Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Uke 34 ligger forløpig på -10% mot 2019, så da blir den en-siffret minus innen neste uke. Men fortsatt er konklusjonen at trafikken ligger å vaker såvidt over 90% av 2019 nivået her i Norge. Og det som mangler er primært er utenriks


Uke 34 endte på -9%, mens uke 35 foreløpig ligger på -10% hos Avinor

I praksis betyr det at trafikken siden slutten av juli i ligger stabilt på 90% av 2019 nivået. Innenriks er mer eller mindre nesten fullt tilbake, mens utenriks er der det mangler

Så får man se hvor inflasjon, strømpriser etc slår inn utover høsten
 

Attachments

  • Avinoruke35.PNG
    Avinoruke35.PNG
    96.6 KB · Views: 1,567
Jeg rejser gennem Dusseldorf ca 6 gange om måneden. Brugen af mundbind er altså kraftigt nedadgående - jeg vil anslå at max 20% af folk i lufthavnen bruger maske. Og reglerne som de er lige nu er da også helt håbløse. Du skal have maske på i toget til lufthavnen, men inde i lufthavnen er det ikke nødvendigt. På flyet skal du have maske på, hvis det er et tysk selskab - hus SAS som jeg flyver mest med er det ikke et krav.

Og for øvrigt så holder argumentet med 83 Mio tyskere ikke. Bare fordi 83 mio tyskere er blevet "hjernevasket" ti at tro at masker redder verden, gør det jo ikke mere rigtigt.

Puh, godt at du som reiser 6 gang gjennom Düsseldorf i måneden kan sitte og forklare meg som har bodd i Tyskland i 6år hvordan hverdagen er her i landet.

Jeg har forøvrig ikke insinuert at noe var riktig eller galt, men at 83 millioner innbyggere utgjør et større kundegrunnlag enn 5-6mill nordmenn.

Men nå trenger dere ikke måtte velge LH bort, da flylobbyen frenetisk har jobbet med peng og ord de siste dagene, og det politisk er besluttet å fjerne maskepåbud innen lutfarten.
 
Uke 34 endte på -9%, mens uke 35 foreløpig ligger på -10% hos Avinor

Uke 35 endte på -8%, så ble oppjuster 2pp. Uke 36 er foreløpig på -12%, så ender vel rundt -10%.

I praksis er det jo ingen endring. Trafikken ligger stabilt på ca 10% bak 2019 nivået
 

Attachments

  • Avinoruke36.PNG
    Avinoruke36.PNG
    80.1 KB · Views: 1,349
Puh, godt at du som reiser 6 gang gjennom Düsseldorf i måneden kan sitte og forklare meg som har bodd i Tyskland i 6år hvordan hverdagen er her i landet.

Jeg har forøvrig ikke insinuert at noe var riktig eller galt, men at 83 millioner innbyggere utgjør et større kundegrunnlag enn 5-6mill nordmenn.

Men nå trenger dere ikke måtte velge LH bort, da flylobbyen frenetisk har jobbet med peng og ord de siste dagene, og det politisk er besluttet å fjerne maskepåbud innen lutfarten.

Vældig flot at du har boet i Tyskland i 6 år. Jeg har boet i Maastricht siden 2008, og kommer i Tyskland ganske meget. Så jeg kender godt hverdagen (måske mest i NL). Jeg forstår ikke, hvorfor du mener du har mere ret?!? Tyskerne og til dels hollænderne har været meget bange for corona og i øvrigt også vaccinerne. Men det virker som om flere og flere har fået øjnene op for, at de faktisk går ganske ok mit corona i de fleste andre lande som ikke har påbud om masker. Og det er også på tide!
 
Hos kineserne som ennå surrer med sin Zero-Covid utopi så strømmer nå kanselleringene av flighter inn, og masse fly er igjen satt på bakken

https://www.ch-aviation.com/portal/...ffected?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

Flight cancelation rates are spiking across China as authorities again crackdown on travel and lockdown cities amid fresh waves of Covid-19 infections. Doubling down on its Covid-zero strategy and ahead of a critical Chinese Communist Party congress meeting in October, 33 cities in China are under so-called static lockdowns which are disrupting the day-to-day operations of key infrastructure such as airports and the airlines that serve them.
 
Uke 35 endte på -8%, så ble oppjuster 2pp. Uke 36 er foreløpig på -12%, så ender vel rundt -10%.

I praksis er det jo ingen endring. Trafikken ligger stabilt på ca 10% bak 2019 nivået

Og sånn fortsetter det. Uke 36 ble riktignok "bare" oppjustert til -11%. Mens uke 37 foreløpig ligger på -10%. Men i praksis har nå passjertallene vært helt stabile siden SAS streiken var over på ca 90% av 2019 nivået
 

Attachments

  • Avinoruke37.PNG
    Avinoruke37.PNG
    81.8 KB · Views: 1,162
Stabile tall, sånn nesten. Men ser nå innenriks, om ikke faller, så ligger jevnt over litt under 2019 nivået

36053e0521120539ba260f4d25b85310.jpg
 
Stabile tall, sånn nesten. Men ser nå innenriks, om ikke faller, så ligger jevnt over litt under 2019 nivået

Det er vel i tråd med spådommene om at trafikken ikke helt kommer opp på 2019-nivå med det første, siden mange vil benytte digitale møter osv. At reisemønsteret for enkelte grupper blir varig endret som en følge av pandemien. Og at det vil ta litt tid før andre grupper kommer opp på tidligere nivåer. Men vi er jo snart der ser det ut som.

Espen
 
Det er vel i tråd med spådommene om at trafikken ikke helt kommer opp på 2019-nivå med det første, siden mange vil benytte digitale møter osv. At reisemønsteret for enkelte grupper blir varig endret som en følge av pandemien. Og at det vil ta litt tid før andre grupper kommer opp på tidligere nivåer. Men vi er jo snart der ser det ut som.

Espen


Innenrikstrafikken lå i en periode i praksis likt med 2019 nivået. Dog ser det nå ut som den sesongveksten man ofte ser tidlig på høsten ikke har vært tilstede i samme måte. Men passasjertallene har heller ligget mer flatt. Og man derfor har gått fra å faktisk være tilbake på 2019 nivå, til å ligge noe bak

e0fb8d8a20ddf4ba7ccdb5302a53b2a8.jpg



Men mer det er forskjell mellom flyplassene her, og f.eks innenriks på BGO er jo vesentlig over 2019 nivået pga. Widerøe
 
Det er nå tegn med en liten nedgangen i trafikken generelt. Uke 38 endte på -12% mot 2019, mens uke 39 er forløpig på -13%. Men tendensen er svakt synkende. Utenriks virker faktisk holde seg stabilt, så det er et lite fall i innenriks som de siste ukene har dratt ned tallenne. Selv om innenriks i praksis ligger på ca 95% av 2019 nivået, ned fra tilnærmet 100% på sensommeren
 

Attachments

  • Avinoruke39.jpg
    Avinoruke39.jpg
    89.7 KB · Views: 780
53b2a8.jpg[/IMG]


Men mer det er forskjell mellom flyplassene her, og f.eks innenriks på BGO er jo vesentlig over 2019 nivået pga. Widerøe

At noen ikke lenger kan fly A-B men må reise A-BGO-B gir vekst ikke bare på BGO, men også totalt. Fantastisk.
 
At noen ikke lenger kan fly A-B men må reise A-BGO-B gir vekst ikke bare på BGO, men også totalt. Fantastisk.

Nå gikk mye av denne trafikken tidligere via OSL, så det er mer flytting av trafikkstrømmen det er snakk om

A-BGO-B gir jo like mye trafikk som A-OSL-B
 
Relativt stabilt mot 2019 for Avinor. Dog virker det "nye midlertidige" nivået å ligger på rundt -12%, mot under -10% tidligere i høst/sommer.
Utenriks er ganske stabilt på -15-20% av 2019 nivået, men endringen er at innenriks har gått fra å ha vært på 2019 nivået, til å ligge likt til noe under
 

Attachments

  • Avinoruke40.jpg
    Avinoruke40.jpg
    82.4 KB · Views: 579
-9% målt mot 2019 for Avinor i uke 41. Dog kan det være tallet lyver et prosent eller to, da det i 2019, var en liten dipp den uken.
Dog mener jeg fortsatt har trafikktallene i Norge ennå holder seg på et OK nivå
 

Attachments

  • Avinoruke41.PNG
    Avinoruke41.PNG
    82.5 KB · Views: 54
United-sjefen trekker frem en kraftig økning i såkalte "hybrid workers" som gjør at både inntektene er kraftig opp og de fyller flyene lettere off peak

https://airwaysmag.com/united-strong-q3-hybrid-workers/

According to United’s CEO Scott Kirby, flexible workplaces are altering passengers’ travel patterns that enable airlines to combat a slowing economy.

In an interview with CNBC’s “Squawk box” Kirby said, “Hybrid work allows every weekend to be a holiday weekend,” He also expressed that remote work allows travelers to fly on days they previously would be tethered around a desk in the pre-pandemic world. It wasn’t money that constrained people from travel. It was time, they’re untethered from the desk.”
 
Fortsatt relativt stabilt for Avinor, med -10% i uke 42, sammenlignet med 2019. Ser man sammenlignet med de foregående uken er det en liten relativ forbedring på innenriks, mens motsatt på utenriks. Dog kan vel alt sies være "innenfor feilmarginen".
 

Attachments

  • Avinoruke42.jpg
    Avinoruke42.jpg
    86.6 KB · Views: 63
Back
Top