CPH nyheter (Interkontinentale ruter)

Jeg er i prinsippet enig i det meste du (MartinL) skriver, men ser på det på en litt annen måte.

Som sagt så er det naturlig at SAS velger å beskytte sitt hjemmemarket (som alle andre selskaper også gjør), men de og alle de andre må prioritere hvor de skal sette inn sin kapasitet, som spesielt for SAS er meget begrenset. Dette gjelder også Thai og det er derfor de nå vurderer hva de skal gjøre med ATH ruten siden den tydeligvis var ett feilsteg.

Men det er også annen grunn til at SAS "lar" AY og KL ta såpass mye av markedet og det er at de selv ikke har mulighet til å ta noe særlig mer selv, for selv om AY og KL øker fra så betyr ikke det at SK minker, de står bare på stedet hvil og flyr rundt med høyt belegg på sin IC flåte. Jansson har skjønt at skal SAS vokse i fremtiden må de først få skikk på dagens butikk og når det er i orden, da kan de også øke

Når det kommer til det med yield så er det riktig at vi har høy gjennomsnittlig kjøpekraft, men mye av problemet (dette gjelder egentlig ikke så mye BKK rute, men de fleste andre) er at volumet av business class pax er for lite da "for mange" av oss er gjennomsnittlige (det var litt flåsete sagt men håper du skjønner hva jeg mener?) og total markedet er lite. Husk det bor kun 4,6 millioner i Norge. For selv om gjennomsnittlønnen er høyere i Oslo, bor det flere mennesker i Stockholm med høy kjøpekraft enn i Oslo

Originally posted by Someone

Jeg er i prinsippet enig i det meste du (MartinL) skriver, men ser på det på en litt annen måte.

Som sagt så er det naturlig at SAS velger å beskytte sitt hjemmemarket (som alle andre selskaper også gjør), men de og alle de andre må prioritere hvor de skal sette inn sin kapasitet, som spesielt for SAS er meget begrenset. Dette gjelder også Thai og det er derfor de nå vurderer hva de skal gjøre med ATH ruten siden den tydeligvis var ett feilsteg.

Men det er også annen grunn til at SAS "lar" AY og KL ta såpass mye av markedet og det er at de selv ikke har mulighet til å ta noe særlig mer selv, for selv om AY og KL øker fra så betyr ikke det at SK minker, de står bare på stedet hvil og flyr rundt med høyt belegg på sin IC flåte. Jansson har skjønt at skal SAS vokse i fremtiden må de først få skikk på dagens butikk og når det er i orden, da kan de også øke

Når det kommer til det med yield så er det riktig at vi har høy gjennomsnittlig kjøpekraft, men mye av problemet (dette gjelder egentlig ikke så mye BKK rute, men de fleste andre) er at volumet av business class pax er for lite da "for mange" av oss er gjennomsnittlige (det var litt flåsete sagt men håper du skjønner hva jeg mener?) og total markedet er lite. Husk det bor kun 4,6 millioner i Norge. For selv om gjennomsnittlønnen er høyere i Oslo, bor det flere mennesker i Stockholm med høy kjøpekraft enn i Oslo

Jeg takker og konstaterer at vi er enige om at vi er uenige;)

Jeg ser også noe positivt i mangelen på interkontinentale ruter fra Oslo.

I dag mater SK og KL (og i mindre grad LH, AY, BA og FI) sine huber fra Oslo og til dels resten av Norge. Det gir oss veldig god tilgang til disse selskapenes omfattende nettverk fra andre huber. Noen utvalgte direkteruter til typiske O/D-markeder, som f.eks. BKK og PEK, ville gått på bekostning av dette.

Originally posted by MartinL

Originally posted by LN-MOW

Gi meg et håndfast bevis på at det er så mye lavere yeld fra Osl. At selskaper ikke åpner ruter er IKKE et bevis på low yeld.

Da vet sannelig ikke jeg hva aarsaken er ..... ;)

Dette dreier seg kun om $$$ og hvordan faa mest $$ ut av flyparken sin. Den som tror noe annet, har totalt misforstaatt.

Man driver ikke flyselskap for aa behage flyspottere og det er heller ikke noen internasjonal konspirasjonsliga ute etter aa 'ta' OSL.

det er ingen her som påstår at ruter skal være veledige eller at de skal åpnes for å tilfredstille spottere på Osl. Synes nesten det blir litt respektløse svar.

Klart at det alltid finnes to sider av en sak som også må belyses og jeg respekterer fult andres mening om dette evnet, men for meg synes jeg nå at spørsmålene og synligheten av det som tidligere er beskrevet har blitt så ufattelig tydelig!

Mitt spørsmål om de samme argumentene med low yeld er fortsatt ikke besvart. Hvor er tallene. Hvor er bevisene? Hvor er de. Gi meg ikke svaret om at man ikke driver veldeighet og at mangelen på ruter er beviset. det er ikke rellevante svar med forankring.

Er det rart man lurer når man vet hvilket kaos det visstnok har vært i gangene hos SAS hver gang en Star partner har sagt til pressen at de ønsker Osl. For meg er det ingen annen forklaring enn at det er noen som finner det for lønnsomt å ikke slippe til Partnere direkte fra Osl. Det samme skjedde jo med KLM og Northwest. KLM så oslo for lukerativt og presset ut North west.

Bevisene er jo så krystall klare. I vakumet av direkteruter fra Osl gliser Finnair og KLM. Nevn meg et marked i europa hvor et utenlandsk selskap har et så godt fotfeste på utenlandstrafikken som det KLM har i Norge! Det er ingen! Det er helt sinnsykt at konkurrenter skal så til de grader få suge ut pax fra Norge.

Kom ikke å fortell meg det at landet i europa med høyest kjøpekraft og størst reiselyst og med den største flyplassen i europa uten nevneverdige langruter ikke klarer å fylle opp fly med tilfredstillende betalingsnivå på pax. mener du virkelig at Athen er mer lønnsomt for Thai? Samtidig vil ikke SAS satse på det de selv kaller for low yeld ruter fra europa. Et halvt år etter lanserer de den mest klassiske leasure ruten av dem alle fra ARN til BKK. Ikke at jeg ikke unner de ruten. ikke at jeg mener at den burde gått fra osl heller, men jeg mener det er et hån til Norske reisende når man tenker på de argumentene som har blitt rettet for nettopp å ikke lansere en langrute fra Osl.

Selv om langrutene er noe annet enn europarutene så sier veksten på osl alt! Nye ruter blir suget inn og genererer nye pax. I Oslo i et så voldsomt tempo nettopp fordi vi i mange år har hatt et dårlig flytilbud fra Oslo. Beviset til SAS sin holdning når det gjelder nye ruter fra Osl er jo også veldig tydelig. Mye av dette skyldes jo selvfølgeli at det er blitt billigere å fly, men nå er det faktisk slik at vi er nærmere trekvart million i måneden som skal ut i verden fra Osl og vi har et lattelig dårligere tilbud enn langt mindre flyplasser med store meget store økonomiske inntektskiller.

Og ja, selvfølgeli skal en konkurrent beskytte sitt hjemmemarked. det er jo det SAS helt klart gjør. de ser de økonomiske konsekvensene av å slippe til partnere direkte fra Osl. Men den kampen nytter ikke og blir bare mer og mer ironisk når silen lekker i bunn til KLM og Finnair i stadig større grad!
:clap :clap :clap

Mitt spørsmål om de samme argumentene med low yeld er fortsatt ikke besvart. Hvor er tallene. Hvor er bevisene? Hvor er de. Gi meg ikke svaret om at man ikke driver veldeighet og at mangelen på ruter er beviset. det er ikke rellevante svar med forankring.

Hvad enten du kan lide det eller ej, så er det mest håndfaste bevis netop de manglende ruter - det siger måske ikke så meget om faktiske tal for yield m.v. men det beviser at der tilsyneladende ikke i markedet er stor tiltro til at langdistance trafik fra OSL kan genere en bedre indtægt end ved at indsætte kapaciteten et andet sted.

Herved ikke sagt at der ikke kan tjenes penge ved at flyve langdistance fra OSL, men at der altid er tale om prioritering og intention om at lægge sin investering der hvor der er stor muligt afkast - dette gælder for flybranchen som alle andre brancher. Derfor er det største problem for OSL ikke manglende potentiale isoleret set, men at andre markeder har større potentiale rent indtjeningsmæssigt. Længere er den ikke som jeg ser det - i sidste ende er det pengene der taler selvom denne sandhed måske kan være svært for nogen at acceptere.

Originally posted by jb1

Da er vel snart diskusjonen igang om OSL og interkontinentalt igjen. Det kan jo hende at det må en T2 til før interkontinentale ruter kommer, pga kapasitetsproblemene på OSL.

he he, snakk om å ha rett:p

Tenkte jeg kunne komme med en sammenligning av publiserte priser. Dette gjelder fra OSL/CPH tur retur BKK, avreise 23 og retur 25 mai, så får folk trekke hvilken slutning de vil om yield/priser:

Carrier From To Fare Cur Expiry Min Max Fare Basis
--------- ------ ---- --------- ---- --------- ---- ---- ----------
TK CPH BKK 1946 USD 12M D22
MA CPH BKK 2570 USD 7 2M ILCE73
MA CPH BKK 2671 USD 7 2M IHCE73
OS CPH BKK 2754 USD DR6OS
SU CPH BKK 2882 USD CEUT
TK CPH BKK 3120 USD 12M C22
MA CPH BKK 3286 USD DLAWN73
AF CPH BKK 3304 USD 12M ZVKRT
SK CPH BKK 3348 USD Sun ZDKBIZ
OS CPH BKK 3396 USD CRT6OS
MA CPH BKK 3414 USD DHAWN73
AZ CPH BKK 3433 USD 6M IRTUE
AF CPH BKK 3580 USD 12M IVKRT
AY CPH BKK 3725 USD DFLEXEU
AZ CPH BKK 3954 USD 12M DRTUE
KL CPH BKK 4052 USD CRTDK
AF CPH BKK 4073 USD 12M DVKRT
LH CPH BKK 4367 USD 12M D2TRI
TG CPH BKK 4367 USD 12M D2TRI
AZ CPH BKK 4367 USD 12M JRTUE
AF CPH BKK 4498 USD CRT
AF CPH BKK 4498 USD C9RT
SQ CPH BKK 4501 USD 12M J2SQ
KL CPH BKK 4658 USD JRTDK
LX CPH BKK 4901 USD 12M DICSWIDK
SQ CPH BKK 5052 USD 12M C2SQSK
AY CPH BKK 5397 USD JFLEXEU
SQ CPH BKK 5891 USD 12M ZSQ
LH CPH BKK 5968 USD CRT
LX CPH BKK 5968 USD 12M CICSWIDK
TG CPH BKK 5968 USD 12M CRT
AF CPH BKK 6330 USD J9RT
AF CPH BKK 6330 USD JRT
SK CPH BKK 6542 USD CDKBIZ
QF CPH BKK 6608 USD JRT

Carrier From To Fare Cur Expiry Min Max Fare Basis
--------- ------ ---- --------- ---- --------- ---- ---- ----------
TK OSL BKK 2344 USD 12M CBDD
SU OSL BKK 3030 USD CEUT
SK OSL BKK 3233 USD Sun ZNOBIZ
OS OSL BKK 3284 USD DR6OS
AF OSL BKK 3382 USD 12M ZVKRT
AF OSL BKK 4001 USD 12M IVKRT
AY OSL BKK 4068 USD DFLEXEU
TG OSL BKK 4155 USD 12M D2TRI
AF OSL BKK 4155 USD 12M DVKRT
LH OSL BKK 4155 USD 12M D2TRI
KL OSL BKK 4161 USD IRTNO
OS OSL BKK 4269 USD CRT6OS
KL OSL BKK 4315 USD CRTNO
AF OSL BKK 4363 USD CRT
AF OSL BKK 4363 USD C9RT
KL OSL BKK 4523 USD JRTNO
LX OSL BKK 4938 USD 12M DICSWINO
TG OSL BKK 5489 USD 12M CRT
AY OSL BKK 5842 USD JFLEXEU
AF OSL BKK 5886 USD J9RT
AF OSL BKK 5886 USD JRT
QF OSL BKK 6026 USD JRT
LX OSL BKK 6115 USD 12M CICSWINO
LH OSL BKK 6115 USD CRT
SK OSL BKK 6313 USD CNOBIZ

Originally posted by jb1

Da er vel snart diskusjonen igang om OSL og interkontinentalt igjen. Det kan jo hende at det må en T2 til før interkontinentale ruter kommer, pga kapasitetsproblemene på OSL.

he he, snakk om å ha rett:p

Ärligt talat, finns det överhuvudtaget någon här som hade väntat sig en annan utveckling? Favorit i repris (precis som OSL vs ARN vs CPH).

Jeg kan godt forstå at mange spottere her ønsker sig store fly til OSL. Men der må jo
som MOW siger være en grund til ikke at flyve til OSL...og der er money,money og atter
money...
---
Jeg tror ikke der nogen sinde kommer SAS ruter til USA fra OSL. Jeg tror ikke der
nogen sinde kommer en TG rute fra OSL til BKK..
Går der en charter flight fra OSL til BKK om vinteren ?? godt hvis der gør, men hvis der
ikke gør, hvorfor skulle et ruteselskab som TG eller SK så starte en rute fra OSL ??
---
Hvergang SAS eller andre starter nye Longhaul ruter fra CPH eller ARN så er det som
misundelsens blå lys kommer frem.....Der er nogen her der bare ikke vil acceptere
at der ikke kommer longhaul ruter fra OSL.
100000 passagerer flyver tilæ Thailand fra Norge siges det. Jamen er det et argument ??
---
Når nu Emirates starter op på CPH eller Qatar starter på ARN og US på CPH så være sikker på at diskussionen kommer igen....Jamen hvorfor ikke OSL !!!!.....JEg synes
det vigtigste er at Skandinavien får nye selskaber og nye ruter, og vær sikker på de
selskaber der påtænker at åbene nye ruter HAR undersøgt markedet før de åbner
en ny rute

Hilsen

Ole

Originally posted by sk931

Jeg kan godt forstå at mange spottere her ønsker sig store fly til OSL. Men der må jo
som MOW siger være en grund til ikke at flyve til OSL...og der er money,money og atter
money...
---
Jeg tror ikke der nogen sinde kommer SAS ruter til USA fra OSL. Jeg tror ikke der
Går der en charter flight fra OSL til BKK om vinteren ?? godt hvis der gør, men hvis der
ikke gør, hvorfor skulle et ruteselskab som TG eller SK så starte en rute fra OSL ??
---
Hvergang SAS eller andre starter nye Longhaul ruter fra CPH eller ARN så er det som
misundelsens blå lys kommer frem.....Der er nogen her der bare ikke vil acceptere
100000 passagerer flyver tilæ Thailand fra Norge siges det. Jamen er det et argument ??
---
Når nu Emirates starter op på CPH eller Qatar starter på ARN og US på CPH så være sikker på at diskussionen kommer igen....Jamen hvorfor ikke OSL !!!!.....JEg synes
det vigtigste er at Skandinavien får nye selskaber og nye ruter, og vær sikker på de
en ny rute

Hilsen

Ole

Så nordmenn må bare avfinne seg med å være lillebror i Skandinavia og glede seg på vegne av ARN og CPH som tiltrekker seg nye selskaper?

Jeg skjønner hva du mener, og ser poenget. Men det problematiske synes jeg er at det er overveiende sannsynlig at vårt nasjonale flyselskap har klare interesser i at det ikke blir opprettet nye IC-ruter fra OSL.

Uansett, diskusjonen fortsetter fordi det alt i alt er en artig og morsom diskusjon med litt nasjonale følelser i sving. Snart er det 17.mai!:p :nor

For ordens skyld; det går charterfly fra Oslo til Bangkok. (Dog relativt ny oppfinnelse)

Originally posted by litt-amatør

Jeg skjønner hva du mener, og ser poenget. Men det problematiske synes jeg er at det er overveiende sannsynlig at vårt nasjonale flyselskap har klare interesser i at det ikke blir opprettet nye IC-ruter fra OSL.

Men SAS har kun kontroll over seg selv, ikke andre flyselskaper. Og at ikke SAS har IC-ruter fra OSL burde gi bedre grunnlag for konkurrentene. Nonstop-effekten er ikke ubetydelig. Men likevel uteblir de og setter inn sin kapasitet andre steder.

Kom dere ned paa jorda. OSL er en utkantflyplass som har et velstaaende klientell med lav betalingsvilje.

money...
---

Ikke at jeg vet dette, men Martin L står vel ikke så veldig mye på vollene på osl selv om det hadde flere widebodies enn idag. Så alle her vet vel at fly ikke kommer for at spotterne skal se store fly

At SAS ikke kommer til å gjøre noe verdens ting, er jo ikke noen nyhet. SAS IC er vel det snart eneste selskapet som ikke har bestilt noen nye wide-bodies på mange år i europa (sikkert flere, men blant de helt store selskapene i europa) Så de mangler bare vilje til satse litt :lol: For å tjene mye penger på en såpass liten long-haul flåte er det vel ikke så altfor store muligheter for. Ikke vet jeg, men noe mellom a321 og a330 hadde vel passet på osl. De kvittet jo seg med 767, knaskje ikke så smart? Istenfor at vi nordmenn flyr via HEL, kunne vi heller hoppet på en 767 fra ARN. De har jo først nå funnet ut at det er et marked til PEK fra ARN. Men det har jo Finnair visst i mange år. SAS har vel heller ikke ønsket US Air så veldig velkommen til Skandinavia heller..

MartinL har et meget godt poeng.

For det første: Den Europaruten CO tjener mest penger på pr. sete er EWR-OSL. Så jeg er helt enig med MartinL: At man ikke kan tjene penger på OSL intercont er bare pisspreik.

For det andre: Veksten på OSL er mye større enn det vi ser på de andre Skandinaviske flyplassene. Jeg er overbevist om at alle flyselskapene vurderer OSL nøye hele tiden. Dag har sagt at dersom de har hatt tilgjengelig materiell, hadde OSL vært en 767 destinasjon for CO, så kundene er der.

For det tredje: Dersom det er noen skandinaver som har og bruker penger for tiden, er det nordmenn. Low yield er IKKE grunnen til at TG ikke satser på OSL. Grunnen er en lang historie med SAS og siden SAS ikke flyr fra OSL, delaer man på bakrommet om denne destinasjonen...

Når det gjelder SAS international er det et makkverk av et firma. Jeg blir MINST like forbanna som det MartinL blir når jeg ser hva disse apekattene styrer med. Springer etter de beste markedene, åpner og stenger ned ruter årlig.. Forretningsfolk (som SAS påstår de er etter) kan IKKE kjøpe billetter eller lage en firmaavtale med et selskap som er såpass vinglete som det SAS er. 901/902 er tilbake, men kun i sesong?? Håpløst. Steng PVG og åpne DXB?? Håpløst... Dersom DXB ikke funker i vinter, forsvinner vel den destinasjonen neste sommer.... :rolleyes:

Og nå kommer nysjefen og går rett imot strategien til sjefen for intercont. Lasse ønsker flere fly når de tjener penger. De går nå i pluss og vil ikke tjene skikkelige penger før man får en større flåte... Lurer på om Lasse vil gå snart??? Han er klart uenig med konsernsjefen om strategien her.

Hva skal til for å gjøre selskapet lmer ønnsomt? Det å ha 3 huber for intercont er idiotisk med en flypark på 11 fly. Skal man få det til, må man: Enten utvide flåten slik at man har minst 16-18 fly i flåten sin eller dersom man fortsetter med 11 fly, kun satse på 2. Den skjønner alle. Fra OSL har man sterkt vurdert å åpne OSL-EWR. OSL-ORD er mye mer fornuftig da man har et hav av *A flighter å connecte til. Grunnen til at SAS mener at EWR er mer attraktivt er cargo. Etterspørselen er enorm mellom disse to byene.

Når det gjelder cargo, aner jeg ikke hvordan BKK er.

Og til slutt flyparken. SAS har en elendig flypark å jobbe med. En A330 med elendig rekkevidde som er for stor for mange ruter. I tillegg en uøkonomisk A340 med fire unødvendige hårfønere som suger drivstoff. Selv om flyene er relativt nye, ble disse bestilt i en tid der det ikke fantes alternativer (bortsett fra 332, hvorfor man ikke bestilte den er for meg fantastisk....) Aner ikke hvor mye besparelser vi snakker om i penger på fuel, men å bytte ut til en flypark som passer SAS bedre er fornuftig. Man har et perfekt alternativ, man har en mulighet, man har penger til å ekspandere. Men man har ikke baller!!! En ordre på 16-18 787 er det SAS burde satset på for å holde følge med konkurrentene. Det som skjer nå med den manglende strategien Mats nå presenterte er at man åpner det skandinaviske markedet slik at man får inn enda flere utenlandske flyselskaper og lar de få et skikkelig rotfeste i SAS sitt hjemmemarked. Akkurat som SAS Braathens velger man heller å bukke unna og slippe konkurrentene inn på markedet og la dem overta på grunn av mangel på strategi.

I den formen SAS international er i i dag har jeg IKKE tro på. Man vil vingle videre og bli gjort narr av i flere år fremover :(

Originally posted by Tommy777

MartinL har et meget godt poeng.

For det første: Den Europaruten CO tjener mest penger på pr. sete er EWR-OSL. Så jeg er helt enig med MartinL: At man ikke kan tjene penger på OSL intercont er bare pisspreik.

For det andre: Veksten på OSL er mye større enn det vi ser på de andre Skandinaviske flyplassene. Jeg er overbevist om at alle flyselskapene vurderer OSL nøye hele tiden. Dag har sagt at dersom de har hatt tilgjengelig materiell, hadde OSL vært en 767 destinasjon for CO, så kundene er der.

For det tredje: Dersom det er noen skandinaver som har og bruker penger for tiden, er det nordmenn. Low yield er IKKE grunnen til at TG ikke satser på OSL. Grunnen er en lang historie med SAS og siden SAS ikke flyr fra OSL, delaer man på bakrommet om denne destinasjonen...

Når det gjelder SAS international er det et makkverk av et firma. Jeg blir MINST like forbanna som det MartinL blir når jeg ser hva disse apekattene styrer med. Springer etter de beste markedene, åpner og stenger ned ruter årlig.. Forretningsfolk (som SAS påstår de er etter) kan IKKE kjøpe billetter eller lage en firmaavtale med et selskap som er såpass vinglete som det SAS er. 901/902 er tilbake, men kun i sesong?? Håpløst. Steng PVG og åpne DXB?? Håpløst... Dersom DXB ikke funker i vinter, forsvinner vel den destinasjonen neste sommer.... :rolleyes:

Og nå kommer nysjefen og går rett imot strategien til sjefen for intercont. Lasse ønsker flere fly når de tjener penger. De går nå i pluss og vil ikke tjene skikkelige penger før man får en større flåte... Lurer på om Lasse vil gå snart??? Han er klart uenig med konsernsjefen om strategien her.

Hva skal til for å gjøre selskapet lmer ønnsomt? Det å ha 3 huber for intercont er idiotisk med en flypark på 11 fly. Skal man få det til, må man: Enten utvide flåten slik at man har minst 16-18 fly i flåten sin eller dersom man fortsetter med 11 fly, kun satse på 2. Den skjønner alle. Fra OSL har man sterkt vurdert å åpne OSL-EWR. OSL-ORD er mye mer fornuftig da man har et hav av *A flighter å connecte til. Grunnen til at SAS mener at EWR er mer attraktivt er cargo. Etterspørselen er enorm mellom disse to byene.

Når det gjelder cargo, aner jeg ikke hvordan BKK er.

Og til slutt flyparken. SAS har en elendig flypark å jobbe med. En A330 med elendig rekkevidde som er for stor for mange ruter. I tillegg en uøkonomisk A340 med fire unødvendige hårfønere som suger drivstoff. Selv om flyene er relativt nye, ble disse bestilt i en tid der det ikke fantes alternativer (bortsett fra 332, hvorfor man ikke bestilte den er for meg fantastisk....) Aner ikke hvor mye besparelser vi snakker om i penger på fuel, men å bytte ut til en flypark som passer SAS bedre er fornuftig. Man har et perfekt alternativ, man har en mulighet, man har penger til å ekspandere. Men man har ikke baller!!! En ordre på 16-18 787 er det SAS burde satset på for å holde følge med konkurrentene. Det som skjer nå med den manglende strategien Mats nå presenterte er at man åpner det skandinaviske markedet slik at man får inn enda flere utenlandske flyselskaper og lar de få et skikkelig rotfeste i SAS sitt hjemmemarked. Akkurat som SAS Braathens velger man heller å bukke unna og slippe konkurrentene inn på markedet og la dem overta på grunn av mangel på strategi.

I den formen SAS international er i i dag har jeg IKKE tro på. Man vil vingle videre og bli gjort narr av i flere år fremover :(
:clap :clap

money...
---
---
---
en ny rute

Hilsen

Ole

hva er det med dere dansker som hver gang mener at vi misunner dere for at dere får ruter. ingen ting som gleder meg at dere får nye ruter, men du klarer tydelig vis ikke klarer å se at to daglige med
Thai er en ren provokasjon for en by som serverer et lattelig høyt antall reisende til Thailand gjennom alle andre selskaper. Det er denne ruten som gjør meg forbanna. ikke andre selskaper som ikke kommer. Dessuten synes jeg du og spesielt PP er særdeles sarkastiske når det gjelder Osl. det virker som om dere beskriver osl som Ørsta volda flyplassen her, men Osl er og har blitt en stor flyplass som vokser med et tempo som neppe ARN eller CPH har sett maken til noen gang. Vi har marked og betalingsvilje for nye langruter. Det har ingen her klart å motbevise noen gang med harde referanser! det ville være mye lettere å diskutere dine motsigelser om du kom med saklige motargumenter!

Dessuten synes jeg du og spesielt PP er særdeles sarkastiske når det gjelder Osl. det virker som om dere beskriver osl som Ørsta volda flyplassen her, men Osl er og har blitt en stor flyplass som vokser med et tempo som neppe ARN eller CPH har sett maken til noen gang.

Våre danske venner er nok en smule sarkastiske, men husk at for oss nordmenn så kan "dansks sarkasme" og ironi virke slemmere enn den egentlig er og jeg er rimelig sikker på at det ikke er vondt ment av de, men snarere språklige misforståelser pga nyanser i språket;)

(Etter å ha bodd 5 år av livet mitt i DK er det fortsatt ting jeg misforstår iblant pga dette:huh: )

Dessuten synes jeg du og spesielt PP er særdeles sarkastiske når det gjelder Osl. det virker som om dere beskriver osl som Ørsta volda flyplassen her, men Osl er og har blitt en stor flyplass som vokser med et tempo som neppe ARN eller CPH har sett maken til noen gang.

Våre danske venner er nok en smule sarkastiske, men husk at for oss nordmenn så kan "dansks sarkasme" og ironi virke slemmere enn den egentlig er og jeg er rimelig sikker på at det ikke er vondt ment av de, men snarere språklige misforståelser pga nyanser i språket;)

(Etter å ha bodd 5 år av livet mitt i DK er det fortsatt ting jeg misforstår iblant pga dette:huh: )
Nu er der der jo ikke nogen som helst grund til at blive personlig her på forum.
Hverken PP eller jeg har noget som helst imod nordmænd.
Jeg har arbejdet sammen med nordmænd i al min tid i SAS og det er dog trods alt
37 år, min ven.
Og så vil jeg lige skrive at jeg ikke syntes mit indlæg hverken var ironisk eller særlig
sarkastisk.
Du har da sikkert ret i, at OSL er en hurtigt voksende lufthavn, men jeg tror at når flyselskaber undersøger markedet,kigger de altså ikke kun på, om hvor stor
betalings villighed der er i det pågældende område. De kigger også på hvilke
virksomhedstyper der findes....Nu ved jeg ikke så meget om hvilke store virksomheder,
der ligger i OSLO, men det er heller ikke det var er min pointe her...
Hilsen
Ole

money...
---
---
---
en ny rute

Hilsen

Ole
Sist vinter gikk det charter til både Bangkok og Phuket fra OSL. Og fra neste vinter vil det også gå charter til Krabi fra OSL. Men charter har likevel bare 20% av markedet mellom Norge og Thailand, så en direkterute med Thai eller SAS ville antagelig ikke konkurert i særlig grad med chartermarkedet.
Og selvfølgelig er over 100000 reisende et argument !! Malaysian startet vel fra ARN med et grunnlag på 30-40000 passasjerer årlig ?!?
Selvsagt er det bra at Skandinavia får nye ruter, men for nordmenn flest spiller det ingen rolle: det er bare å se på veksten til Finnair (en vekst fra Norge til Asia på 66% i første kvartal i år), og KLM.

Originally posted by gustavf

Jeg ser også noe positivt i mangelen på interkontinentale ruter fra Oslo.

I dag mater SK og KL (og i mindre grad LH, AY, BA og FI) sine huber fra Oslo og til dels resten av Norge. Det gir oss veldig god tilgang til disse selskapenes omfattende nettverk fra andre huber. Noen utvalgte direkteruter til typiske O/D-markeder, som f.eks. BKK og PEK, ville gått på bekostning av dette.
Nå har vel både dansker og svensker samme muligheten når det gjelder å bli matet inn til de nevnte huber..:sarc

Back