Cruise altitude på boeing og airbus

LN-ANX

ScanFlyer Blue
Cruise altitude på boeing og airbus

Når jeg sitter på flightradar24.com har jeg begynt å legge merke til hvordan Airbus-maskiner ofte legger seg mye høyere på cruise. Dette gjelder spesielt long haul maskiner.

Et eksempel på dette kan være når tunge fly flyr til Asia, da pleier jeg å se at Boeing-maskiner legger seg på en cruise alt på 31-33 tusen fot mens Airbus maskiner legger seg fra 35 tusen fot og høyere.

Så det jeg egentlig lurer på er om det er noen spesiell grunn til dette? Har dette noe med flyets aerodynamikk å gjøre?

Re: Cruise altitude på boeing og airbus

Det er nok ikke noen gylden regel fra produsent til produsent, men f.eks. 744 har temmelig høy wing loading når den er full, vil gjerne ha FL300/FL310 som optimum til den har brukt litt drivstoff. Vingen på 744 er temmelig "umoderne". A340 sliter også litt med å komme opp når den er meget tung, mens 777 og 330 klarer å klatre høyere med en gang. 380 vil ikke ha problem med å komme opp med en gang, siden vingen er meget stor og dimmensjonert til en A380-900.

Last edited:

Har spesielt merket at A380 stort sett går rett opp til 350, men den har jo som sagt en veldig stor vinge. Men fremdeles ser jeg at B777 bare går opp til 310-330 mens A330 går opp til 370 som første level. Noe som jeg synes virker litt rart ettersom 777 har enormt mye kraft og burde ha lite problemer med å gjøre tilsvarende. Har vingene noe å si i det tilfellet også, kanskje med tanke på winglets?

Har spesielt merket at A380 stort sett går rett opp til 350, men den har jo som sagt en veldig stor vinge. Men fremdeles ser jeg at B777 bare går opp til 310-330 mens A330 går opp til 370 som første level. Noe som jeg synes virker litt rart ettersom 777 har enormt mye kraft og burde ha lite problemer med å gjøre tilsvarende. Har vingene noe å si i det tilfellet også, kanskje med tanke på winglets?

Tror ikke winglets har så mye å si, men det er store forskjeller i wing loading ved MTOW, MTOW/wing area i tonn pr kvm.
A359 - 0,60
A333 - 0,65
A388 - 0,66
B772ER- 0,70
A343 - 0,74
B744 - 0,76
B789 - 0,77
B748 - 0,80
B773ER - 0,82
A346 - 0,84

Som du ser, Airbus har lav wing loading, Boeing høy (med visse unntak og variasjoner). Boeing har stort sett litt høyere cruise speed også.
Twins har mer excess thrust, og dermed gjerne høyere optimum FL enn en quad.

Last edited:

Der ble det klarere ja :) Vil det egentlig si at Airbus sine fly er mer effektive en Boeing sine? Da med tanke på fuel forbruk? Å ha høy cruise speed samtidig som lav alt virker som en veldig dårlig kombinasjon.

Tja, det er ikke fullt så enkelt. F.eks. 77W er mer effektiv enn 346, 380 mer effektiv enn 744 og 748, og 333 er billigere i drift enn 77E.
Merk at tallene over er ved MTOW, en typisk transatlantisk flight vil kanskje bety 333 på MTOW og en 77E på 90% av MTOW. I så fall blir tallene helt annerledes.

Flyene på long haul bruker som regel å stige litt og litt ettersom den blir lettere.

Her er det mange faktorer som spiller inn.

Vingeareal er en av dem. Når designerne velger areal er det flere faktorer som vil avgjøre hvilket areal man velger.

- Cruise drag, større areal, mere drag og drivstoff-forbruk
- Stall speed, rullebanelengde behov
- Vekt, større vinge, mer vekt
- Fuel volum, behov.

For å fly høyere må man ha en større vinge. Drag der er jo mindre der så vinge drag blir omtrent konstant med økt areal og høyde.
Fuselage drag reduseres høyere opp man kommer. Man kan altså i teorien minimere drag ved å fly veldig høyt med veldig store vinger.
MEN, her vil motoren begynne å slite med effektiviteten og flyet bli tyngre.

For å nevne noe - så å velge riktig design er ikke lett og Boeing og Airbus har nok litt ulik filosofi på enkelte ting her.

W

Back