CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Ser ut som neste steg nå er og brukte 250 millioner DKK på og utvide sikkerhetskontrollen og deler av T2

https://www.cph.dk/om-cph/presse/nyheder/udvider-sikkerhedskontrollen-for-250-millioner-kroner/
En investering på 250 millioner kroner skal fordoble arealet i sikkerhedskontrollen i Københavns Lufthavn. Det skal gøre rejseoplevelsen så ustresset som muligt med forudsigelige ventetider og mere lys og plads. Den markante udbygning er en milepæl i planen om at vokse fra 25 til 40 millioner passagerer
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Lidt teknisk info om udvidelsen af sikkerhedsområdet mellem Terminal 3 og 2:

http://www.licitationen.dk/procurement/view/16308/csc_phase_ii_storentrepriser?keywords=lufthavne

Detaljer om udbuddet af enterpriser til Finger E (20.000 kvm med mulighed for yderligere 11.000 kvm:

http://www.licitationen.dk/procurem...gate_capacity_towards_east?keywords=lufthavne

...og til sidst detaljer om nye busbetjente standpladser E83-E86 og mulighed for E89:

http://www.licitationen.dk/procurement/view/18414/nye_standpladser_e83_e86?keywords=lufthavne
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Forhåbentlig forøger de også bemandingen i Security .......;)
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Nyt om Finger E:

"Byggeriet er i 3 etager på i alt ca. 25 000 m2; og baseres på velkendte, gennemprøvede konstruktionsprincipper med en stor grad af gentagelseseffekt. Råhuset konstrueres i in-situ beton."

"Værdi eksklusive moms: 400 000 000.00 DKK"

"Udbuddene forventes at blive gennemført fra ultimo november 2016 til sommeren 2017. Under forudsætning af de nødvendige godkendelser forventes udførelsesperioden for de 3 storentrepriser at være fra Q2 2017 til Q2 2019."

http://www.licitationen.dk/procurement/view/21308/finger_e?keywords=frederiksgade+1

Mange projekter i gang: Udvidelse af sikkerhedskontrollen, Terminal 2 og nu altså Finger E.
 
Last edited:
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

For et par dage siden læste jeg, at flere flyselskaber og rejsebureauer havde udtalt, at det begynder at blive problematisk med kapaciteten på CPH og at passagererne derfor bliver stressede og flyselskaberne må forsinke afgange for at få alle folk ombord.

Lufthavnschefen har også lige udtalt følgende: "At have knap tre millioner passagerer igennem lufthavnen på én måned er væsentligt over forventningerne på nuværende tidspunkt."

Det virker fortsat til at være sikkerhedskontrollen, som har flest problemer, men også bagagebåndet har modtaget kritik i år.
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Hvor læste du dettte ?

Kan dog ikke være andet end enig gentagende gange må afgange forsinkes grundet ulidelige lange køer i security eller pas kontrollen de er langt bagud i kapaciteten i forhold til antallet af passagerer der går igenmem den planlagte udvivdelse af security burde udvides allerede mere nu..
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Hvor læste du dettte ?

Kan dog ikke være andet end enig gentagende gange må afgange forsinkes grundet ulidelige lange køer i security eller pas kontrollen de er langt bagud i kapaciteten i forhold til antallet af passagerer der går igenmem den planlagte udvivdelse af security burde udvides allerede mere nu..

De er jo netop igang med at udvide security nu.
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

lidt dårligt formuleret af mig mente at de burde gøre udvidelsen større end det som er planlagt nu til næste år som de allerede er i gang med
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

SAS og mange andre er ude med kritik af CPH's plan om at lukke tværbanen for at gøre plads til udvidelse:

Der er uenighed om konsekvenserne af Københavns Lufthavns udvidelsesplaner, som involverer nedlæggelsen af tværbanen. 500 aflyste afgange for SAS, advarer selskabet, der sammen med andre mener, at passagerer og flyselskaber bliver taberne.

http://www.b.dk/nationalt/uro-om-st...havns-lufthavn-risikerer-at-lukke-flere-gange

Nogen der kan sige mig, hvorfor kritikken kommer nu? At tværplanen skrottes på sigt har været kendt lige siden Expanding CPH blev offentliggjort.
 
Last edited by a moderator:
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

SAS og mange andre er ude med kritik af CPH's plan om at lukke tværbanen for at gøre plads til udvidelse:

http://www.b.dk/nationalt/uro-om-st...havns-lufthavn-risikerer-at-lukke-flere-gange

Nogen der kan sige mig, hvorfor kritikken kommer nu? At tværplanen skrottes på sigt har været kendt lige siden Expanding CPH blev offentliggjort.

Siste avsnitt i artikkelen forklarer det meste. SAS er nok i utgangspunktet ikke glad for store utvidelser og kapasitetsøkninger på CPH (eller andre steder?) som vil resultere i enda større konkurranse, og så benytter de alle argumenter for at dette er en ugunstig plan. Sånn vil det vel alltid være og den vanskelige balansen mellom å vokse men samtidig ikke hisse på seg de den største kunden som stadig blir utfordret. Det er vel akkurat de samme diskusjonene som skjer rundt LHR, ekspansjon eller evt en ny lufthavn for LON.
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Siste avsnitt i artikkelen forklarer det meste. SAS er nok i utgangspunktet ikke glad for store utvidelser og kapasitetsøkninger på CPH (eller andre steder?) som vil resultere i enda større konkurranse, og så benytter de alle argumenter for at dette er en ugunstig plan. Sånn vil det vel alltid være og den vanskelige balansen mellom å vokse men samtidig ikke hisse på seg de den største kunden som stadig blir utfordret. Det er vel akkurat de samme diskusjonene som skjer rundt LHR, ekspansjon eller evt en ny lufthavn for LON.

Samtidigt är SAS kritik om att stänga en bana inte helt obefogad. Dom får ju medhåll från piloter och konkurrenter.
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

En løsning kunne være at etablere en ny tværbane syd for den nuværende, og som krydser både med 22R og 22L. Det vil koste lidt huse i området, men langt færre end hvad en tredje bane vil gøre i LHR
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Brukes tverrbanen mye? Er jo et kost nytte spørsmål men om det er mye x-vind på hovedbanene er det jo noe annet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Brukes tverrbanen mye? Er jo et kost nytte spørsmål men om det er mye x-vind på hovedbanene er det jo noe annet.
4.4% av bevegelsene iflg. artikkelen (dvs. ca. 1 mill pax)
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

Brukes tverrbanen mye? Er jo et kost nytte spørsmål men om det er mye x-vind på hovedbanene er det jo noe annet.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Problemet er at CPH ligger ved vandet, og når det blæser, så blæser det meget
 
Re: CPH's nye vækstplan: ”Expanding CPH”

En løsning kunne være at etablere en ny tværbane syd for den nuværende, og som krydser både med 22R og 22L. Det vil koste lidt huse i området, men langt færre end hvad en tredje bane vil gøre i LHR


Joda, billigere enn en ny bane på LHR, men fremdeles veldig dyrt og neppe en lønnsom investering for flyplassen

4.4% av bevegelsene iflg. artikkelen (dvs. ca. 1 mill pax)



Men som svaret fra CPH er inne på, så ved en manglende tverrbane så vil det ikke bety at alle disse hadde endt med og bli kansellert.
Uansett er det jo til syvende og sist en økonomisk beslutning
 
Back
Top