I år har det blitt en del CRJ900- og Q400-turer, men ingen av disse har vært med SAS eller Widerøe. Alle disse turene skjedde i løpet av april i år: CRJ900 OSL-DUS-MAN med LH og Q400 MAN-IOM, AMS-EXT og JER-SOU-MAN med BE. Ikke merket jeg noen vesentlige forskjeller i komfort mellom disse to typene, og kanskje den største forskjellen måtte være at LH serverte Warsteiner gratis og at landingene til Q400ene var mer markante (firm heter det vel på engelsk).
Ser man på disse flyturene enkeltvis og da spesielt flyavstander dukker det opp et mønster
OSL-HAM = 734 km
HAM-MAN = 813 km
MAN-IOM = 175 km
AMS-EXT = 594 km
JER-SOU = 203 km
SOU-MAN = 275 km
Kortere avstander Q400 - lengre avstander CRJ900
En annen ting som Dag Viking nevnte, Q400 er perfekt for å fly på lavere FL under langdistanseflyene, men over ankommende fly inn til områder som rundt London. Dette ble opplevd på en av turene - fra Amsterdam til Exeter. På denne turen fløy vi som beskrevet ovenfor og ut fra bildene jeg tok var det følgende routing AMS-NIK-RAPIX-UL610-KOPUL-GILDA-UL620-BIG-MID-SAM-EXT. Med andre ord all trafikken med ankomst fra øst til Londons flyplasser fløy vi over og vest av London så lå vi så langt sør at vi unngikk konflikt med avgående transatlantiske fly fra Londons flyplasser. Underveis tok jeg fra min posisjon (sete 1A) bilder av Manston, Gatwick og Bournemouth/Hurn i tillegg til fine bilder av båttrafikken på Solent når vi passerte over SOU.
Men jeg også flydd lengre strekk med Flybes Q400 og det var for to år siden fra Edinburgh til Manston. I direkte linje er distansen 600 km, men med de airways som eksisterer over UK ble flydd distanse 27% lenger (760 km), og igjen basert på foto fra 2F denne gangen så var routing følgende: EDI-NGY-UN615-DCS-CROFT-BARTN-HON-COWLY-Q70-BENSU-BIG-DET-MSE
Det merkelige på disse to flyturene som er beskrevet i detalj så er gjennomsnittshastigheten identisk = 310 knop / 570 km/h. Med andre ord har det ikke vært noen annen skrubbing enn ved avgang og ankomst. Til sammenligning så fløy jeg med en B738 mellom OSL og HAU tidligere i sommer og oppnådd gjennomsnittshastighet fra TO til TD var 293 knop / 543 km/h. Fordelene til Q400 er at den har FL240/250 nesten for seg selv og ingen eller små differanser i flytid på korte strekk sammenlignet med jetfly.
Da er bare å si fortsett slik til Widerøe.