SAS sommerprogram 2019

I følge bladet.no øker SAS med 90.000 seter fra TRD. Mye skyldes nok større fly til Oslo og Nord-Norge, som de skriver, hvilket jo ikke er så rart når det stadig blir færre -600 maskiner.
Det står også det blir flere avganger til SVG, samt kapasiteten til CPH og ARN økes, uten at det er kvantifisert eller spesifisert hva det innebærer

I følge bladet.no øker SAS med 90.000 seter fra TRD. Mye skyldes nok større fly til Oslo og Nord-Norge, som de skriver, hvilket jo ikke er så rart når det stadig blir færre -600 maskiner.
Det står også det blir flere avganger til SVG, samt kapasiteten til CPH og ARN økes, uten at det er kvantifisert eller spesifisert hva det innebærer

Kikket litt raskt. ARN ser veldig status quo ut, med 2xCRJ900.
OSL har veldig mye -800, så her ligger nok mye som du sier i at -600 forsvinner. Tipper det samme gjelder Nord-Norge.
SVG ser jeg ikke flere avganger på, men ser at det er mer Boeing.
CPH ser ut til å gå fra 2 til 3 daglige.

SAS åpner SVG-MXP sommeren 2019.
Ruten flys lørdager i skoleferien med en CRJ-900.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Spenstig. Ser ikke for meg at det blir spesielt billige billetter på den der.

Nei, i skoleferien betaler folk nesten hva som helst for å reise på ferie.
Men har sett Go Light-billetter til ca. 1400 en vei ut.

Er mer spent på hvordan de skal få med all bagasjen her. Ser for meg barnefamilier som skal leie feriehus i Italia på denne, med masse bagasje, bilstoler, reiseseng og barnevogn.
CR9 har jo ikke all verdens med bagasjekapasitet....

Sent from my iPhone using Tapatalk

Er mer spent på hvordan de skal få med all bagasjen her. Ser for meg barnefamilier som skal leie feriehus i Italia på denne, med masse bagasje, bilstoler, reiseseng og barnevogn.
CR9 har jo ikke all verdens med bagasjekapasitet....

Jeg er mest spændt på om de har nogen til at flyve flyvemaskinerne til den tid. Folk flygter fra selskabet så jeg gætter på en cancellering eller 2 til sommer....

De tilføjer også 2 ugentlige afgange på ruten fra Kastrup til Færøerne så den til næste sommer flyves 9 gange om ugen med en A320Neo.

Her til vinter er den vist nok reduceret til 3-4 ugentlige, kan ikke lige huske det præcise tal.

SAS skal fly under Folkemøtet på Bornholm neste juni.
2-4 daglige avganger med A320neo fra Kastrup.

Noe DAT misliker sterkt og truer med at dette kan gjøre stor skade på deres rute dit sett året under ett. Det tyder vel på at de tjener gode penger på operasjonene den aktuelle uka.

Espen

Litt OT, men er Folkemødet en slags Arendalsuka?

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk

Litt OT, men er Folkemødet en slags Arendalsuka?

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk

Det er ligesom Almedalsveckan (?) i Sverige.

Ved ikke helt hvad jeg skal synes om SAS' korte intræden på ruten i forbindelse med folkemødet... Hvad er formålet?

Det er ligesom Almedalsveckan (?) i Sverige.

Ved ikke helt hvad jeg skal synes om SAS' korte intræden på ruten i forbindelse med folkemødet... Hvad er formålet?

Formålet er vel både at tjene penge, samt få eksponering ved Folkemødet. At Jesper Rungholm hos DAT brokker sig er vel udtryk for, at priserne til folkemødet er højere end normalt. Så lidt konkurrence er vel ok. Jeg har svært ved at tro på, at folkemødet danner økonomisk grundlag dor DATs operationer til/fra Rønne resten af året.

Noe DAT misliker sterkt og truer med at dette kan gjøre stor skade på deres rute dit sett året under ett. Det tyder vel på at de tjener gode penger på operasjonene den aktuelle uka.

Espen

Det er klart man tjener gode penger på å fly mellom København og Bornholm under en slik uke. Det er bra at "tunge" SAS vet å utnytte det. De går ut med billettpriser på kr. 1295 (Go)/1554 (Plus) ut og kr. 1082/1341 tilbake, mye mer enn hva DAT vanligvis tar (de har kampanjer ned i kr. 199). Samtidig kan jeg skjønne at DAT, som jo tar de tunge investeringene ved å fly hele året (7-8 daglige), blir litt irritert. En slik uke gir mulighet til å kryssubsidiere til de delene av året der ruten går med underskudd.

Det er klart man tjener gode penger på å fly mellom København og Bornholm under en slik uke. Det er bra at "tunge" SAS vet å utnytte det. De går ut med billettpriser på kr. 1295 (Go)/1554 (Plus) ut og kr. 1082/1341 tilbake, mye mer enn hva DAT vanligvis tar (de har kampanjer ned i kr. 199). Samtidig kan jeg skjønne at DAT, som jo tar de tunge investeringene ved å fly hele året (7-8 daglige), blir litt irritert. En slik uke gir mulighet til å kryssubsidiere til de delene av året der ruten går med underskudd.

Præcis. Og netop derfor synes jeg ikke om SAS lille nummer her. DAT gør et kæmpe arbejde på de danske indenrigsruter og jeg synes faktisk det er dårlig stil af SAS det her.

Præcis. Og netop derfor synes jeg ikke om SAS lille nummer her. DAT gør et kæmpe arbejde på de danske indenrigsruter og jeg synes faktisk det er dårlig stil af SAS det her.

Da får heller DAT tilpasse programmet resten av året, så ruten blir mer lønnsom. De taper uansett neppe penger på å fly dit, hvis ikke hadde ruten vært kuttet. DAT driver jo heller ikke med veldedighet

SAS overtager også rollen som hovedsponsor af folkemødet. Sidste års hovedsponsor var... DAT

SAS overtager også rollen som hovedsponsor af folkemødet. Sidste års hovedsponsor var... DAT

Kan du ikke uddybe, hvorfor du har så meget imod, at SAS går ind på dette marked? Jeg er ikke sikker på jeg forstår det. Som jeg ser det, er det jo ikke anderledes end når Norwegian eller andre konkurrerer med SAS på ruter som SAS har fløjet alene tidligere.

Som en anden nævner, så burde DAT måske justere priserne set overvejelse året, hvis de er så afhængige af flyvninger til folkemødet.

Kan du ikke uddybe, hvorfor du har så meget imod, at SAS går ind på dette marked? Jeg er ikke sikker på jeg forstår det. Som jeg ser det, er det jo ikke anderledes end når Norwegian eller andre konkurrerer med SAS på ruter som SAS har fløjet alene tidligere.

Som en anden nævner, så burde DAT måske justere priserne set overvejelse året, hvis de er så afhængige af flyvninger til folkemødet.

Min kritik går blot på, at SAS i mindre end en uge ønsker at beflyve ruten. Vel at mærke den utvivlsomt med lukrative uge på året. De resterende 51 uger har de ingen interesse i... det er dét, der irriterer mig. De tager med andre ord “brødet ud af munden” på DAT.. ved selvfølgelig ikke, hvor vigtig ugen er for DAT, men i mine øjne er SAS’ ageren på grænsen til chikane..

Havde SAS valgt at starte et reelt helårs- eller sæsonprogram på ruten, havde situationen været en helt anden. Det er dét scenarie, du selv trækker frem, men det er jo ingenlunde tilfældet med dette “reklamefremstød”, som SAS vil udføre.

Kort fortalt: så start da op på ruten, hvis I mener noget med det. Ellers overlad det til DAT, som langsigtet ønsker at beflyve øen.

Back