CPH nyheter (Interkontinentale ruter)

Someone

Moderator
Medlem
Ser ut som om Thai vil fly 2 ganger daglig med 744 og US vurderer en rute til PHL

http://www.standby.dk/4435.0.html?&tx_standbynews_pi1[showUid]=23615&cHash=412d93d66f

"Jeg regner med, at Thai Airways i løbet af et til to år hver dag vil have dobbelt daglige afgange direkte fra København til Bangkok. Thai Airways har i øjeblikket ikke flykapacitet nok. Men jeg regner med vi kan få nogle fly, og bytte om på nogle fly, så Boeing 747 kan sættes ind på København," sagde Wallop Bhukkanasut, Executive Vice President, Thai Airways"

Thai sier at de i påvente av å få ledige fly vil forlenge Athen ruten til CPH

http://www.standby.dk/4435.0.html?&tx_standbynews_pi1[showUid]=23616&cHash=cd31795d89

Efter hvad Stand By erfarer, er US Airways meget, meget langt i beslutningen om at starte en rute mellem Philadelphia og København fra 2008

"Da vi startede Philadelphia – Stockholm var der tæt kapløb mellem Stockholm og København. Vi valgte Stockholm ud fra hvor stort behov der var, og hvor mange flyforbindelser der var i forvejen. Første sommer på Stockholm var ikke så god, men næste sommer ser bedre ud. Vi vælger tre nye nye internationale ruter i Europa om året. I år har det været Athen, Bryssel og Zürich. Vi tager først stilling til nye byer for 2008 i efteråret omkring oktober – november," sagde Andrew P. Nocella, Senior Vice President, Planning, US Airways

Da er vel snart diskusjonen igang om OSL og interkontinentalt igjen. Det kan jo hende at det må en T2 til før interkontinentale ruter kommer, pga kapasitetsproblemene på OSL.

Originally posted by Someone

Thai sier at de i påvente av å få ledige fly vil forlenge Athen ruten til CPH

Og i betragtning af at de på BKK-ATH benytter B777-300 er det jo noget at se frem til såfremt det altså bliver virkelighed.

Ikke direkte relateret, men i forbindelse med Star Alliance mødet i københavn, udtalte Mats Janson sig til Takeoff.nu om CPH's fremtidige rolle som SAS Hub:

SAS-chef: Vi beholder København som central lufthavn

Ifølge en tråd på a.net skal belegget på TG sin BKK-ATH rute være svært dårlig!

Med 2 daglige vil vel også TG mest sannsynlig legge den 2 avgangen til kvelden imotsetning til dagens som går på ett håpløst tidspunkt midt på dagen fra CPH, som gjør det umulig å sovne før man er over Burma

Originally posted by jb1

Da er vel snart diskusjonen igang om OSL og interkontinentalt igjen. Det kan jo hende at det må en T2 til før interkontinentale ruter kommer, pga kapasitetsproblemene på OSL.
Mulig det. Men jeg tror nok OSL kunne taklet en daglig B 777 fra Thai for å si det sånn.. Men det må vel snø i helvete før Thai kommer til å fly til OSL.:devil
Det er jo tross alt bare over 100000 reisende mellom Norge og Thailand pr år...:sarc

Thai sier at de har 50% belegg på ruten til Athen (som går 3 dager i uken) og at de ville være fornøyd om de kunne få 150 pax ekstra på flyet om det går videre til CPH. Alt stod i den linken i første post.

Jeg synes det er bra at de vil øke på CPH. TG har et bra produkt. Men om det blir særlig attraktivt med mellomlanding i Athen er jeg mindre sikker på. Jeg ser for meg at dette tilbudet vil komme litt lenger ned på listen når folk skal booke billett. Folk vil i utgangspunktet booke på direkte flighten. Kanskje folk vil velge mellomlandingsflighten kontra å heller booke tur til BKK via en annen Europeisk hub som FRA eller AMS. Det er jeg litt mer usikker på.

De sier vel ikke noe om hvor mange dager i uken de planlegger 2 daglige avganger og om de planlegger samme frekvens hele året. Kan det være behov for 14 ukentlige avganger mellom CPH og BKK?

Er ikke perioden fra 1 mai til skoleslutt en periode med relativt dårlig belegg på østen rutene?

BF:question:

Originally posted by Bizflyer

Thai sier at de har 50% belegg på ruten til Athen (som går 3 dager i uken) og at de ville være fornøyd om de kunne få 150 pax ekstra på flyet om det går videre til CPH. Alt stod i den linken i første post.

Jeg synes det er bra at de vil øke på CPH. TG har et bra produkt. Men om det blir særlig attraktivt med mellomlanding i Athen er jeg mindre sikker på. Jeg ser for meg at dette tilbudet vil komme litt lenger ned på listen når folk skal booke billett. Folk vil i utgangspunktet booke på direkte flighten. Kanskje folk vil velge mellomlandingsflighten kontra å heller booke tur til BKK via en annen Europeisk hub som FRA eller AMS. Det er jeg litt mer usikker på.

De sier vel ikke noe om hvor mange dager i uken de planlegger 2 daglige avganger og om de planlegger samme frekvens hele året. Kan det være behov for 14 ukentlige avganger mellom CPH og BKK?

Er ikke perioden fra 1 mai til skoleslutt en periode med relativt dårlig belegg på østen rutene?

BF:question:
Tar man med SAS så blir det vel over 20 ukentlige avganger mellom CPH og BKK.

Originally posted by jb1

OSL kunne fint tatt imot flere langdistanseruter i dag, og det er vel interesse heller enn kapasitet som er problemet.

Personlig reiser jeg heller til CPH for å ta en internasjonal flight enn til OSL.

BF:old
Forstår at folk i Kristiansand gjør det ja.... Men nå er jo befolkningstettheten desidert størst i Oslo og på Østlandet, og de tror jeg vil foretrekke OSL framfor CPH...

Joda, men for folk som må ha connecting flight uansett så betyr det ingenting for folk som bor i Sandefjord, Stavanger, Bergen, Trondheim med omegn å ta fly direkte til CPH fremfor til OSL. Så da gjenstår det sånn ca 5 - 600 000 mennesker som vil ha OSL som et naturlig utgangspunkt.

BF:)

Joda, men for folk som må ha connecting flight uansett så betyr det ingenting for folk som bor i Sandefjord, Stavanger, Bergen, Trondheim med omegn å ta fly direkte til CPH fremfor til OSL. Så da gjenstår det sånn ca 5 - 600 000 mennesker som vil ha OSL som et naturlig utgangspunkt.

Med en vekst på ca 6-10% hver måned de to-tre siste årene, så virker det som om det er flere enn 5-600 000 mennesker som har OSL som et naturlig utgangspunkt..:-p

Enig i det du sier, bortsett fra det med tallet som har OSL som naturlig utgangspunkt. Bare i Oslo og Akershus bor over 1 million og itillegg kommer Østfold og store deler av Hedmark og Oppland og deler av Buskerud og da snakker vi over 1,5 millioner

Jeg ser ditt poeng, men for å flisespikke litt, det bor mer enn det rundt Oslo. 5-600 000 er kun selve Oslo, det bor i overkant av en million i Oslo og Akershus, og endel andre områder i andre fylker er nærmere OSL enn andre flyplasser med utenlandsruter.

Ok da. Jeg tok vel kanskje litt dårlig i. Men jeg utelot med vilje hele vestfold pga Torp. Men at man kommer veldig mye over milionen, tviler jeg på.

Men denne diskusjonen har vært ført her så mange ganger før, og vi blir vel aldri enige i forhold til interkontinentale ruter fra Oslo. Så ikke la oss stresse mer med det!:-p

BF:cool2

2x daglig alle ugens dage - dvs. 14 ugentlige flyvninger er ønsket. Interne kilder har tidligere nævnt at Thai havde konkrete planer om 12 ugentlige flyvninger til CPH, så i det lys lyder 14 ugentlige ikke usandsynligt. Men som sagt kræver det ledig kapacitet før dette bliver muligt...

Desværre må det vel også konstateres, at OSL tilsyneladende igen er røget ned på prioritetslisten hos Thai. Men så slemt er det vel heller ikke at flyve via CPH nar man skal til Thailand?

Originally posted by PP

2x daglig alle ugens dage - dvs. 14 ugentlige flyvninger er ønsket. Interne kilder har tidligere nævnt at Thai havde konkrete planer om 12 ugentlige flyvninger til CPH, så i det lys lyder 14 ugentlige ikke usandsynligt. Men som sagt kræver det ledig kapacitet før dette bliver muligt...

Desværre må det vel også konstateres, at OSL tilsyneladende igen er røget ned på prioritetslisten hos Thai. Men så slemt er det vel heller ikke at flyve via CPH nar man skal til Thailand?
For all del CPH er en flott flyplass, men med godt over 100000 (og sterkt stigende, veksten i 2006 var på 24%) reisende, syntes jeg at Thai og SAS behandler nordmenn som spedalske!
SAS er vel svært glade for at Thai holder seg unna OSL, så blir det mye transferpax til CPH og ARN..

Man skal jo heller ikke se bort fra at BKK-ATH-OSL med retur samme vei noen dager i uken hadde blitt en Schlager :D
Med trafikkrettigheter til ATH også vil jeg tor at flyet kunne ha gått rimelig fullt hele veien. Men akkurat det er det vel ikke stor sjanse for.

Originally posted by Farmer

Man skal jo heller ikke se bort fra at BKK-ATH-OSL med retur samme vei noen dager i uken hadde blitt en Schlager :D
Med trafikkrettigheter til ATH også vil jeg tor at flyet kunne ha gått rimelig fullt hele veien. Men akkurat det er det vel ikke stor sjanse for.
Tror OSL- BKK med B 772 noen ganger i uka kunne gått rimelig fulle uten mellomlanding i Athen..

Back