Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Fra -8% til -12% i uke 31, dog tipper jeg siste tallet blir oppjustert til -10%. Uansett, når streiker er over og ting går mer eller mindre som normalt ligger totaltrafikken slik at ca 9 av 10 passasjerer er tilbake. Og de mangelende passasjerene er først og fremst på utenriks

Uke 31 ble oppjustert til -9%.

Uke 32 ligger forløpig på -10%, så her ender vi nok under det. I praksis betyr det nå man ser på de siste 3 ukene uten SAS streik, så er et sted mellom 91-94% av passasjerene tilbake. Hvilket ikke er dårlig gitt andre faktorer som økt bruk av Teams etc, høye energipriser, trøbbel her og der etc. Om dette er en topp, og høsten blir noe dårligere er det ganske stor sjans for. Men det gjenstår å se

Innenriks er i praksis tilbake på 2019 nivå, men BGO (og Widerøe) har tatt noe markedsandeler fra OSL. Utenriks ligger å vaker mellom -15% og -20%
 

Attachments

  • Avinoruke32.PNG
    Avinoruke32.PNG
    79.3 KB · Views: 889
Uke 31 ble oppjustert til -9%.

Uke 32 ligger forløpig på -10%, så her ender vi nok under det. I praksis betyr det nå man ser på de siste 3 ukene uten SAS streik, så er et sted mellom 91-94% av passasjerene tilbake. Hvilket ikke er dårlig gitt andre faktorer som økt bruk av Teams etc, høye energipriser, trøbbel her og der etc. Om dette er en topp, og høsten blir noe dårligere er det ganske stor sjans for. Men det gjenstår å se

Avinortallene for innværende uke virker ikke helt være å stole på da uke 32 ble oppjustert fra -10% til -6%. Så var endel tusen passasjerer som ikke kom med i første telling

Uke 33 viser forløpig et fall til -14%, både gjennom en nedgang i antall passasjerer, samt den var en "minitopp" i uke 33 i 2019.

Ser man på tallenne er er det primært utland som er ned, mens veksten innenriks var litt mindre enn den vanlige sesongsvingningen

Ellers er vel analysen, konklusjonen og spørsmålene ikke endret fra forrige uke uansett ;)
 

Attachments

  • Avinoruke33.PNG
    Avinoruke33.PNG
    73.6 KB · Views: 772
Ser ut som tyskerne skal styre med masker minst frem til april 2023.

Kan umulig bidra positivt for Lufthansa
 
Ser ut som tyskerne skal styre med masker minst frem til april 2023.

Kan umulig bidra positivt for Lufthansa

Du undervurderer maske «bereitschaften» til den generelle tysker. Kun fordi bittelille norge tror/trodde de har fasiten, betyr ikke at det er slik anderswo. Her i Tyskland har man sett hvorfor maskebruk er fornuftig og jeg vil anslå at 40% enda bruker maske helt frivillig både ved dagligdags handel, bysområder, så vel som påbud på sykehus og legekontor. Lufthansa blir neppe påvirket av at enkeltmennesker ikke liker masker, og siden de har en stor andel tyske passasjerer er de fleste vant med det.
 
Du undervurderer maske «bereitschaften» til den generelle tysker. Kun fordi bittelille norge tror/trodde de har fasiten, betyr ikke at det er slik anderswo. Her i Tyskland har man sett hvorfor maskebruk er fornuftig og jeg vil anslå at 40% enda bruker maske helt frivillig både ved dagligdags handel, bysområder, så vel som påbud på sykehus og legekontor. Lufthansa blir neppe påvirket av at enkeltmennesker ikke liker masker, og siden de har en stor andel tyske passasjerer er de fleste vant med det.

Skal du sette Tyskland opp mot Norge, så har i alle fall Norge ikke en helseminister som deler junk-science av verste sort på twitter, eller skryter av at tiltakene (maske) er mer enn det delstatene i Tyskland ba om.

Støtter someone at dette umulig kan være positivt for Lufthansa, eller andre flyselskap som flyr til Tyskland.
 
Bunn 10 europeiske flyplasser som ligger lengst under 2019 nivået

https://twitter.com/SeanM1997/status/1563130359826419712

FbFaxyrXoAA_Ot7
 
Du undervurderer maske «bereitschaften» til den generelle tysker. Kun fordi bittelille norge tror/trodde de har fasiten, betyr ikke at det er slik anderswo. Her i Tyskland har man sett hvorfor maskebruk er fornuftig og jeg vil anslå at 40% enda bruker maske helt frivillig både ved dagligdags handel, bysområder, så vel som påbud på sykehus og legekontor. Lufthansa blir neppe påvirket av at enkeltmennesker ikke liker masker, og siden de har en stor andel tyske passasjerer er de fleste vant med det.

Fløy CDG-DUS med Air France i går, ca halvparten var tyskere - nesten ingen med munnbind i hele flyet. Inne på flyplassen er det også svært få munnbind å se, tenker meg rundt 10%? Har tyske kollegaer som bevist velger utenlandske selskap siden de da slipper munnbind, så «bereitschaften» i Tyskland er ofte også tynnslitt.
 
Last edited:
Skal du sette Tyskland opp mot Norge, så har i alle fall Norge ikke en helseminister som deler junk-science av verste sort på twitter, eller skryter av at tiltakene (maske) er mer enn det delstatene i Tyskland ba om.

Støtter someone at dette umulig kan være positivt for Lufthansa, eller andre flyselskap som flyr til Tyskland.

Du kan mene hva du vil om Dr.Lauterbach. (Forstår ikke helt hva kritikken din går ut på, men dette er nok ikke tråden for den diskusjonen.)
Allikevel er tyskland en befolkning med mer enn 83 millioner mennesker som er vant med å bruke maske, og har en stor andel som enda gjør det frivillig når de handler eller annet. Derfor mener jeg dere svartmaler situasjonen mer enn nødvendig.
 
Uke 33 viser forløpig et fall til -14%, både gjennom en nedgang i antall passasjerer, samt den var en "minitopp" i uke 33 i 2019.

Fasit for uke 33 ble -12%, justert oppp fra -14%.

Uke 34 ligger forløpig på -10% mot 2019, så da blir den en-siffret minus innen neste uke. Men fortsatt er konklusjonen at trafikken ligger å vaker såvidt over 90% av 2019 nivået her i Norge. Og det som mangler er primært er utenriks
 

Attachments

  • Avinoruke34.PNG
    Avinoruke34.PNG
    78.6 KB · Views: 461
Du kan mene hva du vil om Dr.Lauterbach. (Forstår ikke helt hva kritikken din går ut på, men dette er nok ikke tråden for den diskusjonen.)
Allikevel er tyskland en befolkning med mer enn 83 millioner mennesker som er vant med å bruke maske, og har en stor andel som enda gjør det frivillig når de handler eller annet. Derfor mener jeg dere svartmaler situasjonen mer enn nødvendig.

Jeg har bevisst valgt bort Lufthansa til fordel for KLM det siste halve året. Når det kun er fire land i Europa som fortsatt krever munnbind, så bor alle vi andre i ett av totalt 46 land der det ikke brukes munnbind.
 
Du kan mene hva du vil om Dr.Lauterbach. (Forstår ikke helt hva kritikken din går ut på, men dette er nok ikke tråden for den diskusjonen.)
Allikevel er tyskland en befolkning med mer enn 83 millioner mennesker som er vant med å bruke maske, og har en stor andel som enda gjør det frivillig når de handler eller annet. Derfor mener jeg dere svartmaler situasjonen mer enn nødvendig.
Hvis ikke du forstår kritikk mot å dele en junk kamuflert som forskning for å forsøke og underbygge sine egne valg og meninger, så tenker jeg at vi ikke kommer videre nei. Deler bare linker om seg ukritisk uten å gidde og lese innholdet (som han sikkert hadde sett var piss om han gadd lese det).
 
Teller på knappene om jeg gidder å fly Lufthansa til USA i neste uke. Sjønt....Når man må veie det å fly enten 748 eller A346 opp mot å bruke maske, så blir det vanskelig. Litt usikker på om 748 er verdt 10 timer med N95 eller munnbind. Jeg heller mot nei!
 
Teller på knappene om jeg gidder å fly Lufthansa til USA i neste uke. Sjønt....Når man må veie det å fly enten 748 eller A346 opp mot å bruke maske, så blir det vanskelig. Litt usikker på om 748 er verdt 10 timer med N95 eller munnbind. Jeg heller mot nei!

Veldig kule flytyper å reise med men ville nå heller gått for å puste fritt i en A333 eller Dreamliner :D
 
Teller på knappene om jeg gidder å fly Lufthansa til USA i neste uke. Sjønt....Når man må veie det å fly enten 748 eller A346 opp mot å bruke maske, så blir det vanskelig. Litt usikker på om 748 er verdt 10 timer med N95 eller munnbind. Jeg heller mot nei!

He he, jeg ville ha valgt 748. Jeg fløy LAX- FRA for 2-3 uker siden, og kan anbefale den. (Satt i 2. etg.)

Jeg diskuterte maskepåbudet med et par av flyvertinnene, og de sa at "vi bruker maske for å beskytte deg, og da må du bruke maske for å beskytte oss". Den ene fortalte også at hun hadde hatt Covid-19 og blitt veldig syk i et par mndr., og hun ville ikke bli så syk igjen.

Noen timer senere reiste jeg meg opp for å strekke litt på bena, og hvem satt bakerst på et par seter og snakket sammen uten å ha på maske? Jo, de to flyvertinnene som tidligere hadde bedt oss om å ha på maske! Da de så meg komme, fortet de seg å ta dem på. Jeg hadde lyst til å komme med noen kommentarer, men klarte så vidt å styre meg.
Etter dette kommer ikke jeg til å fly med LH før de opphever påbudet.
 
Du kan mene hva du vil om Dr.Lauterbach. (Forstår ikke helt hva kritikken din går ut på, men dette er nok ikke tråden for den diskusjonen.)
Allikevel er tyskland en befolkning med mer enn 83 millioner mennesker som er vant med å bruke maske, og har en stor andel som enda gjør det frivillig når de handler eller annet. Derfor mener jeg dere svartmaler situasjonen mer enn nødvendig.

Jeg rejser gennem Dusseldorf ca 6 gange om måneden. Brugen af mundbind er altså kraftigt nedadgående - jeg vil anslå at max 20% af folk i lufthavnen bruger maske. Og reglerne som de er lige nu er da også helt håbløse. Du skal have maske på i toget til lufthavnen, men inde i lufthavnen er det ikke nødvendigt. På flyet skal du have maske på, hvis det er et tysk selskab - hus SAS som jeg flyver mest med er det ikke et krav.

Og for øvrigt så holder argumentet med 83 Mio tyskere ikke. Bare fordi 83 mio tyskere er blevet "hjernevasket" ti at tro at masker redder verden, gør det jo ikke mere rigtigt.
 
Back
Top