CPH: Rutenyheder 2010

  • Thread starter Thread starter PP
  • Start date Start date

PP

ScanFlyer Gold
Synes det kunne være praktisk at have en samlet tråd hvor alle 2010 rutenyheder for CPH præsenteres og opdateres løbende. Derudover vil der selvfølgelig kunne være separate tråde hvor de enkelte nyheder diskuteres.

Jeg vil løbende opdatere første post i denne tråd efterhånden som nyheder for CPH bliver annonceret.


CPH rutenyheder 2010:

Seneste opdatering: 17 januar --> opdateringer markeret med rødt



Air Canada:
Nyt selskab på CPH fra 2010 med daglig rute til Toronto YYZ fra 24 juni.

Schedule som følgende:

YYZ-CPH AC882 17:15-06:55 1234567 763
CPH-YYZ AC883 12:20-14:50 1234567 763


Cimber Sterling:
Har indtil videre annonceret følgende for 2010:

London LGW (3x daglig) nedlægges fra slutningen af marts.
London LCY startes i stedet 30 marts med 2x daglig ATR42

Desuden et par nye sommeruter:

Catania, 1x ugentlig 737 fra 15 maj (seasonal)
Larnaca, 1x ugentlig 737 fra 17 maj (seasonal)
Lissabon, 2x ugentlig 737 fra 16 maj (seasonal)

Ålborg opgraderes desuden til såkaldt ”timedrift”.


Delta Airlines:
Udvider betjeningen af CPH med en daglig rute til New York JFK fra 28 maj

Schedule som følgende:

JFK-CPH DL118 19:00-09:05 1234567 752
CPH-JFK DL119 14:20-16:45 1234567 752


Flyglinjen.se:
Nyt selskab på CPH, der starter flyvninger fra Jönköping fra 8 februar. Der bliver 2 daglige flyvninger på hverdage med Jetstream 41 indlejet fra Eastern Airways (UK).


Germanwings:

Nyt lavprisselskab på CPH, der starter flyvninger fra Köln (CGN) d. 28 marts 6x ugentlig med A319

Schedule som følgende:

CGN-CPH 4U172 06:45-08:05 12xxxxx A319
CGN-CPH 4U172 15:20-16:40 xx345xx A319
CGN-CPH 4U172 14:50-16:10 xxxxxx7 A319
CPH-CGN 4U173 08:35-09:55 12xxxxx A319
CPH-CGN 4U173 17:10-18:30 xx345xx A319
CPH-CGN 4U173 16:40-18:00 xxxxxx7 A319


Montenegro Airlines:

Fløj sidste sommer en kort periode Tivat-CPH 1x ugentlig rettet mod VFR trafik til Balkan, hvilket tilsyneladende var en succes. Fra 1 maj åbner Montenegro Airlines således en fast rute mellem CPH og Podgorica (TGD) 2x ugentlig med Fokker 100.

Schedule som følgende

TGD-CPH YM830 10:00-12:45 x2xx5xx F100
CPH-TGD YM830 13:30-16:15 x2xx5xx F100


NIKI:
Nyt selskab på CPH, med rute til Wien (VIE) fra d. 26 marts 2010 6x ugentlig med A320

Schedule som følgende:

VIE-CPH HG8012 17:50-19:20 12345xx A320
VIE-CPH HG8012 13:00-14:35 xxxxxx7 A320
CPH-VIE HG8013 20:10-21:45 12345xx A320
CPH-VIE HG8013 15:20-18:55 xxxxxx7 A320


Norwegian:
Fortsætter ekspansionen på CPH med en række nye ruter.

Mest interessante er satsningen på dansk indenrigs med tre nye ruter:

Karup, 3x daglig med 737 fra 18 januar
Billund, 3x daglig med 737 fra 14 februar
Bornholm Rønne, 1x daglig med 737 fra 25 marts

Derudover indtil videre en ny helårsrute annonceret i form af Bergen, der flyves 1x daglig med 738 fra 28 marts.

I tillæg en række nye sommerruter:

Olbia, 1x ugentlig med 737 fra 1 maj (seasonal)
Dubrovnik, 1x ugentlig med 737 fra 1 maj (seasonal)
Malta, 1x ugentlig med 737 fra 1 maj (seasonal)
Zagreb, 2x ugentlig med 737 fra 1 maj (seasonal)
Kos, 2x ugentlig med 737 fra 26 juni (seasonal)
Ibiza, 1x ugentlig med 737 fra 27 juni (seasonal)
Athen, 2x ugentlig med 737 fra 28 juni (seasonal)
Larnaca, 1x ugentlig med 737 fra 29 juni

CPH-WAW nedlægges pr. 31. januar


Qatar Airways:
Nye selskab på CPH fra 28 marts 2010. DOH-CPH 4x ugentlig med A319LR.

Schedule som følgende:

DOH-CPH QR097 01:20-07:15 x2xxx6x A319
DOH-CPH QR085 08:00-13:45 xxxx5x7 A319
CPH-DOH QR098 12:05-19:20 x2xxx6x A319
CPH-DOH QR086 16:20-23:40 xxxx5x7 A319



SAS:
To nye destinationer annonceret for 2010:

Vilnius, 2x daglig med CRJ900 fra 11 januar
Lyon, 5x ugentlig med CRJ900 fra 6 april

Til gengæld nedlægges CPH-Nürnberg og CPH-London LCY


SATA International:
Nye selskab på CPH der starter schedule trafik til CPH fra Madeira Funchal fra årsskiftet 2009/2010. Der bliver flyvning hver mandag året rundt med A320 og i codeshare med TAP Portugal.

Schedule som følgende:

FNC-CPH S4680 09:00-14:50 1xxxxxx A320
CPH-FNC S4681 15:40-19:25 1xxxxxx A320


Skyways:

Genstarter ruten mellem Jönköping og CPH fra 18 januar, 2x daglig med Jetstream 31 (I direkte konkurrence med Flyglinjen.se)
 
Last edited by a moderator:
och för Skyways är det antagligen Svenska Direktflyg som kommer att operera. Men två aktörer här ställer jag mig skeptisk till.
 
Men två aktörer här ställer jag mig skeptisk till.

Det samme gør jeg - det er helt sikkert en rute hvor der ikke er plads til to spillere. Hvis ikke flyglinjen.se havde annonceret JKG-CPH er jeg også ganske sikker på at Skyways ikke havde besluttet at starte denne rute op igen, men sådan er der så meget...
 
Det ser virkelig lyst ut for CPH, kan virke som om resesjonen er i ferd med å gi seg.

Ja 2010 ser ganske fornuftig ud for CPH - man har klaret sig fornuftigt igennem krisen uden at miste ret mange ruter og selskaber. Ny begynder optimismen så at vende tilbage og indtil videre er status 5 nye selskaber for 2010 og tre nye interkontinentale ruter, hvilket helt sikkert er godkendt.

Så CPH Route Development kan absolut være tilfredse med indsatsen og resultaterne de seneste par måneder. Lad os se om der ikke mere for 2010... ;)
 
Ja 2010 ser ganske fornuftig ud for CPH - man har klaret sig fornuftigt igennem krisen uden at miste ret mange ruter og selskaber. Ny begynder optimismen så at vende tilbage og indtil videre er status 5 nye selskaber for 2010 og tre nye interkontinentale ruter, hvilket helt sikkert er godkendt.

Så CPH Route Development kan absolut være tilfredse med indsatsen og resultaterne de seneste par måneder. Lad os se om der ikke mere for 2010... ;)

Ja godt nok fortjent det. 2009 var jo ikke akkurat et jubelår for Kastrup og det er nok riktig som flere her påpeker at tilliten er tilbake i markedet. Det er jo ikke utenkelig at klima konferansen har vært med på å sette København og Kastrup litt mer på kartet. Det er ikke akkurat uvanlig at store værtskapsbyer med høy profilering i media, høster nye ruter.

Vi skal heller ikke glemme at 2009 var et meget bra år for Osl med mye nytt, i motsetning til CPH som nærmest stod stille. Vi skan nok derfor kanskje legge det i tankene å se helheten.

Ruten som PP var skråsiker på at aldri ville komme, landet jo med daglige allerede i høst, men det ser ut til at han ikke ønsker å kommentere det:colgate:
 
Last edited:
Ja godt nok fortjent det. Vi skal heller ikke glemme at 2009 var et meget bra år for Osl med mye nytt, i motsetning til CPH som nærmest stod stille.

2009 var nu et ganske udemærket år for CPH på rute fronten. Efter Sterlings kolaps var fokus på at få genoprettet denne trafik og med Transavia, Norwegian og Cimber Sterling må dette siges at være opnået. Men på den interkontinentale front var det ganske korrekt et år uden den store udvikling.

Ruten som PP var skråsiker på at aldri ville komme, landet jo med daglige allerede i høst, men det ser ut til at han ikke ønsker å kommentere det:colgate:

Det må være din fortolkning at jeg har haft den holdning. Min holdning har hele tiden været at årsagen til få interkontinentale ruter fra OSL er begrænset marked, low yield, begrænset feed muligheder - hvilket giver et begrænset potentiale men naturligvis ikke udelukker IC ruter. Men det kræver selskaber med et lavt omkostningsniveau der således kan leve med at ruterne delvis er baseret på low yield trafik. Thai er et godt eksempel på dette og naturligvis positivt for OSL at de kommer ind og viser der er muligt at drive IC trafik fra OSL.

Disse udfordringer som OSL har i forhold til IC trafik er for såvidt også gældende for CPH og ARN hvilket jeg også tidligere har nævnt. Nå men dette er jo en helt anden diskussion som egentlig ikke hører til i denne tråd - så skal vi ikke MartinL udsætter dette til en anden god gang :)
 
Det kunne desuden være interessant hvis der kunne blive oprettet tråde lig denne for henholdsvis OSL og ARN, således at der for hver af de store i Skandinavien kunne være et samlet overblik over rutenyheder for 2010. Men dette må være op til henholdsvis en nordmand og svensker at oprette.

Svenskaflygbolag.com sammanfattar rätt bra vad som är nytt på himlen över Arlanda och Sverige. Tycker den duger finfint istället för en specifik Arlanda-tråd.
 
Ser at flybillet-søgemaskinen viviro.com har taget denne fine lister, skrevet lidt ekstra og postet det som en nyhed på deres webside:

Nye ruter fra København i 2010

Efterfølgende har man tilsyneladende benyttet det til at få lavet en artikel hos Ritzau, med det åbenlyse formål at få viviro.com navnet frem i medierne

Fra borsen.dk:

Nye flyselskaber til København næste år

Men Viviro har da helt glemt at angive kilde til den nyhed de har postet på deres webside - selvom den info jeg har postet kan hentes fra CRS og andre steder er den da lige på kanten synes jeg personligt i forhold til god etik hvad angår kildeangivelser.
 
Svenskaflygbolag.com sammanfattar rätt bra vad som är nytt på himlen över Arlanda och Sverige. Tycker den duger finfint istället för en specifik Arlanda-tråd.

Ja men det er lidt svært at få overblik over ARN nyheder på svenskaflygbolag.com.

Måske jeg selv laver en ARN tråd hvis jeg får tid på et tidspunkt.
 
Veldig bra med disse oversiktene. Kanskje man kunne lage oversikt over alle lufthavner i Skandinavia med over 4 millioner års-passasjerer.

Dvs.
København/Kastrup (20m)
Oslo/Gardermoen (18m)
Stockholm/Arlanda (17m)
Bergen/Flesland (5m)
Gøteborg/Landvetter (4m)
 
Jeg kunne godt tænke mig at editere den første post i denne tråd med Qatar schedule og Norwegian nedlæggelse af CPH-WAW, men det ser ikke ud til at edit funktionen er muligt længere - hvor længe er forældelsesfristen for edit af en post og kan en af moderatorerne åbne op således at jeg kan editere første post i denne tråd løbende fremadrettet?
 
I dag skal Air France være i gang med den nye ruten København-Lyon, operert av Brit Airs CRJ-200. Tirsdag neste uke åpner SAS samme rute med CRJ-900.
 
Den nye lavpris-terminalen på Københavns storflyplass får en trang fødsel. Kun tre selskaper viser interesse for investeringen.


http://www.dagbladet.no/2010/03/29/tema/reise/kobenhavn/kastrup/swift/11068827/

Særdeles dårlig artikel fra dagbladet.no! Imponerende at man kan få vinklet denne historie så negativ...

Faktum er at CPH i øjeblikket er i gang med at forhandle betingelserne om brugen af Swift med interesserede selskaber, hvilket forventes klart i maj måned. Indtil da er det rent gætværk hvem som kommer til at benytte Swift, men det bliver helt sikkert mere end tre selskaber! Bl.a. har Norwegian jo tilkendegivet at selvom de i princippet er imod Swift, så kommer de til at benytte den.

Mit bud er at der i sommeren 2011 vil være et sted mellem 30-40 daglige flyvninger fra Swift.
 
Last edited:
Back
Top