CPH nyheter (Interkontinentale ruter)

Originally posted by Thomas

... jeg tror vi ser Northwest med DC-10 på OSL-MSP før vi ser TG med 777! :colgate:
Nå flyr vel ikke Northwest med DC-10 lenger?? Dessuten får de vel ikke lov av KLM å fly på OSL...:question:

Kan vi ikke heller få en Singapore 772 OSL-SIN 3 ganger i uken på de dagene de ikke flyr fra CPH?

BF:cool2

OSL-BKK kan bli en realitet med Bangkok Airways når A350'ene deres er på gang. Men Thai har gjort det helt klart at OSL har for lav yield, og da må vi innfinne oss med at de ikke åpner rute. Det kan jo faktisk tenkes at det er samme grunnen for at SK ikke åpner OSL-BKK heller...? ;)

No fence, men low yeld meg i ræva. Lev av å høre dette for det er kun de her som forsvarer SAS og deres partnere som benytter dette argumentet for å bortforklare hvorfor SAS og partnere ikke åpner fra Osl. Gi meg et håndfast bevis på at det er så mye lavere yeld fra Osl. At selskaper ikke åpner ruter er IKKE et bevis på low yeld. Gi meg tall, gi meg håndfaste bevis, for når Thai nå går opp til to daglige på CPH og vil presse mer på ARN er det fordi noen står i veien. De har jo F"#¤ vurdert Helsinki også!

Nei dette gjør meg forbannet og frustrert. Og jeg kan fortelle dere at det er nå godt over 100.000 nordmenn som reiser til Thailan i året. (aftenposten) At disse betaler så mye mindre enn dansker og svensker er bare piss. Flyene er smekk fulle av economy leasure pax, så kom ikke å fortell meg at debetaler så mye mer enn oss. Alt annet av hva økonomi i de tre landene taler for det motsatte! Desidert størst kjøpekraft osv.

Nei jeg har en sterk mistanke om at det er et visst Skandinavisk bolag som ser at de heller får melke et ubrukt potensiale gjennom å hindre partnere å etablere seg. Jeg skal vedde hus og hjem på at om et annet selskap hadde kommet inn på Osl-BKK, ville SAS eller Thai vært der med en gang, noe som gjør bare saken mer lattelig!

Om de ikke vil ha meg som kunde skal de jaggu få slippe også! Go Finnair!

Originally posted by MartinL

Nei dette gjør meg forbannet og frustrert. Og jeg kan fortelle dere at det er nå godt over 100.000 nordmenn som reiser til Thailan i året. (aftenposten) At disse betaler så mye mindre enn dansker og svensker er bare piss.

Det er ikke det som hevdes heller. (ihvertfall gjør ikke jeg det) Men det er på tide å innse at det er vi som er minst i Skandinavia og ARN og CPH har langt større kundegrunnlag enn OSL og de defor tiltrekker seg flere aktører. Det er en grunn til at CPH har ruter til USA med SK, CO, DL og kanskje snart US, og ARN har med SK, CO og US og OSL kun har CO.

Som sagt, så er flyselskapenes oppgave å gjøre de tingene som for dem er mest lønnsomt og hvis det er å sluse nordmenn via FRA, CPH, ARN, AMS eller HEL for at vi skal komme oss til BKK så er det det som er det riktige.

Jeg skal vedde hus og hjem på at om et annet selskap hadde kommet inn på Osl-BKK, ville SAS eller Thai vært der med en gang, noe som gjør bare saken mer lattelig!

SAS har ikke noe kapasitet å sette inn så de ville neppe ha gjort det og ja det kan godt hende TG ville ha gjort det, men som nevnt tidligere så lønner det seg mer for dem å sende nordmenn via ARN eller CPH så lenge ingen andre heller gidder fly på OSL og da er det det riktige å gjøre, så det er faktisk ikke latterlig i det hele tatt, det er økonomisk fornuftig.

Et flyselskap's oppgave er IKKE å drive med "veldedighet", men å tjene mest mulig penger for sine eiere gjennom transport av mennesker og gods....så enkelt er det!

Originally posted by Bizflyer

Joda, men for folk som må ha connecting flight uansett så betyr det ingenting for folk som bor i Sandefjord, Stavanger, Bergen, Trondheim med omegn å ta fly direkte til CPH fremfor til OSL. Så da gjenstår det sånn ca 5 - 600 000 mennesker som vil ha OSL som et naturlig utgangspunkt.

BF:)

Har sluttet å fly TRF-CPH-FRA (evt andre) og ut i verden.
Flyr nå TRF-AMS og ut i verden.

Gi meg et håndfast bevis på at det er så mye lavere yeld fra Osl. At selskaper ikke åpner ruter er IKKE et bevis på low yeld.

Da vet sannelig ikke jeg hva aarsaken er ..... ;)

Dette dreier seg kun om $$$ og hvordan faa mest $$ ut av flyparken sin. Den som tror noe annet, har totalt misforstaatt.

Man driver ikke flyselskap for aa behage flyspottere og det er heller ikke noen internasjonal konspirasjonsliga ute etter aa 'ta' OSL.

No fence, men low yeld meg i ræva. Lev av å høre dette for det er kun de her som forsvarer SAS og deres partnere som benytter dette argumentet for å bortforklare hvorfor SAS og partnere ikke åpner fra Osl. Gi meg et håndfast bevis på at det er så mye lavere yeld fra Osl. At selskaper ikke åpner ruter er IKKE et bevis på low yeld. Gi meg tall, gi meg håndfaste bevis, for når Thai nå går opp til to daglige på CPH og vil presse mer på ARN er det fordi noen står i veien. De har jo F"#¤ vurdert Helsinki også!

Nei dette gjør meg forbannet og frustrert. Og jeg kan fortelle dere at det er nå godt over 100.000 nordmenn som reiser til Thailan i året. (aftenposten) At disse betaler så mye mindre enn dansker og svensker er bare piss. Flyene er smekk fulle av economy leasure pax, så kom ikke å fortell meg at debetaler så mye mer enn oss. Alt annet av hva økonomi i de tre landene taler for det motsatte! Desidert størst kjøpekraft osv.

Nei jeg har en sterk mistanke om at det er et visst Skandinavisk bolag som ser at de heller får melke et ubrukt potensiale gjennom å hindre partnere å etablere seg. Jeg skal vedde hus og hjem på at om et annet selskap hadde kommet inn på Osl-BKK, ville SAS eller Thai vært der med en gang, noe som gjør bare saken mer lattelig!

Om de ikke vil ha meg som kunde skal de jaggu få slippe også! Go Finnair!
Kunne ikke vært mer enig!! SAS har nok sagt nei til å mate inn til OSL for Thai, de vil heller mate inn til CPH og ARN via OSL fra resten av Norge, og da fortrinnsvis til egne ruter fra CPH og snart ARN, der SAS skal åpne en leisure rute til BKK fra høsten.
Det er jo bare å se til ARN: der nekter SAS å samarbeide med star partneren US air !!

Originally posted by LN-MOW

Gi meg et håndfast bevis på at det er så mye lavere yeld fra Osl. At selskaper ikke åpner ruter er IKKE et bevis på low yeld.

Dette dreier seg kun om $$$ og hvordan faa mest $$ ut av flyparken sin. Den som tror noe annet, har totalt misforstaatt.

Man driver ikke flyselskap for aa behage flyspottere og det er heller ikke noen internasjonal konspirasjonsliga ute etter aa 'ta' OSL.
Man kan nesten begynne å tro at det finnes en slik konspirasjonsliga innen star..:skep

Og Finnair har økt med 66%!! fra Norge til Asia i første kvartal:
http://www.boarding.no/art.asp?id=26561

ok, så du mener virkelig at thai sin rute til athen er et mer lønnsomt skritt enn osl? De vurderte jo også Budapest og helsinki. Garantert fordi de er mer lønnsomme. Mindre trafikk grunnlag med allerede eksisterende operatører!

ok, så du mener virkelig at thai sin rute til athen er et mer lønnsomt skritt enn osl? De vurderte jo også Budapest og helsinki. Garantert fordi de er mer lønnsomme. Mindre trafikk grunnlag med allerede eksisterende operatører!

Det at de har vurdert en rute er uvesentlig, og de har sikkert vurdert OSL også men har bare ikke gått offentlig ut med det tipper jeg.

Når det gjelder ATH ruten så virker den som ett feilsteg av TG, men når ruten ble opprettet så trodde de nok den ville gå bra (eller så ble de bestukket av noen grekere) og det er derfor de vurderer hva de skal gjøre med den ruten nå. Og mest sannsynlig tyder TG sine beregninger på at det vil være mer lønnsomt å forlenge den til CPH enn OSL. Nå har selvsagt ruter rundt omkring ha blitt opprettet på politisk grunnlag, men det er ikke ensbetydene med at det er en felles verdensomspenende konspirasjon mot OSL (da er det heller det at OSL er udyktige til å tiltrekke seg nye selskaper!)

det er ingen her som påstår at ruter skal være veledige eller at de skal åpnes for å tilfredstille spottere på Osl. Synes nesten det blir litt respektløse svar.

Klart at det alltid finnes to sider av en sak som også må belyses og jeg respekterer fult andres mening om dette evnet, men for meg synes jeg nå at spørsmålene og synligheten av det som tidligere er beskrevet har blitt så ufattelig tydelig!

Mitt spørsmål om de samme argumentene med low yeld er fortsatt ikke besvart. Hvor er tallene. Hvor er bevisene? Hvor er de. Gi meg ikke svaret om at man ikke driver veldeighet og at mangelen på ruter er beviset. det er ikke rellevante svar med forankring.

Er det rart man lurer når man vet hvilket kaos det visstnok har vært i gangene hos SAS hver gang en Star partner har sagt til pressen at de ønsker Osl. For meg er det ingen annen forklaring enn at det er noen som finner det for lønnsomt å ikke slippe til Partnere direkte fra Osl. Det samme skjedde jo med KLM og Northwest. KLM så oslo for lukerativt og presset ut North west.

Bevisene er jo så krystall klare. I vakumet av direkteruter fra Osl gliser Finnair og KLM. Nevn meg et marked i europa hvor et utenlandsk selskap har et så godt fotfeste på utenlandstrafikken som det KLM har i Norge! Det er ingen! Det er helt sinnsykt at konkurrenter skal så til de grader få suge ut pax fra Norge.

Kom ikke å fortell meg det at landet i europa med høyest kjøpekraft og størst reiselyst og med den største flyplassen i europa uten nevneverdige langruter ikke klarer å fylle opp fly med tilfredstillende betalingsnivå på pax. mener du virkelig at Athen er mer lønnsomt for Thai? Samtidig vil ikke SAS satse på det de selv kaller for low yeld ruter fra europa. Et halvt år etter lanserer de den mest klassiske leasure ruten av dem alle fra ARN til BKK. Ikke at jeg ikke unner de ruten. ikke at jeg mener at den burde gått fra osl heller, men jeg mener det er et hån til Norske reisende når man tenker på de argumentene som har blitt rettet for nettopp å ikke lansere en langrute fra Osl.

Selv om langrutene er noe annet enn europarutene så sier veksten på osl alt! Nye ruter blir suget inn og genererer nye pax. I Oslo i et så voldsomt tempo nettopp fordi vi i mange år har hatt et dårlig flytilbud fra Oslo. Beviset til SAS sin holdning når det gjelder nye ruter fra Osl er jo også veldig tydelig. Mye av dette skyldes jo selvfølgeli at det er blitt billigere å fly, men nå er det faktisk slik at vi er nærmere trekvart million i måneden som skal ut i verden fra Osl og vi har et lattelig dårligere tilbud enn langt mindre flyplasser med store meget store økonomiske inntektskiller.

Og ja, selvfølgeli skal en konkurrent beskytte sitt hjemmemarked. det er jo det SAS helt klart gjør. de ser de økonomiske konsekvensene av å slippe til partnere direkte fra Osl. Men den kampen nytter ikke og blir bare mer og mer ironisk når silen lekker i bunn til KLM og Finnair i stadig større grad!

Back