CPH november 2006: +3,8%

• Thread starter Thread starter PP
  • Start date Start date
Tja, kanskje flere burde ha lekt med tall og statestikk? Så hadde vi sluppet å få for liten flyplass etter 10 år...

Originally posted by GFL

Tja, kanskje flere burde ha lekt med tall og statestikk? Så hadde vi sluppet å få for liten flyplass etter 10 år...

Sant nok.....og allerede etter 8 år ^_^

Originally posted by Hurum

ARN må nok sies å være en viktigere flyplass enn Oslo pga alle langruter og den større andelen internasjonale passasjerer.
Men et paradoks å se hva "lille" Finnair klarer å få til i HEL med tanke på langruter etc. Tror nok det er marked for flere langruter fra Norge, men inntil videre har jo SAS et meget godt grep om markedet i Norge...på godt og vondt.

Vi må nok innse at OSL ikke har det helt store markedet for langruter. :rolleyes:

Det er f eks helt opplagt at det ikke en gang til NYC hadde vært plass til to flyselskaper. Derfor er det på mange måter bra at SK ikke starter opp igjen for å knuse CO til EWR for deretter kanskje å nedlegge/redusere. Jeg tror faktisk ikke de likte å legge ned OSL-EWR, men om de hadde skyld i det selv med prissetting mm vet jeg ikke.

Østover derimot er det helt åpenbart et marked for rutefly til Bangkok, selv om jeg ikke tror at man kunne fylt en smekkfull 747 hver dag slik som gjøres på ARN og CPH. Paradoksalt nok hadde dette neppe vært mulig uten nordmenn.:^_^

Det er jo allikevel spesielt at både HEL og lille Island har såpass bra rutenett interkontinentalt.

MITT tips for hvilke langruter som finnes fra OSL om 4-5 år er::wink

Daglige avganger til EWR med CO
Til Bangkok noen dager i uken (3-4) med enten Bangkok Airways eller TG, tror ikke TG kan sitte alt for lenge å se på OSL som rent overskudd på CPH og ARN. Men klart at det skjer ikke med det aller første.

Og jeg tror at vi har fått rute til Dubai noen dager i uken, sannsynligvis med Emirates, men muligens med et annet selskap.

Originally posted by litt-amatør

MITT tips for hvilke langruter som finnes fra OSL om 4-5 år er::wink

Daglige avganger til EWR med CO
Til Bangkok noen dager i uken (3-4) med enten Bangkok Airways eller TG, tror ikke TG kan sitte alt for lenge å se på OSL som rent overskudd på CPH og ARN. Men klart at det skjer ikke med det aller første.

Og jeg tror at vi har fått rute til Dubai noen dager i uken, sannsynligvis med Emirates, men muligens med et annet selskap.
Jeg tror at *A har en rute til Chicago. Ser ikke for meg UA på denne ruten så jeg holder en knapp på SK i kombinasjon med andre ruter som for eksempel Bangkok.

edit : skrivefeil

Originally posted by LN-KGL

Originally posted by PP

Originally posted by jikswoboB

2:a platsen är förstås bara ett delmål. Hellre skynda långsamt än att drabbas av hybris :smile2

Vi får se - vi får se...! Der er efterhånden langt op til første pladsen :p

Med dagens vekst (CPH +4,7 % og OSL 11,6% - begge gjennomsnittlig vekst for de 11 første månedene i 2006) kunne OSL vært like stor som CPH 10. august 2009 med 23,6 millioner passasjerer siste 12 måneder. På samme tidspunkt hadde ARN med sin vekstrate i så tilfelle vært på 19,4 millioner.

Vi har vist diskuteret dette før og blevet enige om at dette scenario er både usandsynligt og urealistisk. Så skal vi ikke lade den ligge ;)

Det er nok helt riktig som PP sier at det ikke er så stor realisme i slike talløvelser, og det er jo egentlig heller ikke SÅ interessant med slike uendelige debatter som denne heller vel ?? Litt hakk i plata kanskje ? :rolleyes:
Det er jo heller ikke så sikkert at om trafikktallene på CPH eller ARN synker om OSL får flere Intercont. avganger slik at det blir færre transfer. Jeg tror vel heller at det kan være andre HUBs ute i Europa som vil merke dette mer. Om det nå skulle bli direkteruter til USA og Asia fra Oslo, og prisene er konkurransedyktig vil nok disse kunne fylles opp i tillegg til den matetrafikken som i dag i stor grad går til CPH, men også til ARN for BKK rutene til TG spesielt.

Tror nok ikke noen intercontinentale flygninger fra OSL for SK er særlig realistisk. Å stasjonere ett fly på OSL eller flytte fly mellom baser for å fly disse flygningene er vel neppe særlig økonomisk. Tror nok heller en økning for CO og at andre starter opp fra BKK og DXB er mer realistisk. Ikke med 747´r og daglige avganger men... Vi er jo ikke kravstore heller ;)

Originally posted by DYflyer

Tror nok ikke noen intercontinentale flygninger fra OSL for SK er særlig realistisk. Å stasjonere ett fly på OSL eller flytte fly mellom baser for å fly disse flygningene er vel neppe særlig økonomisk. Tror nok heller en økning for CO og at andre starter opp fra BKK og DXB er mer realistisk. Ikke med 747´r og daglige avganger men... Vi er jo ikke kravstore heller ;)

Akkurat, det er det vi ikke er. Det er nok som noen sier helt klart at flere interkontinentale ruter vil gå utover matetrafikken til andre steder enn CPH sterkest. Kanskje spesielt AMS. KLM er tross alt det eneste store internasjonale selskapet som har like mange avganger til sin hub fra OSL som fra CPH og ARN. Selskaper som BA og AF har flere til LHR og CDG til tross for flere direkte interkontinentale ruter.

Og nei, det blir nok ikke daglige avganger med det første hvis det skulle bli nye ruter, men vi tar det vi får. Men ruteflyvninger til Bangkok nekter jeg å tro at vi behøver å vente mer enn to år på. Det er jo steinhard konkurranse og det å være først ute må jo være viktig.

DXB er bare et litt mer vilt tips i løpet av fem år, men tror trafikken dit vil vokse markant.

Nye destinasjoner i USA tviler jeg egentlig på om det er marked til, men jeg trodde ikke, og skjønner ikke fortsatt at det var mulig å fylle opp DL til ATL fra CPH eller US til PHL fra ARN, og det uten at det tydelig gikk utover andre selskaper. Men det er nå bare meg da.

Originally posted by Farmer
Det er jo heller ikke så sikkert at om trafikktallene på CPH eller ARN synker om OSL får flere Intercont. avganger slik at det blir færre transfer. Jeg tror vel heller at det kan være andre HUBs ute i Europa som vil merke dette mer.

Personligt tror jeg ikke en eller to nye interkontinentale ruter fra OSL vil kunne mærkes i det store billede på CPH eller ARN. Generelt tror jeg at alle de forskellige hubs som betjenes fra OSL vil blive berørt, hvorved det bliver en meget lille effekt for hver enkelt hub.

Originally posted by litt-amatør

Nye destinasjoner i USA tviler jeg egentlig på om det er marked til, men jeg trodde ikke, og skjønner ikke fortsatt at det var mulig å fylle opp DL til ATL fra CPH eller US til PHL fra ARN, og det uten at det tydelig gikk utover andre selskaper. Men det er nå bare meg da.

Disse ruter har hovedsageligt taget trafik som før connectede gennem en af de store hubs i Europe - som AMS, CDG, FRA & LHR. Det er derfor som du selv bemærker kun gået ganske lidt ud over SAS' direkte ruter fra henholdsvis ARN & CPH.

Pointen er derfor at flytte connection trafik fra de store hubs i Europe, men for at det er muligt kræver det en vis kritisk masse og det på dette point at OSL kan have problemer kontra CPH og ARN.

CPH har dog fået blod på tanden og rygterne siger at de kraftigt jagter et tredje US selskab til at betjene CPH (formentlig US eller NW), samt en forbindelse til Canada (med al sandsynlighed AC).

Billigere for utenlandske selskaper å åpne en rute men en mye billigere kostnadstruktur.
Jeg tipper på at de meget ekspansjonskåte Kineserene kommer med en rute til Osl om ikke lenge. Shanghai og Bejing. Kanskje på bekostning av ARN.Er vel ikke en helt umulig tanke at dagens ARN rute med Air China (ikke pisk meg om det er China airlines eller annet, går surr i disse) mulig kommer til å bli for tøff i konkurranse med SAS. Jeg ville ikke bli overrasket om de flytter kapasiteten over på Osl. Jeg tror ikke det er et marked for 8 ukentlige fra ARN til Bejing.

Originally posted by MartinL

Billigere for utenlandske selskaper å åpne en rute men en mye billigere kostnadstruktur.
Jeg tipper på at de meget ekspansjonskåte Kineserene kommer med en rute til Osl om ikke lenge. Shanghai og Bejing. Kanskje på bekostning av ARN.Er vel ikke en helt umulig tanke at dagens ARN rute med Air China (ikke pisk meg om det er China airlines eller annet, går surr i disse) mulig kommer til å bli for tøff i konkurranse med SAS. Jeg ville ikke bli overrasket om de flytter kapasiteten over på Osl. Jeg tror ikke det er et marked for 8 ukentlige fra ARN til Bejing.

Kanske inte i dagens läge, men i framtiden är jag säker på att marknaden på en linje som ARN-Peking kommer att växa sig oerhört stark. Glöm inte hur många svenskar som i dagsläget flyger via HEL/CPH/FRA etc, som nu kan flyga både med SAS och Air China direkt till Peking. Utbytet mellan Sverige och Kina (och övriga Skandinavien och Kina också för den delen) växer så det knakar. Hursomhelst är jag säker på att OSL inom en ganska snar framtid kommer att ha en eller flera reguljära direktförbindelser till Asien. Någon som vet om Air China och SAS kommer att sammarbeta på linjen ARN-Peking?

Ingen tvil om at ett av verden rikeste og mest reisevillige folk, med en moderne og raskvoksende hovedflyplass bør kunne være interessant for nye direkte interkontinentale flygninger.

Med nye B787 og A350 hvor fokuset er på nettopp nye dirketlinjer som unngår hubene er jeg personlig ikke i tvil om at det er to - tre nye interkontinentale linjer på OSL om fem år.

Originally posted by MartinL

Kineserne kommer til OSL når der er et marked for det - en del af problemet med Kina er at det ikke er verdens højeste yield man opnår på ruterne fra Kina til Europa. Jeg tror måske der er andre markeder end Kina som har højere potentiale fra OSL.

At Air China skulle flytte deres rute fra ARN til OSL er formentlig usandsynligt. Air China kommer med i Star og jeg forventer at der bliver en vis form for samarbejde om trafikken fra ARN til PEK. Det er desuden to forskellige kundegrupper som SK og CA betjener så jeg tror måske godt det kan gå med 8x ugentlig til PEK.

I stedet for at "bytte" destinationer regner jeg med at CA vil konsoliderer sig i det skandinaviske marked (det er hvad jeg hører) og det skulle undre mig meget om ikke passagerruten til CPH inden for en overskuelig fremtid bliver genåbnet (cargo-ruten skal vist først lige op at køre). Så må vi se om OSL på længere sigt kommer med på vognen...

Jeg tror heller ikke at et par intercontinentale ruter til fra OSL, vil ha noen særlig innvirkning på passasjertallene på CPH, 500-1000 nordmenn mindre om dagen kanskje?? Det er svært lite i den store sammenheng.
Og uansett så kommer nordmenn til å invadere herlige København.:lol:

Back