Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Med KLM og de fleste andre er det fortsatt maskepåbud fra AMS og ut i verden.
Maske måtte være på på våre turer ned til MAD 7ende april og nordover 14ende til AMS. Pluss på Schiphol.

Dro med KLM fra USA til Amsterdam på søndag 19. april. Det ble opplyst ombord at bruk av maske ikke var påbudt, men anbefalt.
 
Avinors passasjertall for uke 14: -15% en økning på 33pp. Innland -9% og utland -24%. Men det skal sies at her er den en positiv påskeeffekt, som gjør at tallenne målt mot 2019 virker litt høyere enn reellt. Palmehelgen bidrar til mye reising og blant annet lå trafikken på lørdag 8% over 2019. Påsken 2019 var 1 uke senere og man ser da en tilsvarende topp i uken med palmehelgen. Derfor vil trolig uke 15 vise en kraftig nedgang målt mot 2019, men man må nesten se snittet av de to og også april under et i denne perioden

Uke 14 har blitt oppjustert fra -15% til -13%, samtidig som uke 15 forløpig viser -39%, som forventet. Men her roter påsken det til så man bør se de to ukene under et, og egentlig vente til uke 16 er klar også. Da vil all påskeeffekten være under ett. Foreløpig ligger da snittet av de to på -25/26%, litt avhengig av hvor mye uke 15 blir oppjustert til neste gang tall slippes

Det er jo først og frem innenriks som "kollapser" i påsken og går fra -6% til -43%. Utenriks er ned fra -22% til -33%, dog i absolutte nummer er det kun svakt ned
 

Attachments

  • Avinoruke15.PNG
    Avinoruke15.PNG
    74.3 KB · Views: 1,868
En kraftig påskeeffekt i uke 16, som gjør at trafiien ligger 22% over 2019 nivå, slik at det blir håpløst å sammenligne. Ser man derimot på snittet de siste 3 ukene og så samlet påskeeffektene så er trafikken kun ned 10% når man sammenligner med 2019. Det kan dog være enkelte andre sesongeffekter her, men ser ut som innenriks nesten er tilbake på 2019 nivå, mens utenriks mangler ca 1/5

Så blir spennende å følge utover våren
 

Attachments

  • Avinoruke16.PNG
    Avinoruke16.PNG
    64.8 KB · Views: 1,708
Etihad melder at belegget er tilbake og bedre enn pre-korona, men det nå er fritidsreisende som fyller opp business class

https://www.executivetraveller.com/news/etihad-says-leisure-flyers-are-filling-business-class

Etihad Airways said a surge in premium seat sales is being overwhelmingly led by huge pent-up demand for long-haul holidays and journeys to see friends and family following two years of coronavirus curbs.

Around 90% of business class bookings with the Gulf carrier are coming from people making leisure trips, up from about 45% before the pandemic struck, Chief Executive Officer Tony Douglas said in an interview with Bloomberg Television on Friday. He referred to the phenomenon as “revenge tourism.”
 
-15% for Avinortrafikken sist uke (17) målt mot 2019. Gjennomsnittet de 4 siste ukene, slik at alle påskeeffekter er glattet ut blir da rundt -10%

I praksis er nå norsk innenriks nesten tilbake på 2019 nivå. Men utenriks så mangler sånn ca 1/4 av passasjerene. OSL er litt svakere enn resten med ca 20% nedgang, både drevet av en større andel utenriks enn de andre og at BGO/Widerøe har bidratt til at en større andel passasjerer ikke flyr via OSL lenger
 

Attachments

  • Avinoruke17.PNG
    Avinoruke17.PNG
    63 KB · Views: 1,306
SAS streiken i 2019, gjør at passasjertallene for uke 18 i år var 9% høyere. Og således vanskelig å sammenligne. Men tendensen er stigende. Og mye tyder på at innenriks nesten er fullt tilbake, eller i det minste ikke så mange passasjerer som mangler.
 

Attachments

  • Avinoruke18.PNG
    Avinoruke18.PNG
    73.8 KB · Views: 1,136
EU planlegger å fjerne munnbindpåbudet på flyreiser neste uke

De nye anbefalingene trer i kraft fra 16. mai 2022

https://www.nrk.no/nyheter/


Dessverre er det bare anbefaling som EASA fjerner, og det har jo heller aldri vært noe påbud fra deres side. Det har de strengt tatt ikke myndighet til

Dessverre opprettholder flere EU land påbudet om masker blant annet på flyplasser, ditto flere flyselskap som f.eks Lufthansa
 
Jepp, og merkelige utslag som at man i Spania kan fly inn/ut og gå på flyplassen uten munnbind, men all annen offentlig transport krever munnbind, som t-bane, tog, buss og taxi [emoji1745]

Sent fra min Pixel 6 Pro via Tapatalk
 
Minus 14% for Avinor sist uke, som vel var relativ fritt for beveglige helligdager og streiker, i både 2019 og 2022, såvidt jeg ser. Innland -9% og Utland -23%. OSL var -18%, BGO -8% og SVG/TRD midt mellom der.

EVE hadde 11% flere reisende, mens TOS og BOO var henholdsvis -7% og -4%. KRS mangler fortsatt 33%, mens AES ligger 21% bak, så endel av de regionale i Sør Norge mangler fortsatt endel passasjerer
 

Attachments

  • Avinoruke19.PNG
    Avinoruke19.PNG
    96.1 KB · Views: 710
Last edited:
ACI oppjusterer prognosene sine fremover da gjenopphentningen hittil ligger blant deres mer optimistiske scenarior og tror trafikken nå er fullt tilbake i 2024, i stedet for 2025

https://www.aci-europe.org/media-ro...affic-forecast-comes-with-hefty-warnings.html

Brussels, 20 May 2022: ACI EUROPE has today revised upwards its passenger traffic forecast for the year 2022 and beyond, with a base case for Europe’s airports to fall -22% below 2019 levels over the full year - compared with the previous forecast of -32% published last October[1]. A full recovery to pre-pandemic volumes is now expected for 2024 rather than 2025.
 
Avinor uke 20: Fallende passasjertall på grunn av 17. mai, men målt mot 2019 er det en forbedring fra -14% til -12%. Stigende tendenser, men egentli ingen vesentlig endring hittil i mai. Innenriks virker kun mangle et en-siffret antall passasjerer fra 2019 nivået, men 1/5 av utenriks er ennå ikke tilbake. Således blir det litt spennende å se hva de store reisehelgene Himmelspretten og Pinsen vil bringe

I Uke 20 går OSL fra -18% til -15%. BGO fra -7% til -4%. TRD fra -12% til -8%. Mens SVG er et unntak og faller fra -10% til -12%
 

Attachments

  • Avinoruke20.PNG
    Avinoruke20.PNG
    54.8 KB · Views: 69
Flere passasjerer fro Avinor sist uke (21), men målt mot 2019 gikk det fra -11% til -17%. Men primært innenriks som målt mot 2019 var lavere, dog så vet jeg ikke i hvor stor grad Himmelspretthelgen har en effekt her, som vel drar ned innenrikstrafikken. I 2019 var denne i uke 22
 

Attachments

  • Avinoruke21.PNG
    Avinoruke21.PNG
    74.3 KB · Views: 62
Back
Top