MartinL, nå overdriver du! Hvis jeg ikke husker feil, så var det med februar-resultatet i år disse tankene kom fra PP (har ikke sjekket trådene), og han har rett - OSL har hatt en nedgang i forhold til i fjor. I rene tall så ligger nå OSL på en gjennomsnittlig økning måned for måned på 106 429 passasjerer, tilsvarende tall for 2006 var 148 003 passasjerer og for 2005 var det 85 891. Resultatet av dette har gjort at avstanden mellom CPH og OSL har minket fra 4 169 125 passasjerer for 12 måneders rullerende pr. desember 2004 og ned til 2 648 450 passjerer per utgangen av september. Med dette har avstanden mellom OSL og CPH skrumpet med 1 520 675.
Tilsvarende forhold mellom ARN og OSL, så var 12 måneders rullerende tall for OSL i desember 2004 1 388 412 passjerer bak ARN , mens per utganger av september 2007 er OSL 875 574 passasjerer foran ARN. I dette tidsrommet har OSL øket med 2 263 986 passasjerer mer enn ARN.
Jeg vet PP hater dette, men jeg må bare si det - hvis den utviklingen som har vært til nå i år forsetter, så vil OSL passere CPH i passasjerantall lenge før OSL får sin T2 (på høstparten av 2010). Hvor stor sannsynlighet er det for at OSL opprettholder denne vekstraten? Jeg vil si at sannsynligheten er ekstremt liten, men DYs flåteutvidelse og SAS Norges satsing på de tolv nye destinasjonene neste år + Sterlings utvidelser så kan jeg ta feil. Mest sannsynlig vil veksten for OSL ligge et par prosent poeng høyere en glasskulemennene hos OSL har lagt til grunn, og med det er OSL jevnt med CPH akkurat når T2 åpner.
Nok med spådommer, under ser dere en oppdatert graf for 12 måneders rullende for de tre.