Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Passasjernivået i EU lå -12% bak 2019 nivået i Q3

https://twitter.com/ACI_EUROPE/status/1585596457750609922

FgEqiS5WIAApeVC
 
Fra -9% til -13% i Avinors tall for uke 43. Dog vanskelig konkludere hvor mye av fallet som er et reelt fall, eller om noe skyldes den "vanlige" fallet i passasjertallene på denne tiden av året kom noen dager tidligere enn vanlig. Akkurat det får man fasit på neste uke
 

Attachments

  • Avinoruke43.PNG
    Avinoruke43.PNG
    74.9 KB · Views: 1,835
Fra -9% til -13% i Avinors tall for uke 43. Dog vanskelig konkludere hvor mye av fallet som er et reelt fall, eller om noe skyldes den "vanlige" fallet i passasjertallene på denne tiden av året kom noen dager tidligere enn vanlig. Akkurat det får man fasit på neste uke

Uke 43 endte på -12%. Uke 44 ligger foreløpig på -13%, men ender vel da ganske likt med uken før tilslutt. Som alltid så faller passasjettallet utover høsten, men foreløpig er ikke fallet så veldig mye større enn de vanlig sesongsvingningene.
-12% er riktignok i nedre del av intervallet nå man ser på passasjertallene siden i sommer, som jo har ligget mellom -6% og -12%, så kan foreløpig ikke konkludere med at det er en trend linje. Så inntil videre holder trafikken seg opp, tross et litt rufsete makroøkonomisk bilde på endel området. Tror vi nok ser en forverring målt mot 2019 utover vinteren, men inntil videre holder trafikktallene seg OK. Forrige uke reduserte jo Flyr ganske mye på innenriks, så spørsmålet er hvor mye det påvirket tallene
 

Attachments

  • Avinoruke44.PNG
    Avinoruke44.PNG
    65.5 KB · Views: 1,678
Last edited:
Punktligheten ved OSL er i hvert fall nå tilbake på et meget bra nivå! Hittil i november har DY og WF hatt en avgangspunktlighet ved OSL på nesten 96%, SK er og på et ganske bra nivå på rett under 90%. For de alle tre er det en forbedring på ca 10% sammenliknet med oktober. Så blir det spennende å se hva som skjer når vinteren setter inn sørpå da...
 
Uke 43 endte på -12%. Uke 44 ligger foreløpig på -13%, men ender vel da ganske likt med uken før tilslutt.

-12% ble fasiten, og det ligger også uke 45 på. Så målt mot 2019 har Avinortrafikken de siste 3 ukene ligget ganske stabilt. Selv om antall passasjerer faller, men det er helt normale sesongsvingninger



Punktligheten ved OSL er i hvert fall nå tilbake på et meget bra nivå! Hittil i november har DY og WF hatt en avgangspunktlighet ved OSL på nesten 96%, SK er og på et ganske bra nivå på rett under 90%. For de alle tre er det en forbedring på ca 10% sammenliknet med oktober. Så blir det spennende å se hva som skjer når vinteren setter inn sørpå da...

Det hjelper jo også litt for DY/SK at det nå er mindre forsinkelse på rotasjonene deres sørover i Europa
 

Attachments

  • Avinoruke45.PNG
    Avinoruke45.PNG
    75.6 KB · Views: 1,491
Ser ut som amerikanske myndigheter ble lei av trege refunderinger, da endel selskaper ennå ikke har gjort opp all kundekrav etter korona-kanselleringer, og begynner nå gi ut bøter

https://thepointsguy.com/news/airline-covid-refunds-dot/

There's only one U.S. carrier on the list of airlines fined on Monday — Frontier Airlines. The ultra-low-cost-carrier must pay back $222 million in refunds and was assessed a $2.2 million penalty.

The five other airlines are:

Air India, which must pay $121.5 million in refunds and a $1.4 million penalty.
TAP Portugal, which must pay $126.5 million in refunds and a $1.1 million penalty.
Aeromexico, which must pay $13.6 million in refunds and a $900,000 penalty.
El Al, which must pay $61.9 million in refunds and a $900,000 penalty.
Avianca, which must pay $76.8 million in refunds and a $750,000 penalty.
 
Mulig det er også det som holder opp det norske markedet, men Eurowings trekker frem det sterke markedet for forretningsreisende, da spesielt messer og konferanser, som noe som går godt om dagen. Selv om man riktignok ikke ser pre-2029 tall ennå

https://www.aviation24.be/airlines/...cent-more-bookings-than-in-the-previous-year/

Eurowings sees trend reversal in business travel: 60 percent more bookings than in the previous year

The upswing is particularly noticeable at the major German trade fair locations in Cologne, Dusseldorf, Hamburg, and Stuttgart, which are also Eurowings’ largest bases: the need for personal exchange fills the trade fair venues, thus driving business travel and attracting visitors from all over Europe
 
-12% ble fasiten, og det ligger også uke 45 på. Så målt mot 2019 har Avinortrafikken de siste 3 ukene ligget ganske stabilt. Selv om antall passasjerer faller, men det er helt normale sesongsvingninger

Trafikken fortsetter å holde seg stabilt for Avinor målt mot 2019. Også uke 46 viser foreløpig -12%
 

Attachments

  • Avinoruke46.PNG
    Avinoruke46.PNG
    75.2 KB · Views: 1,209
Etter en periode på -11-12% målt mot 2019, så viser uke 47 foreløpig -14%. Så kan tyde på en liten reell nedgang i trafikken. Stort sett alle kategorier og flyplasser er litt ned, unntatt innenriks på OSL som er stabil på -10%
 

Attachments

  • Avinoruke47.jpg
    Avinoruke47.jpg
    80.1 KB · Views: 1,079
Artig å se på frekvensen på innenlands på rutene ut fra OSL med konkurranse til uka, som vel blir siste uke før jula "forurenser" og skaper ikke-representative frekvenser i forhold til høst/lavsesong. Jeg har ikke tall fra før pandemien, men sånn som jeg husker det er vi vel nå tilbake på gamle nivåer. SK og DY er jo nå og tilnærmet like store utenom de travleste rutene. Artig å se at DY og er dynamiske og setter opp ekstra avganger i forbindelse med helgen til BGO og TRD. Det er nok hos DY i hvert fall og ganske bra fyllingsgrad for tiden, så det vil ikke overaske meg om vi blir positivt overasket over den når trafikktallene for november kommer til uka.

UKE 49:
frekvens uke 49.jpg
 
Man se nå tendenser til et relativt fall i trafikken, mer enn den vanlige sesongsvingningen. Etter ha ligger på -11/12% lenge, endte uke 47 på -13%, mens uke 48 viser foreløpig -16% (ender nok 1-2pp høyere). Dog egentlig ikke noe dramatisk foreløpig, men er nok effekten av litt dårligere tider for endel
 

Attachments

  • Avinoruke48.jpg
    Avinoruke48.jpg
    80.3 KB · Views: 92
Ja , fallet har vært rimelig synlig ut over høst og vinter hva jeg har observert på mine ukentlige turer "on the airways".
 
Man se nå tendenser til et relativt fall i trafikken, mer enn den vanlige sesongsvingningen. Etter ha ligger på -11/12% lenge, endte uke 47 på -13%, mens uke 48 viser foreløpig -16% (ender nok 1-2pp høyere). Dog egentlig ikke noe dramatisk foreløpig, men er nok effekten av litt dårligere tider for endel

Uke 48 endte på -15%. Uke 49 faller til -18% (ender trolig på 17), slik at man nå kan fastslå men nå ser et reellt fall i trafikken målt mot 2019. Dog vil jeg ikke kalle det dramatisk

Nå ligger også innenriks på BGO under 2019 nivået, det har jo lenge ligget over
 

Attachments

  • Avinoruke49.jpg
    Avinoruke49.jpg
    88.5 KB · Views: 73
Uke 49 endte på -16%, dog er uke 50 forbedret til -13%. Målt mot 2019

Så blir spørsmålet om det relativet fallet mot 2019 har stoppet opp, eller er det bare statistisk støy?
 

Attachments

  • Avinoruke50.jpg
    Avinoruke50.jpg
    81.9 KB · Views: 61
Noen litt rare periodiseringsutslag over julen. Uke 51 så jo veldig dårlig ut å viste -28%. Samtidig kom uke 52 inn på 9% høyere enn 2019. Men tar man et gjennomsnitt av disse to så tror jeg man får et tall som ikke er så alt for langt unna fasiten. Dog blir det ca -10%, som tyder på at kanskje juletrafikken har vært OK
 

Attachments

  • Avinoruke52v2.PNG
    Avinoruke52v2.PNG
    99 KB · Views: 53
-9% for Avinor i uke 1, men mistenker tallene lyver litt og det gir et litt for bra bilde av trafikken pga uke 1 i 2019 inneholdt nyttåraften og 1. nyttårsdag, mens uke 1 i 2023 startet 2. januar
 
Back
Top