42 fly nå.

Innen 2012 skal alle 10 gjenværende Boeing 737-500 og de to gjenværende B734 ut, i tillegg til en ATR-42, ifølge Wikipedia.

Som sagt vil det også bli levert 7 A319 til CSA, så CSAs flåte vil i 2012 kun være på 36 fly. Ikke akkurat imponerende.
 
Back
Top