CPH: 30 mio. pax i 2020

Det er ikke helt urealistisk eller spesielt vågalt å satse på det.

Hvis LN-KGL sin prognose på CPH på 22,8 millioner passasjerer i 2011 stemmer, så må CPH ha en gjennomsnittlig årlig vekst på ca 3,5% for å nå 30 millioner i 2020.

Men det er vanskelig å spå, spesielt om fremtiden
 
Hvis LN-KGL sin prognose på CPH på 22,8 millioner passasjerer i 2011 stemmer, så må CPH ha en gjennomsnittlig årlig vekst på ca 3,5% for å nå 30 millioner i 2020.

Du tar litt for mye i Someone, her kommer rentes rente med i beregningen, og da må veksttallet være 3,1% for å komme opp til 30 millioner i 2020. Men det er et men her, historisk har ikke CPH holdt seg på disse tallene. Hvis en ser på veksten fra 1999 og frem til i dag er dette gjennomsnittstallet bare 2,2%. Jeg tror ikke CPH kan håpe på å bringe det ut av denne banen også i fremtiden, og dermed snakker vi mer realistisk om 27,7 millioner passasjerer i 2020 for CPH. Trekker man ut det 9/11-tumultene ut fra tallene til CPH, så lander gjennomsnittsveksten på 2,5%. Hvis dette blir resultatet fremover så ender CPH på 28,5 millioner.

Med andre ord er det ekstremt optimistiske tall CPH opererer med, men som et uoppnåelig mål ...
 
Det er ikke helt urealistisk eller spesielt vågalt å satse på det.

Hvis LN-KGL sin prognose på CPH på 22,8 millioner passasjerer i 2011 stemmer, så må CPH ha en gjennomsnittlig årlig vekst på ca 3,5% for å nå 30 millioner i 2020.

Men det er vanskelig å spå, spesielt om fremtiden

Ja, tillväxten är ju sällan linjär. Men de senaste tio åren har passagerarvolymen på CPH vuxit med 25 procent, dvs en bra bit under 3,5 procent per år men så har de senaste decenniet bjudit på flera händelser som varit turbulenta för flyget. En ekonomisk kris som inte visar sig bli så djup och 30 miljoner 2020 är nog inte så orealistiskt. Något nytt 9/11 tror jag inte vi ska behöva uppleva inom en överskådlig framtid...
 
Hvis en ser på veksten fra 1999 og frem til i dag er dette gjennomsnittstallet bare 2,2%.

Men om du tittar på flygets tillväxt på 1990-talet blir 3 eller ens 3,5 procent per år en inte fullt lika svindlande hög variabel.
 
Last edited:
Det blir spennende å se hvilken innvirkning DYs IC satsing får på dette. Vil Nordmen i enda mindre grad bruke CPH som transfere flyplass, og heller fly dirkte fra Norge? på den annen side, kan vi få DY-IC fra CPH? og det kan generere flere reisende.
 
Ser også at CPH fremhever sin årlige vekst på 6,6% i pressemeldingen, men det de ikke tar med i beregningen er at 3,1% av disse 6,6% kommer som ettervirkning av den islandske asken. Dermed er den faktiske veksten i realiteten 3,5%, men dette er fremdeles over normalkurven på mellom 2,2% og 2,5%.
 
Back
Top