CPH bløder op i afgiftsforhandlingerne med SAS

  • Thread starter Thread starter PP
  • Start date Start date

PP

ScanFlyer Gold
CPH bløder op i afgiftsforhandlingerne med SAS

Fra www.cph.dk - nyhedsresume.

12.05.05. - Lufthavn rækker ud i afgiftforhandlinger
Københavns Lufthavne ønsker et udspil fra SAS i forhandlingerne om nye passager- og sikkerhedsafgifter, så en aftale kan komme på plads. Lufthavnenes adm. direktør, Niels Boserup, ønsker en aftale, der kan øge transfertrafikken i København, og han efterlyser også flere SAS-ruter ud af København. Han er villig til at tilbyde SAS en rabat, hvis selskabet skaffer flere transferpassagerer.

SASs informationschef, Mikkel Nielsen, ser positivt på Niels Boserups opfordring, men man ønsker ikke at ændre de nuværende transferregler, der giver SAS en god rabat. Maersk Air, Sterling og Easyjet vil derimod godt forhandle afgifterne, da de ikke nyder samme fordele. (Øvrige kilder: Jyllands-Posten Digitalt, side 8 / Børsen, side 6 / Berlingske Tidende Business, side 12 / Urban, side 22 / metroXpress, side 33)


Desuden udtalte Boserup, hvilket ikke fremgår af ovenstående resume, at CPH er parat til at betale SAS for at lægge nye interkontinentale ruter ud af København.

Jeg har hele tidem troet på at der ville blive fundet en løsning som alle parter kunne være tilfredse med og som kunne sikre CPHs status som HUB i SAS' trafiksystem - det har set sort ud under forhandlingerne, men må ikke der fundes en løsning? De udmeldinger der kommer nu er under alle onstændigheder blevet mere positive...
 
Re: CPH bløder op i afgiftsforhandlingerne med SAS

hehe.. ordtaket "..å krype til korset" kom plutselig i hodet.


CPH er sågar villig til å betale SAS for å starte nye ruter ut fra CPH.
Er vel nesten litt Ryanairsk over dette......

Mon tro om OSL er villig til det samme.....eller kanskje dem betaler CO allerede.
 
Re: CPH bløder op i afgiftsforhandlingerne med SAS

"Incentives" i forhold til nye ruter er vel almindelig praksis - spørgsmålet er bare hvor meget CPH er villig til at betale :)
 
Re: CPH bløder op i afgiftsforhandlingerne med SAS

Villig til å betale for -nye- ruter?

Etter hva FBU4EVER sier om belegg fra CPH (1 milliard i minus siste kvartal), så burde de vel heller betale for å få lov til å beholde de eksisterende rutene ..
 
Re: CPH bløder op i afgiftsforhandlingerne med SAS

CPH kan da heller ikke tro at de bare kan blive ved med at skovle penge ind - samtidig med at flyselskaberne lider... Sådan behandler man da ikke sine kunder. I velrenommerede og seriøse virksomheder samarbejder man med kunderne og forsøger at tilpasse sig deres behov.

Kvartalsregnskabet betød en øget indtjening på 22 pct. i forhold til sidste år - der i forvejen var rekordstor...

Fra Børsen:

Københavns Lufthavne overraskede markedet positivt, da selskabet torsdag sagde, at omsætningen i første kvartal steg 11 pct. til 606 mio. kr. og indtjeningen løftede sig 22 pct. til 218 mio. kr. Begge tal slog analytikernes forventninger.
Ifølge SME Direkt havde analytikerne forventet et omsætningen på 585 mio. kr. og en indtjening på 201 mio. kr.

Lufthavnene fastholder desuden forventningerne til hele året, hvor selskabet siger, det vil ramme et resultat før skat på 900 mio. kr., en stigning på 10 pct. i forhold til sidste år.

Læs det hele her

Børsen
 
Re: CPH bløder op i afgiftsforhandlingerne med SAS

Originally posted by DY
hehe.. ordtaket "..å krype til korset" kom plutselig i hodet.


CPH er sågar villig til å betale SAS for å starte nye ruter ut fra CPH.
Er vel nesten litt Ryanairsk over dette......

Mon tro om OSL er villig til det samme.....eller kanskje dem betaler CO allerede.
Tror nok ikke OSL betaler CO for å fly dit..Virker som CO har funnet en suksessformel ved å fly med litt mindre fly mellom litt mindre byer i Europa og New York:up:
 
Re: CPH bløder op i afgiftsforhandlingerne med SAS

Fan va fula CPH är. Att dom ska göra allt för att öka antalet transfer pax genom CPH.. Är rädd för att det kan påverka Arlandas direktlinjer...eller?
 
Re: CPH bløder op i afgiftsforhandlingerne med SAS

Men det skulle ikke forundre meg om CO fikk noe av OSL...og en oppstart incentive er det ikke noe galt med...
 
Re: CPH bløder op i afgiftsforhandlingerne med SAS

Originally posted by Alf
Fan va fula CPH är. Att dom ska göra allt för att öka antalet transfer pax genom CPH.. Är rädd för att det kan påverka Arlandas direktlinjer...eller?

Rolig nu Alf - det var ikke et forsøg på at gøre dig deprimeret :)

Business er nu engang business - LFV gør jo blandt andet det samme ved at tilbyde store "incentives" i forhold til Malmö Sturup og derved forsøge at tiltrække trafik hertil på bekostning af CPH - CPH ønsker naturligvis at tiltrække trafik på bekostning af ARN, ja så bruger man vel de midler man nu engang har! Og penge er så absolut et af de midler CPH har til rådighed...

Her er hvad Boserup helt præcis siger - kilde: Jyllands Posten.

Han ser flere muligheder for at øge transfertrafikken. En mulighed er at tilbyde en bedre service for de transferpassagerer, som lander med et fly i lufthavnen i Kastrup og har kort tid til at nå til det fly, som de skal videre ud i verden med. Han opfordrer også SAS til at øge antallet af ruter fra København og ud i den store verden. Det ville ifølge Niels Boserup øge antallet af transferpassagerer betragteligt fra de skandinaviske og baltiske lande samt Nordtyskland. »Jeg så gerne, at SAS oprettede endnu en rute til Japan ud over den nuværende til Tokyo, og jeg ville også meget gerne have, at SAS fløj til Hong Kong, Sydafrika, San Francisco og Los Angeles,« siger Niels Boserup.

»Det ville gavne os med flere ruter i bestræbelserne på at få flere passagerer, men jeg er også sikker på, at disse nye ruter kunne blive en god forretning for SAS. Og vi er indstillet på at investere betydelige beløb i at støtte dem og dermed gøre SASs startomkostninger til nye ruter meget beskedne,« lover Niels Boserup.
 
Re: CPH bløder op i afgiftsforhandlingerne med SAS

Originally posted by Herlov
Villig til å betale for -nye- ruter?

Etter hva FBU4EVER sier om belegg fra CPH (1 milliard i minus siste kvartal), så burde de vel heller betale for å få lov til å beholde de eksisterende rutene ..

Hvis du læser kvartals-rapporten, så er der vel egentlig ikke den helt store forskel mellem de forskellige enheder - ja jeg ved godt at FBU4EVER vil give det indtryk at CPH gå ad helvede til, men det må være på hans egen regning. Desuden snakker Boserup om Interkontinentale SK ruter og disse går da med fin Cabin factor fra CPH.

Income after financial items (Jan-Mar 2005):

SAS Denmark: -410 MSEK
SAS Braathens: -211 MSEK
SAS Sweden: -219 MSEK
SAS International: - 255 MSEK

Cabin factor (Jan-Mar 2005):

SAS Denmark: 51,1%
SAS Braathens: 57,7%
SAS Sweden: 54,2%
SAS International: 73,6%
 
Re: CPH bløder op i afgiftsforhandlingerne med SAS

Originally posted by PP
Originally posted by Alf
Fan va fula CPH är. Att dom ska göra allt för att öka antalet transfer pax genom CPH.. Är rädd för att det kan påverka Arlandas direktlinjer...eller?

Rolig nu Alf - det var ikke et forsøg på at gøre dig deprimeret :)

Business er nu engang business - LFV gør jo blandt andet det samme ved at tilbyde store "incentives" i forhold til Malmö Sturup og derved forsøge at tiltrække trafik hertil på bekostning af CPH - CPH ønsker naturligvis at tiltrække trafik på bekostning af ARN, ja så bruger man vel de midler man nu engang har! Og penge er så absolut et af de midler CPH har til rådighed...

Her er hvad Boserup helt præcis siger - kilde: Jyllands Posten.

Han ser flere muligheder for at øge transfertrafikken. En mulighed er at tilbyde en bedre service for de transferpassagerer, som lander med et fly i lufthavnen i Kastrup og har kort tid til at nå til det fly, som de skal videre ud i verden med. Han opfordrer også SAS til at øge antallet af ruter fra København og ud i den store verden. Det ville ifølge Niels Boserup øge antallet af transferpassagerer betragteligt fra de skandinaviske og baltiske lande samt Nordtyskland. »Jeg så gerne, at SAS oprettede endnu en rute til Japan ud over den nuværende til Tokyo, og jeg ville også meget gerne have, at SAS fløj til Hong Kong, Sydafrika, San Francisco og Los Angeles,« siger Niels Boserup.

»Det ville gavne os med flere ruter i bestræbelserne på at få flere passagerer, men jeg er også sikker på, at disse nye ruter kunne blive en god forretning for SAS. Og vi er indstillet på at investere betydelige beløb i at støtte dem og dermed gøre SASs startomkostninger til nye ruter meget beskedne,« lover Niels Boserup.


PP det verkar som att du alltid försöker få mig deprimerad! :spin:

om det här går igenom och ARN förlorar på det, ska jag av ren princip börja flyga Finnair istället.. =)
 
Re: CPH bløder op i afgiftsforhandlingerne med SAS

Ja det er da en af mine fornemste opgaver... :cheers:
 
Re: CPH bløder op i afgiftsforhandlingerne med SAS

Originally posted by PP
Originally posted by Herlov
Villig til å betale for -nye- ruter?

Etter hva FBU4EVER sier om belegg fra CPH (1 milliard i minus siste kvartal), så burde de vel heller betale for å få lov til å beholde de eksisterende rutene ..

Hvis du læser kvartals-rapporten, så er der vel egentlig ikke den helt store forskel mellem de forskellige enheder - ja jeg ved godt at FBU4EVER vil give det indtryk at CPH gå ad helvede til, men det må være på hans egen regning. Desuden snakker Boserup om Interkontinentale SK ruter og disse går da med fin Cabin factor fra CPH.

Income after financial items (Jan-Mar 2005):

SAS Denmark: -410 MSEK
SAS Braathens: -211 MSEK
SAS Sweden: -219 MSEK
SAS International: - 255 MSEK

Hm her er det blandet sammen 2004 tallene til SAS braathens med 2005 tallene til SAS-DK !

Altså
SAS-DK -410 [ ingen sammenlignbare tall for 2004 tilgj.]
SAS-BR -88 [mot -211 i 2004 ]

fra http://wpy.observer.se/wpyfs/00/00/00/00/00/05/AE/FE/wkr0001.pdf page 12
/G



Edit: rettet tall , år og epler ...
 
Re: CPH bløder op i afgiftsforhandlingerne med SAS

Dessuten så trodde jeg SAS Braathens gikk med mindre underskudd enn det PP skriver var det ikke på -80 - 90 MSEK da? Står ihvertfall det på SAS hjemmeside.

I 2004 gikk SAS Braathens med -211MSEK, men ikke i 2005?!!
 
Re: CPH bløder op i afgiftsforhandlingerne med SAS

Originally posted by PP
Originally posted by Herlov
Villig til å betale for -nye- ruter?

Etter hva FBU4EVER sier om belegg fra CPH (1 milliard i minus siste kvartal), så burde de vel heller betale for å få lov til å beholde de eksisterende rutene ..

Hvis du læser kvartals-rapporten, så er der vel egentlig ikke den helt store forskel mellem de forskellige enheder - ja jeg ved godt at FBU4EVER vil give det indtryk at CPH gå ad helvede til, men det må være på hans egen regning. Desuden snakker Boserup om Interkontinentale SK ruter og disse går da med fin Cabin factor fra CPH.

Income after financial items (Jan-Mar 2005):

SAS Denmark: -410 MSEK
SAS Braathens: -211 MSEK
SAS Sweden: -219 MSEK
SAS International: - 255 MSEK
Er tallene for 1.kvartal 2005, eller 2004?
 
Re: CPH bløder op i afgiftsforhandlingerne med SAS

Alle tallene er for 2005 unntatt for SASBraathens som jeg mener er for 2004 ;)

På side 12 og 13...

http://wpy.observer.se/wpyfs/00/00/00/00/00/05/AE/FE/wkr0001.pdf
 
Re: CPH bløder op i afgiftsforhandlingerne med SAS

Da snakker vel man vel om å sammenlikne epler og bananer :D
 
Re: CPH bløder op i afgiftsforhandlingerne med SAS

Hm her er det blandet sammen 2004 tallene til SAS braathens med 2005 tallene til SAS-DK !

Altså
SAS-DK -410 [ ingen sammenlignbare tall for 2004 tilgj.]
SAS-BR -88 [mot -211 i 2004 ]

fra http://wpy.observer.se/wpyfs/00/00/00/00/00/05/AE/FE/wkr0001.pdf page 12
/G
 
Re: CPH bløder op i afgiftsforhandlingerne med SAS

Og da er vel forskjellen ennå større mellom SAS Danmark og SAS Braathens....
 
Re: CPH bløder op i afgiftsforhandlingerne med SAS

My mistake!!!

Kom i forhold til SAS Braathens til at tage tal fra forkert kolonne - så er det godt man har folk til det grove arbejde så man ikke selv behøver rette... :thumbup
 
Back
Top