Nytåret skulle traditionen tro fejres udenlands. De seneste år har det primært været i Asien eller Sydamerika, men i år var destinationen Centraleuropas hovedstæder: Prag, Bratislava og Budapest. Jeg købte min billet dagen før afrejse, og valget stod kort fortalt mellem Cimber (ATR42) ud til PRG, og Malev hjem fra BUD. Her lå prisen på cirka DKK2200 + QI bagagegebyr, og fordelen ved denne variant var at jeg kunne flyve hjem på Business for kun ca. 800 kr ekstra. Men valget faldt på CSA, og prisen endte på DKK2052. Ganske fair pris, når man tager i betragtning, at billetten blev købt så kort tid før afrejse.
Min erfaring med CSA begrænser sig til en del pendling mellem CPH og PRG tilbage i 2004, samt en tur til DXB tilbage i 2000. Men nu var der gået 7 år siden min seneste tur, og derfor synes jeg det ville være passende med en lille TR.
CPH-PRG
OK509
dep 1905 arr 2020 (scheduled)
A319 OK-NEM - sæde 20C
Loadfactor: C 25% Y 98%
Check-in
Ankom til Kastrup lufthavn med metroen, og tog den lille gåtur over til Terminal 2, hvor CSA holder til. Handlingen varetages af Novia, både hvad angår check-in og lounges.
Jeg nåede frem til check-in-skranken cirka kl 1745, og foran mig var cirka 8-10 passagerer, fordelt på to køer, en for Business og Elite-kunder (samt bag-drop), og en for economy. Mens førstnævnte kø blot havde en enkelt agent, så var der tre agenter til at varetage den sidstnævnte gruppe. Bevæbnet med mit Air France guldkort, gik jeg henimod den "fine" kø, men det var tydeligt at passagererne ikke respekterede formålet med de to køer, og agenterne håndhævede det ikke. Virkeligt irriterende og skuffende. Derfor skiftede jeg til economy-køen, der tydeligvis blev ekspederet hurtigere.
Det var tydeligt at den typiske passager denne dag ikke var danske eller tjekkiske turister, men "etnisk" trafik, der skulle videre til BEY. Mine fordomme om disse in-frequent flyers blev bekræftet. Ikke nok med at de ikke respekterede de respektive køer. De forstod heller ikke, at de kun måtte checke et stk bagage ind, og den max. måtte veje 23 kg. Med lange diskussioner til følge.
Endelig blev det min tur. Check-in af min kuffert og udskrivning af mit boardingkort skete ganske hurtigt og smertefrit, men agenten var tydeligvis overrasket over at jeg mente at Air France og CSA var i samme alliance, og at jeg derfor gerne ville have registreret mit AF-kort. Hovedrystende fortsatte jeg mod security og derefter til Novia-loungen.
Lounge
Jeg havde ikke været i Novia-loungen i lang tid. Normalt flyver jeg enten med Star Alliance, eller benytter Diners-loungen (som opereres af Servisair). Kun ganske få passagerer indfandt sig i loungen, og jeg fandt mig et bord og en stol nær buffet'en, der dog var en trist omgang. Drikkevareudbuddet var for så vidt ok, men snacks bestod primært af nødder og småkager, samt brød og smør (her faldt mine tanker jo dog på de smør-fattige norske venner).
I luften
Siden jeg havde fløjet CSA sidst, havde de fået Airbus 32x ind i flåden. Jeg skulle derfor have min første tur i en A319 med CSA denne aften. Bag gardinet var der vist kun et par enkelte sæder ledige, og som nævnt var klart størstedelen af passagererne folk der skulle videre til BEY. De to herrer på min sæderække (20A og 20B) skiftede mellem indbyrdes at tale svensk og arabisk.
Jeg havde ved boarding bemærket at et CSA-crew (to piloter, fire cabincrew) skulle flyve med i kabinen. Hvorfor de skulle dead-heade tilbage til Prag undrede mig en del, og selvom det var fristende at stille min nysgerrighed ved at spørge (cabincrew minus purser sad lige bag mig på række 21 (piloter og purser sad i Business)), så spurgte jeg ikke.
Serveringen bestod af en lille pose pretzels, samt kaffe, øl, vin, vand, cola. Spiritus-miniflasker kunne købes til fair priser (vistnok €2,50-3).
Knytnævetesten var bestået, og bortset fra det beskrevne, var flyvningen på godt en time uden nævneværdige hændelser.
Kufferten ankom, på trods af priority-mærke, ikke blandt de første, men som nævnt skulle de færreste af passagerne kun til Prag, så antallet af kufferter fra CPH var ret begrænset.
Herefter gik turen de få skridt over til Courtyard by Marriott Prague Airport, hvor jeg skulle overnatte til dagen efter, hvor resten af mit rejsefølge skulle støde til fra hhv LHR og Flensburg (by train).
Min erfaring med CSA begrænser sig til en del pendling mellem CPH og PRG tilbage i 2004, samt en tur til DXB tilbage i 2000. Men nu var der gået 7 år siden min seneste tur, og derfor synes jeg det ville være passende med en lille TR.
CPH-PRG
OK509
dep 1905 arr 2020 (scheduled)
A319 OK-NEM - sæde 20C
Loadfactor: C 25% Y 98%
Check-in
Ankom til Kastrup lufthavn med metroen, og tog den lille gåtur over til Terminal 2, hvor CSA holder til. Handlingen varetages af Novia, både hvad angår check-in og lounges.
Jeg nåede frem til check-in-skranken cirka kl 1745, og foran mig var cirka 8-10 passagerer, fordelt på to køer, en for Business og Elite-kunder (samt bag-drop), og en for economy. Mens førstnævnte kø blot havde en enkelt agent, så var der tre agenter til at varetage den sidstnævnte gruppe. Bevæbnet med mit Air France guldkort, gik jeg henimod den "fine" kø, men det var tydeligt at passagererne ikke respekterede formålet med de to køer, og agenterne håndhævede det ikke. Virkeligt irriterende og skuffende. Derfor skiftede jeg til economy-køen, der tydeligvis blev ekspederet hurtigere.
Det var tydeligt at den typiske passager denne dag ikke var danske eller tjekkiske turister, men "etnisk" trafik, der skulle videre til BEY. Mine fordomme om disse in-frequent flyers blev bekræftet. Ikke nok med at de ikke respekterede de respektive køer. De forstod heller ikke, at de kun måtte checke et stk bagage ind, og den max. måtte veje 23 kg. Med lange diskussioner til følge.
Endelig blev det min tur. Check-in af min kuffert og udskrivning af mit boardingkort skete ganske hurtigt og smertefrit, men agenten var tydeligvis overrasket over at jeg mente at Air France og CSA var i samme alliance, og at jeg derfor gerne ville have registreret mit AF-kort. Hovedrystende fortsatte jeg mod security og derefter til Novia-loungen.
Lounge
Jeg havde ikke været i Novia-loungen i lang tid. Normalt flyver jeg enten med Star Alliance, eller benytter Diners-loungen (som opereres af Servisair). Kun ganske få passagerer indfandt sig i loungen, og jeg fandt mig et bord og en stol nær buffet'en, der dog var en trist omgang. Drikkevareudbuddet var for så vidt ok, men snacks bestod primært af nødder og småkager, samt brød og smør (her faldt mine tanker jo dog på de smør-fattige norske venner).



I luften
Siden jeg havde fløjet CSA sidst, havde de fået Airbus 32x ind i flåden. Jeg skulle derfor have min første tur i en A319 med CSA denne aften. Bag gardinet var der vist kun et par enkelte sæder ledige, og som nævnt var klart størstedelen af passagererne folk der skulle videre til BEY. De to herrer på min sæderække (20A og 20B) skiftede mellem indbyrdes at tale svensk og arabisk.
Jeg havde ved boarding bemærket at et CSA-crew (to piloter, fire cabincrew) skulle flyve med i kabinen. Hvorfor de skulle dead-heade tilbage til Prag undrede mig en del, og selvom det var fristende at stille min nysgerrighed ved at spørge (cabincrew minus purser sad lige bag mig på række 21 (piloter og purser sad i Business)), så spurgte jeg ikke.
Serveringen bestod af en lille pose pretzels, samt kaffe, øl, vin, vand, cola. Spiritus-miniflasker kunne købes til fair priser (vistnok €2,50-3).
Knytnævetesten var bestået, og bortset fra det beskrevne, var flyvningen på godt en time uden nævneværdige hændelser.
Kufferten ankom, på trods af priority-mærke, ikke blandt de første, men som nævnt skulle de færreste af passagerne kun til Prag, så antallet af kufferter fra CPH var ret begrænset.
Herefter gik turen de få skridt over til Courtyard by Marriott Prague Airport, hvor jeg skulle overnatte til dagen efter, hvor resten af mit rejsefølge skulle støde til fra hhv LHR og Flensburg (by train).
Last edited: