Jeg er i prinsippet enig i det meste du (MartinL) skriver, men ser på det på en litt annen måte.
Som sagt så er det naturlig at SAS velger å beskytte sitt hjemmemarket (som alle andre selskaper også gjør), men de og alle de andre må prioritere hvor de skal sette inn sin kapasitet, som spesielt for SAS er meget begrenset. Dette gjelder også Thai og det er derfor de nå vurderer hva de skal gjøre med ATH ruten siden den tydeligvis var ett feilsteg.
Men det er også annen grunn til at SAS "lar" AY og KL ta såpass mye av markedet og det er at de selv ikke har mulighet til å ta noe særlig mer selv, for selv om AY og KL øker fra så betyr ikke det at SK minker, de står bare på stedet hvil og flyr rundt med høyt belegg på sin IC flåte. Jansson har skjønt at skal SAS vokse i fremtiden må de først få skikk på dagens butikk og når det er i orden, da kan de også øke
Når det kommer til det med yield så er det riktig at vi har høy gjennomsnittlig kjøpekraft, men mye av problemet (dette gjelder egentlig ikke så mye BKK rute, men de fleste andre) er at volumet av business class pax er for lite da "for mange" av oss er gjennomsnittlige (det var litt flåsete sagt men håper du skjønner hva jeg mener?) og total markedet er lite. Husk det bor kun 4,6 millioner i Norge. For selv om gjennomsnittlønnen er høyere i Oslo, bor det flere mennesker i Stockholm med høy kjøpekraft enn i Oslo
Som sagt så er det naturlig at SAS velger å beskytte sitt hjemmemarket (som alle andre selskaper også gjør), men de og alle de andre må prioritere hvor de skal sette inn sin kapasitet, som spesielt for SAS er meget begrenset. Dette gjelder også Thai og det er derfor de nå vurderer hva de skal gjøre med ATH ruten siden den tydeligvis var ett feilsteg.
Men det er også annen grunn til at SAS "lar" AY og KL ta såpass mye av markedet og det er at de selv ikke har mulighet til å ta noe særlig mer selv, for selv om AY og KL øker fra så betyr ikke det at SK minker, de står bare på stedet hvil og flyr rundt med høyt belegg på sin IC flåte. Jansson har skjønt at skal SAS vokse i fremtiden må de først få skikk på dagens butikk og når det er i orden, da kan de også øke
Når det kommer til det med yield så er det riktig at vi har høy gjennomsnittlig kjøpekraft, men mye av problemet (dette gjelder egentlig ikke så mye BKK rute, men de fleste andre) er at volumet av business class pax er for lite da "for mange" av oss er gjennomsnittlige (det var litt flåsete sagt men håper du skjønner hva jeg mener?) og total markedet er lite. Husk det bor kun 4,6 millioner i Norge. For selv om gjennomsnittlønnen er høyere i Oslo, bor det flere mennesker i Stockholm med høy kjøpekraft enn i Oslo