CPH sparker ruteutviklingssjefen

Det er for øvrig 1 uke til diverse selskaper setter inn betydelig ekstra kapasitet/nye ruter på CPH så dersom SAS mislikte konkurransesituasjonen så blir det vesentlig verre fra når vinterprogrammet startet 1.november.

Anna.aero rapporterer, at Danmark som helhed ser en stigning i ugentligt antal afgående sæder ("departing seats") på 13,4 procent i november '15 vs. november '14. Helt konkret er der 46.000 ekstra afgående sæder om ugen i markedet. Så ja, der er en hel del ekstra kapacitet, der skal sælges. Det er selvfølgelig DK som helhed, men størstedelen må antages at tilfalde CPH.

http://www.anna.aero/2015/10/29/dubai-ryanair-and-china-are-the-leaders-heading-into-winter-2015/
 
Læste artiklen tidligere i dag og tænkte det samme. Men det giver stadig ikke mening, hvorfor cheferne skulle sparkes. Det har hele tiden været lufthavnens strategi at tiltrække alle mulige selskaber. Cheferne har derfor blot eksekveret den strategi, som ledelsen har besluttet. CPH burde godt kunne lægge strategien om uden at skulle fyre folk, med mindre SAS har udtrykt mistillid og direkte/indirekte bedt lufthavnen om at finde nye folk.

Ja du sier noe. En trenger ikke nødvendigvis å fyre folk dersom en ønsker å endre strategien.. Det hele virker en smule underlig må jeg si.
 
Helt enig i de siste par innleggene. Sannsynligvis ligger det noe annet bak denne saken.
 
"Vi konkurrerer primært med de større europæiske lufthavne som München, Zürich, Bruxelles og Wien - og her er vi også på takstområdet særdeles konkurrencedygtige," udtaler Peter Krogsgaard, CPHs kommercielle direktør.

Hm... Det hjælper bare ikke rigtig i en forhandlingssituation, hvor kunden hedder SAS. Check-in.dk har fået udleveret SAS' interne beregninger på at sende et langdistancefly i luften fra CPH, OSL og ARN:

Start- og passagerafgifter for et Airbus A330-300Enhanced fly i Københavns Lufthavn, Stockholm Arlanda og Oslo Gardermoen. Baseret på et Airbus A330-300Enhanced fly med total startvægt på 242 tons, 262 sæder og en belægning på 95% svarende til 249 passagerer.

http://www.check-in.dk/saa-dyrt-er-det-at-flyve-langt-fra-cph#.VmlyoPl_M7c
 
"Vi konkurrerer primært med de større europæiske lufthavne som München, Zürich, Bruxelles og Wien - og her er vi også på takstområdet særdeles konkurrencedygtige," udtaler Peter Krogsgaard, CPHs kommercielle direktør.

Hm... Det hjælper bare ikke rigtig i en forhandlingssituation, hvor kunden hedder SAS. Check-in.dk har fået udleveret SAS' interne beregninger på at sende et langdistancefly i luften fra CPH, OSL og ARN:

Start- og passagerafgifter for et Airbus A330-300Enhanced fly i Københavns Lufthavn, Stockholm Arlanda og Oslo Gardermoen. Baseret på et Airbus A330-300Enhanced fly med total startvægt på 242 tons, 262 sæder og en belægning på 95% svarende til 249 passagerer.

http://www.check-in.dk/saa-dyrt-er-det-at-flyve-langt-fra-cph#.VmlyoPl_M7c

Hehe, greit skifte av argumentasjon fra CPH sjefen der. Forøvrig interessant sammenligning av avgifter.
 
Diskusjonen mellom SAS og CPH fortsetter i rosabloggen Check In:

Vi konkurrerer primært med de større europæiske lufthavne som München, Zürich, Bruxelles og Wien - og her er vi også på takstområdet særdeles konkurrencedygtige," udtalte kommerciel direktør i Københavns Lufthavn, Peter Krogsgaard.

Hos SAS kan man ikke bruge den forklaring til særlig meget.
”Vi sammenligner med det marked vi befinder os i. Når vi taler om trafikknudepunkter i Skandinavien, så kigger vi ikke på priserne i Timbuktu.

”Vi er meget optaget af at andre flyselskaber i CPH ikke får særlige gunstige betingelser. Vi vil ikke betale for at andre flyselskaber kan bruge lavprisfingeren GO eller at de kan lande i CPH med Airbus A380. De selskaber, der vil det, burde selv betale for det,” pointerer Lars Sandahl Sørensen.

http://www.check-in.dk/sas-afviser-cph-forsvar-af-hoeje-priser1#.VnPR4vkrLRY
 
Jeg havde skrevet et indlæg, men det blev slettet, fordi forummet havde logget mig ud i mellemtiden.

CPH forsøger at bruge Blue Ocean Strategy, hvor de selv definerer deres marked og de dertilhørende konkurrenter. Desværre for CPH har de ikke formået et skabe et unikt produkt, der adskiller dem fra dét, som konkurrenterne tilbyder. Derfor er de stadigvæk bundet af de gængse spilleregler i markedet. Alle interessenter/stakeholdere i luftfartsbranchen ser Skandinavien som ét marked, hvor konkurrencen primært står imellem de tre hovedstadslufthavne. CPH har endnu ikke formået at levere et så enestående produkt, at de kan se bort fra "naturlovene" som gælder for skandinavisk luftfart. Set i forhold til de store europæiske hubber, kan CPH, ARN og OSL kun forsøge at minimere det tab af trafik, som går via disse hubber. Muligheden for at stjæle lokal trafik fra eksempelvis Benelux-landene er begrænset.

Som ejendomsmægler i København får jeg ikke solgt mange huse, hvis mine priser er langt højere end mine lokale konkurrenters, hvis mit eneste argument for de høje priser er, at mine priser er rimelige i forhold til ejendomsmæglere i London og Paris.

Tilføjelse: Derfor er CPHs pris-sætning forkert. De benchmarker de forkerte konkurrenter. En pris-sammenligning mellem CPH og AMS vil kun i meget få tilfælde være relevant.
 
Last edited:
Da var det også endelig offisielt at Majid Khan, ansvarlig for ruteutvikling for Midtøsten og Afrika, hos CPH bytter side å begynner tilsvarende jobbe for OSL fra 1.mars.

Egentlig litt overrasket over at det danske luftfartsmiljøet ikke har snappet opp nyheten til bloggere og pressen før nå.

http://www.check-in.dk/oslo-lufthavn-headhunter-ruteudvikler-i-cph#.Vqr_BHn2ZLM

Han skal få en særdeles vanskelig jobb med tanke på hans tidligere salgsinnsats.
Jeg har en viss personlig skeptisk til hvordan han skal bygge troverdighet med å nå selge inn noe som han tidligere har argumentert andre bort fra. Dette er jo en generell problemstilling når selgere bytter beite innen samme bransje.

Uansett, OSL vil nå få betydelig forsterket sitt team for jakten mot nye langruter.
Det er jo ikke å skyve under en stol at OSL med dette nå også får tilgang til svært mye av hva som ligger bak CPH sin suksess i form av arbeidsmetoder, strategier og prospekter.
 
Det ansettes en tredje person også, i en periode hvor resten av Avinor er inne i en kraftig nedbemanning og hvor det for lengst er innført ansettelsesstopp. Men å styrke ruteutviklingsteamet handler vel om å sikre langsiktige og strategiske inntekter (les nye ruter), så det er vel kanskje ikke så overraskende. Får håpe denne satsingen gir resultater, både på kort og lang sikt.

Espen
 
Det er jo ikke å skyve under en stol at OSL med dette nå også får tilgang til svært mye av hva som ligger bak CPH sin suksess i form av arbeidsmetoder, strategier og prospekter.

Det er liten tvil om at OSL og Avinor nå virkelig har forstått at "finnes det er marked her så kommer flyselskapene uansett"-taktikken ikke er gjeldene og ser verdien et sterkt OSL har for Østlandet og Norge som helhet - endelig.

Men CPH er vel neppe bekymret da de ikke konkurrer med OSL uansett;).

Men spøk til side; at en av de sentrale på CPH velger å gå til konkurrenten med all innsikt og kompetanse har inneher får meg til å tenke rundt hva som egentlig har hendt på CPH og oppryddingen der nede. Skulle kanskje tro at det var nærmest en utenkelig å gjøre. Vi her oppe får håpe Majid tenker "payback time":D.
 
Ser det har vært flere utskiftninger i ruteutviklingsteamet der nede og nye kommet til. Mulig det også blir andre som forsvinner ut også..
 
Det er liten tvil om at OSL og Avinor nå virkelig har forstått at "finnes det er marked her så kommer flyselskapene uansett"-taktikken ikke er gjeldene og ser verdien et sterkt OSL har for Østlandet og Norge som helhet - endelig.

Men CPH er vel neppe bekymret da de ikke konkurrer med OSL uansett;).

Men spøk til side; at en av de sentrale på CPH velger å gå til konkurrenten med all innsikt og kompetanse har inneher får meg til å tenke rundt hva som egentlig har hendt på CPH og oppryddingen der nede. Skulle kanskje tro at det var nærmest en utenkelig å gjøre. Vi her oppe får håpe Majid tenker "payback time":D.

Er det ikke vanligt, at man i en stilling som denne, hvor man sidder på meget fortrolig viden, ikke kan tage arbejde hos en konkurrent det første år efter sin fratrædelse? Han har jo netop en masse følsom information, som OSL kan bruge, men som CPH formentlig ikke er interesseret i, at nordmændene for adgang til.
 
Er det ikke vanligt, at man i en stilling som denne, hvor man sidder på meget fortrolig viden, ikke kan tage arbejde hos en konkurrent det første år efter sin fratrædelse? Han har jo netop en masse følsom information, som OSL kan bruge, men som CPH formentlig ikke er interesseret i, at nordmændene for adgang til.

Konkurrent? Jeg trodde ikke CPH anså OSL som en konkurrent?

Spøk til side. Dette er noe som står i arbeidsavtalene til folk. Om det ikke skulle være lov å gå til en konkurrent, så vil i så tilfelle det koste langt mer å si noen opp (de må jo ha lønn det året). Nå er det vel ikke så uvanlig at folk forflytter seg mellom konkurrenter innen samme bransje, så det er vel mye mer vanlig at folk må slutte på timen enn at man for arbeidsnekt i et år.
 
Er det ikke vanligt, at man i en stilling som denne, hvor man sidder på meget fortrolig viden, ikke kan tage arbejde hos en konkurrent det første år efter sin fratrædelse? Han har jo netop en masse følsom information, som OSL kan bruge, men som CPH formentlig ikke er interesseret i, at nordmændene for adgang til.

Jeg synes du tar opp et viktig poeng ThomasB. En annen ting er jo i hvilken grad det er mulig å oppnå troverdighet som selger ved nå å representere OSL.
Begrepet quick wins er jo ganske åpenbare i dette tilfellet.

Nå er det jo slik at flere, inkludert meg selv, er kjent med en del kontrovers rundt hendelsen i høst som vil gi flere overraskelser innen kort tid.

Det vil når det offentliggjøres, gjøre din presenterte problemstilling desto mer aktuell.
 
Last edited:
Jeg synes du tar opp et viktig poeng ThomasB. En annen ting er jo i hvilken grad det er mulig å oppnå troverdighet som selger ved nå å representere OSL.
Begrepet quick wins er jo ganske åpenbare i dette tilfellet.

Nå er det jo slik at flere, inkludert meg selv, er kjent med en del kontrovers rundt hendelsen i høst som vil gi flere overraskelser innen kort tid.

Det vil når det offentliggjøres, gjøre din presenterte problemstilling desto mer aktuell.

Og eftersom han fortsat vil blive boende i Danmark, vil han hver dag skulle se sin tidligere arbejdsgiver i øjnene på vej nordover mod OSL :D

Industri-spionage på et helt nyt niveau! (ironisk kommentar)
 
"Vi konkurrerer primært med de større europæiske lufthavne som München, Zürich, Bruxelles og Wien - og her er vi også på takstområdet særdeles konkurrencedygtige," udtaler Peter Krogsgaard, CPHs kommercielle direktør.

Hm... Det hjælper bare ikke rigtig i en forhandlingssituation, hvor kunden hedder SAS. Check-in.dk har fået udleveret SAS' interne beregninger på at sende et langdistancefly i luften fra CPH, OSL og ARN:

Start- og passagerafgifter for et Airbus A330-300Enhanced fly i Københavns Lufthavn, Stockholm Arlanda og Oslo Gardermoen. Baseret på et Airbus A330-300Enhanced fly med total startvægt på 242 tons, 262 sæder og en belægning på 95% svarende til 249 passagerer.

http://www.check-in.dk/saa-dyrt-er-det-at-flyve-langt-fra-cph#.VmlyoPl_M7c

Amsterdam nedsætter sine "landing fees" med 11,6% i år:

http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/6630816/

CPH konkurrerer stadig mod AMS, går jeg ud fra...
 
http://www.standby.dk/koebenhavns-lufthavn-mister-ruteudviklere/

Flere har forlatt skuta, dvs det er bare Annika som er igjen fra det gamle teamet nå. Og Ulv begynner også i Avinor/OSL. Det blir interessant å se evt konsekvenser av dette på sikt. Helt utrolig at de har gått en etter en.

Ja, men også litt typisk for "salgsavdelinger". De som blir igjen blir preget av omstillinger og endringer, samtidig som en ny leder vil ønske å sette sitt preg på avdelingen og sitt team. Litt av et "scoop" for Avinor da!
 
Men når kommer sladderen frem til offentligheten (=Flyprat[emoji6])om hva som har skjedd der nede?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Back
Top