LN-ANX
ScanFlyer Blue
Cruise altitude på boeing og airbus
Når jeg sitter på flightradar24.com har jeg begynt å legge merke til hvordan Airbus-maskiner ofte legger seg mye høyere på cruise. Dette gjelder spesielt long haul maskiner.
Et eksempel på dette kan være når tunge fly flyr til Asia, da pleier jeg å se at Boeing-maskiner legger seg på en cruise alt på 31-33 tusen fot mens Airbus maskiner legger seg fra 35 tusen fot og høyere.
Så det jeg egentlig lurer på er om det er noen spesiell grunn til dette? Har dette noe med flyets aerodynamikk å gjøre?
Når jeg sitter på flightradar24.com har jeg begynt å legge merke til hvordan Airbus-maskiner ofte legger seg mye høyere på cruise. Dette gjelder spesielt long haul maskiner.
Et eksempel på dette kan være når tunge fly flyr til Asia, da pleier jeg å se at Boeing-maskiner legger seg på en cruise alt på 31-33 tusen fot mens Airbus maskiner legger seg fra 35 tusen fot og høyere.
Så det jeg egentlig lurer på er om det er noen spesiell grunn til dette? Har dette noe med flyets aerodynamikk å gjøre?