Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Stabile passasjertall hos Avinor i uke 12, men målt mot 2019 så forbedrer det seg fra -29% til -26%. Henholdsvis -40% op utland og -17% på innland.

Helgene er relativt sett bedre hvor det mangler ca 20% av trafikken, mens det ligger i snitt runt -30% på hverdagene, men tirsdager og onsdager som relativt svakest. På BGO er nå innenrikstrafikken omtrent tilbake på 2019 nivå, takket være styrkningen av Widerøes hub
 

Attachments

  • Avinoruke12.PNG
    Avinoruke12.PNG
    60.8 KB · Views: 1,129
Da fjerner både Norwegian og Widerøe munnbindkrav på samtlige utenlandsflyvninger fra 4 april. Innenriks er det jo "lenge" siden det forsvant
 
Last edited:
Da fjerner både Norwegian og Widerøe munnbindkrav på samtlige utenlandsflyvninger fra 4 april. Innenriks er det jo "lenge" siden det forsvant


Ser ut som SAS gjør det samme. Unntatt til USA, Kina og Italia.

Rart de beholder der til Italia når vel de andre norske selskapene vel har dumpet det?
 
Emirates melder de er cash positive igjen og nå trengs det flere ansatte

https://www.thenationalnews.com/bus...-annual-loss-to-near-profitability-tim-clark/

The airline has an appetite to hire 8,000 to 10,000 crew to operate its A380s but is constrained by how soon it can re-hire some of the pilots it let go, retrain staff and cope with the changes in the labour market after the pandemic, he said.

The airline is cash-positive again and has a strong balance sheet, Tim Clark told reporters on Tuesday on the sidelines of the World Government Summit.
 
Ser ut som SAS gjør det samme. Unntatt til USA, Kina og Italia.

Rart de beholder der til Italia når vel de andre norske selskapene vel har dumpet det?

Ja, Merkelig at flyselskaper tolker kravene så ulikt. Flyr har for eksempel ikke krav om munnbind til Italia, men de har krav om munnbind siste 20 min på flyvninger til Spania.
 
Endel regionale forskjellen, men i gjennomsnitt er innenrikstrafikken i USA nå bare ned -9% målt mot 2019 basert på tallene for A4A medlemmene. Trafikken til Mexico er faktisk høyere. Europa og Kanada er på vei opp, mens det er lite bedring å spore over Stillehavet
 

Attachments

  • USAendMAR.PNG
    USAendMAR.PNG
    298.3 KB · Views: 778
Da kvitter Swiss seg på maskepåbudet også. Dog vil det fortsatt gjelde på flighter hvis det er påbud på ankomstdestinasjonen
 
Et aldri så lite byks i passasjertallene sist uke, både i abolutte tall og i relative tall målt mot 2019. Sistnevnte opp fra -24% til -19% totalt for Avinor, og det var også det høyeste passasjertallet siden Pandemien startet. Forrige topp var høsten 2021 før Delta/Omikrom

51981370778_4f0f9f219a_b.jpg


https://avinor.no/konsern/om-oss/finansiell-informasjon/borsmeldinger

Noen betrakninger ut fra tallenne:

Både innenriks (-16% -> -11%) og utenriks (-39% -> -32%) viser en god utvikling, og det er helgetrafikken som leder an. Fredag, lørdag søndag er "bare" ned henholdvis -15%, -13% og -16%


OSL: Går fra -31% til -25%. Innenriks fra -21% til -15%, men i antall passasjerer ligger de enda noe under enkelte uker hlsten 2021. Utenriks går fra -39% til -32%, og er ikke overaskende det høyeste nivået sett siden pre-korona

BGO: Spretter opp fra -12% til -5%. Utenriks går fra -35% til -26%, men innenriks er nå +6% over 2019 nivået. Og ren logisk skyldes jo det styrkingen av Widerøes hub, som virkelig har utnyttet mulighetene korona skapte

SVG går fra -25% til -20%

TRD går fra -19% til -14%
 
Da kvitter Swiss seg på maskepåbudet også. Dog vil det fortsatt gjelde på flighter hvis det er påbud på ankomstdestinasjonen

Samme som KLM praktiserer. Munnbind på flight KL1701 idag ned til MAD. De aller fleste på AMS og MAD bruker mundbind.
 
Ser det meldes om lange køer på ARN. Så ikke umulig trafikken nå vokser raskere enn kapasiteten, i blant annet sikkerhetskontrollen
 
Det samme her på OSL i transfer sikkerhetskontrollen. En åpen luke og kø ut i gangen. Dette tar tid!

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk
 
Avinors passasjertall for uke 14: -15% en økning på 33pp. Innland -9% og utland -24%. Men det skal sies at her er den en positiv påskeeffekt, som gjør at tallenne målt mot 2019 virker litt høyere enn reellt. Palmehelgen bidrar til mye reising og blant annet lå trafikken på lørdag 8% over 2019. Påsken 2019 var 1 uke senere og man ser da en tilsvarende topp i uken med palmehelgen. Derfor vil trolig uke 15 vise en kraftig nedgang målt mot 2019, men man må nesten se snittet av de to og også april under et i denne perioden


52001855245_7144756f48_b.jpg


52001579109_6d4fba1555_b.jpg


Ser man på enkelt flyplassene, som jo også stort sett har en positiv påskeeffekt (som blir negativ kommende uke) så ser vi følgene

OSL: Går fra -24% til -19%. Lørdagen ligger 1% over 2019 nivå. Utland -23% og innland -13%

BGO: Fra -4% til -5%. Lørdagen ligger hele 40% over 2019. Utland går fra -23% og innland +4%. Innland er ned fra +7%, men samtidig er det en absolutt vekst i antall passasjerer. Veksten var bare litt svakere enn i 2019. Så statdig flere som flyr over Widerøes hub her

SVG: Fra -20% til -15%. Lørdagen 6% høyere enn 2019. Utland -24% og innland -17%

TRD: Fra -14% til -15%. Lørdagen 3% høyere. Utland -18% og innland -15%

Ser man på de regionale flyplassene, er det som det har vært gjennom hele pandemien store forskjeller mellom sør og nord

Uke 14:
TOS: -4%
BOO: -3%
EVE: +10%
BDU: +6%

KRS: -34%
AES: -24%
 
Back
Top