Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

86 flyselskap forsvant under pandemien. Og 86 nye kom til. Mange av nykommerne er vel refinansierte varianter av de som forsvant?
Det sier Chris Goater. Han er sjef for kommunikasjon ved Den internasjonale organisasjonen for lufttransport, forkortet Iata.
Han kan fortelle at 86 flyselskap la inn årene under pandemien, 2020–21.
Men at dette veies opp av antallet nykommere.
29 nye flyselskap ble etablert i 2020. I fjor økte tallet til hele 57.

www.nrk.no/nordland/norse_-flyr-og-84-andre-flyselskap-kom-til-under-pandemien_-_-merkelig

-5% vs 2019 i uke 2022 for Avinor, og først gang over 1 mill passasjerer på en uke. Dog lyver tallene litt, da det er en liten pinse-effekt her, da denne var i uke 23 i 2019.

Utenriks går fra -22% til -19%, og gir et ganske riktig bilde, mens innenriks ligger 6% over 2019, opp -12%

Jeg regner med vi ser et lite fall i uke 2013, men så er vi ferdig med alle disse fordømte bevegelige helligdagene

Attachments

• Avinoruke22.jpg
    Avinoruke22.jpg
    72.9 KB · Views: 1,577
I uke 23 gikk Avinor sin trafikk fra -4% til -9% målt mot 2019, dog er antallet passasjerer fortsatt stigende. I praksis kan man si at nå ligger trafikktallene til Avinor ca 10% bak 2019 nivået, og da er man ganske konservativ.

I praksis er innenrikstrafikken nå fullt tilbake, når man ser på trenden side måneden. Men utenriks så mangler det nå rett under 20% av passasjerene

Attachments

• Avinoruke23.PNG
    Avinoruke23.PNG
    74.8 KB · Views: 1,448
  • Avinoruke23innland.PNG
    Avinoruke23innland.PNG
    60.2 KB · Views: 1,434
Hva er kapasiteten nå vs 2019? Jeg tenker med all longhaul fra NAS som er vekke så må det vel være en god del seter som er vekke fra markedet på utenland?

I uke 23 gikk Avinor sin trafikk fra -4% til -9% målt mot 2019, dog er antallet passasjerer fortsatt stigende. I praksis kan man si at nå ligger trafikktallene til Avinor ca 10% bak 2019 nivået, og da er man ganske konservativ.

I praksis er innenrikstrafikken nå fullt tilbake, når man ser på trenden side måneden. Men utenriks så mangler det nå rett under 20% av passasjerene

Nå at trafikken er så å si tilbake som i 2019, har Avinor meldt planer om å øke kapasitet på sikkerhetskontroll i OSL? Svært lange køer der i det siste. Og når gjenåpner innsjekking skrankene i "gammel" terminalen?

Nå at trafikken er så å si tilbake som i 2019, har Avinor meldt planer om å øke kapasitet på sikkerhetskontroll i OSL? Svært lange køer der i det siste. Og når gjenåpner innsjekking skrankene i "gammel" terminalen?

Går ikke stort sett køen ok eller greit på OSL nå?

Ellers så er de gamle innsjekkingsskrankene fjernet i forbindelse med byggingenen av nytt bagasjeanlegg, så er vel mer eller mindre borte frem til 2024

Fredag morgen tok det en halvtime fra jeg stilte meg i køa. Som gikk en grei bit utenfor labyrinten. 27 minutter før jeg var gjennom, så ikke så ille (jmf ARN i går f.eks), men tror strengt tatt jeg bare har vært borti så lang kø en gang tidligere. Kom frem til at det var 9 sluser åpne pluss 2 på FT.

Det er vel ikke antall sluser det står på, men bemanning? Sist jeg var på OSL var det også stengt i det gamle sjekkinnområdet.

Nedgang i antall passasjerer hos Avinor sist uke, dog er hele fallet i innenriks. Som går fra +1% til -10%. Uten at jeg helt klarer forklare det, om det er et reellt fall, eller litt tilfeldinge svingninger. Innenriks faller alltid i starten av sommerferien

Utenriks holder seg på -17%, men er en vekst i absolutte tall, lik den vanlige sesongsvingningene. På tross at man kanskje skulle tro ymse problemer på utenlanske flyplasser potensielt kunne ha en negativ påvirkning her

Attachments

• Avinoruke24.PNG
    Avinoruke24.PNG
    38.6 KB · Views: 1,130
Last edited:
Det har det vært lenge og er det fortsatt.
Ser ut som sikkerhetsslusene i det gamle området er åpne når de har folk/er behov. Bl.a. var det åpent fredag ifbm pinsen i tillegg til crew-slusen som er der.

Ser ut som sikkerhetsslusene i det gamle området er åpne når de har folk/er behov. Bl.a. var det åpent fredag ifbm pinsen i tillegg til crew-slusen som er der.

I dag var ble det aktivt gjetet folk over til det gamle området, når de midlertidig stengte inngangen til det nye. Men alt i alt fløt køene greit

Et fall i trafikken sist uke, og målt mot 2019 gikk det fra -12% til -15%. Men hele fallet var innenriks, både i absolutte og relative tall. Utenriks steg antall passasjerer, som jo er normalt på denne tiden av året, selv om det målt mot 2019 gikk fra -15% til -17%. Innenriks gikk derimot fra -9% til -17%, så her spiller nok streiken inn, samt en trolig en liten "ukeforskyvning" fra 2019

Attachments

• Avinoruke25.PNG
    Avinoruke25.PNG
    67.3 KB · Views: 969
En nedgang i flytrafikken i uke 26, i større grad en det litt vanlig sesongsvingningen så målt mot 2019 går det fra -13% til -19%. Antall passasjerer utenriks er opp fra sist uke, men mindre enn normalt så målt mot 2019 går det fra -14% til -18%. Motsatt på innenriks, der faller det mer enn normalt, så går fra -12% til -21%

Det er dog flere faktorer som trolig all påvirker tallenne negativt, og jeg føler det er rent gjetning å kvantifisere hver enkelt og hvor mye det bidrar:
  • Streiken blant teknikerne i starten av uken, påvirker trolig primært innenriks
  • Fare for SAS streik, hvor mange har da utsatt/kansellert reiser, fremfor bare ha booket om til andre selskaper
  • Til hvilken grad har inflasjonen allerede påvirket folks reisemønster?
  • Har kutt hos enkelte selskaper, f.eks KLM på AMS, påvirket trafikken negativt, eller blir den bare flyttet?
  • Til hvilken grad har pressens "kriseoppslag" fått enkelte til å droppe booke

Dessuten, til hvilken grad kan man faktisk argumentere for at trafikken går for full maskin, og det uansett ikke er noe kapasitet på kort sikt til å ligge på et +90% av 2019 totalnivå

Attachments

• Avinoruke26.PNG
    Avinoruke26.PNG
    57.6 KB · Views: 76
Ser nå ratene for containerfrakt nå falles jevnt og trutt nedover, som tyder på endel propper begynner å løsne. Så ikke umulig det kan ha en påvirkning etterhvert på andre fraktrater som f.eks fly

Avinors trafikktall spratt opp fra -25% til -17% sist uke. Men det inkluderer 1 dag med SAS streik og noen dager med ettervirkninger.

Mandag-Onsdag var henholdsvis -29%, -22% og -19% målt mot 2019. Men de fire siste dagen havnet på -8%, -13%, -17% og -10%

28c395c077ce20a4a666321f31b02683.jpg

Ser nå ratene for containerfrakt nå falles jevnt og trutt nedover, som tyder på endel propper begynner å løsne. Så ikke umulig det kan ha en påvirkning etterhvert på andre fraktrater som f.eks fly

Som igjen kan få en gunstig innvirkning på volumet nå som mange har vent seg til å bruke fly ..

Avinors trafikktall spratt opp fra -25% til -17% sist uke. Men det inkluderer 1 dag med SAS streik og noen dager med ettervirkninger.

Uke 29 ble oppjustert fra -17% til -14%. Uke 30, hvor det er lite streik og annet tull (litt hos Lufthansa) er det forsløpig tallet på -11%. Så er omtrent der trafikken lå før både teknikere og SAS begynte å streike.

Innenriks er tilbake på 2019 nivå omtrent, med -2%. Mens utenriks er på -18%

Attachments

• Avinoruke30.PNG
    Avinoruke30.PNG
    69.3 KB · Views: 71
Fra -8% til -12% i uke 31, dog tipper jeg siste tallet blir oppjustert til -10%. Uansett, når streiker er over og ting går mer eller mindre som normalt ligger totaltrafikken slik at ca 9 av 10 passasjerer er tilbake. Og de mangelende passasjerene er først og fremst på utenriks

Attachments

• Avinoruke31.PNG
    Avinoruke31.PNG
    79.7 KB · Views: 76
Back