Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Avinor kniper inn 2pp på 2019/2020 nivået. Fra 51 til 49%. Innenriks var flat (fulgte sesongveksten) så holdt seg på -44%, så all vekst var på utland som gikk fra -62 til -58%
 

Attachments

  • Avinoruke6.PNG
    Avinoruke6.PNG
    53.6 KB · Views: 1,321
Flyselskapenes sommerprogram starter vel 28 mars.
Skal man tro osl.no vil f eks Oslo-Stockholm øke fra 8 daglige mandag 21 mars til 22 avganger 28 mars!
 
Flyselskapenes sommerprogram starter vel 28 mars.
Skal man tro osl.no vil f eks Oslo-Stockholm øke fra 8 daglige mandag 21 mars til 22 avganger 28 mars!


Det er vel mer enn en teoretisk mulighet at de blir noen justeringer ned innen 28. mars?
 
Hvem skal fly disse flyvningene?
Ved søk på sas.no og norwegian.no er det hhv. 5 og 8 avganger det er mulig å kjøpe billetter til, og Flyr har vel ikke startet til Stockholm
 
Hvem skal fly disse flyvningene?
Ved søk på sas.no og norwegian.no er det hhv. 5 og 8 avganger det er mulig å kjøpe billetter til, og Flyr har vel ikke startet til Stockholm


Det gir mer mening

Og det er vel kanskje lurest å se hva flyselskapene faktisk tilbyr
 
Avinortrafikken i uke 7 spretter ikke veldig overraskende opp fra -48% til -40%. Det er ganske lik utvikling for alle de fire største flyplassene og mellom innland og utland. Selv om jo spesielt utland ennå ligger vesentlig bak

Vel å merke seg, så skjedde mesteparten av veksten torsdag-søndag. Såvidt jeg ser er det også den enkelt uken under korona med sterkest vekst

ce666d994695bc070de0032ab38f136d.png
 
Småfriske $2,4 mrd i underskudd (før skatt) for London Heathrow i 2021. Men nå tror de trafikken øker såpass til sommeren, at de nå planlegger å gjenåpne Terminal 4
 
Både Lufthansa og Austrian melder nå om sterke bookingtall til klassiske feriedestiansjoner både i påsken og til sommeren

Lufthansa legger til 50 ekstra flighter til "sydenlandet" i påsken og Austrian melder at sommerprogrammet deres sørover nå er større enn i 2019

https://www.aviation24.be/airlines/...ong-demand-for-travel-during-easter-vacation/

Lufthansa offers more than 50 additional flights from and to Frankfurt and Munich due to strong demand for travel during Easter vacation

https://www.aviation24.be/airlines/...light-offer-above-pre-crisis-level-in-summer/

Huge increase in bookings for holiday flights in spring and summer
Flight offer to European tourism destinations from Vienna in the summer peak at 120% of the pre-crisis level
CCO Michael Trestl: “The desire to travel among Austrians does not come as a surprise. People want to get out and discover new things and Austrian Airlines is their trusted travel companion!”

Så ikke bare nordmenn som vil dra på ferie i år etter en god stund med husarrest. Ser det samme selv med dobbelt sydentur til sommeren med familien
 
Da var tallene for uke 8 ute, og Avinor gikk fra -39% til -33%. På en måned har da 1/5 av trafikken kommet tilbake. I absolutte tall mangler det ca 150.000 passasjerer fra den lille toppen i ukene 40-41 i fjor øst, men i relative tall er vi ganske nær. Utland går fra -49% til -45% og innenland fra -33% til -24%. Totalt sett ligger helgetrafikken nå rundt 30% under 2019 nivået, mens uketrafikken er noe mer ned. Mest trafikk "mangler" på tirsdager som er eneste dag med >40% nedgang

OSL går fra -45% til -38%. Lik utviklinngen sist uke på både innland (-29%) og utland (-44%) sist uke, men i motsetning til i 2019/2020 fikk vi ikke en nedgang i innenrikstrafikken i vinterferie uken i Oslo og Akershus

TRD og SVG viser samme tendens og går fra henholdsvis -39% til -29% og -44% til -38%. Avviket er BGO for passasjertallet faller svakt (grunnen fall i innlandstrafikken) og totalen går fra -24% til -25%. Akkurat her kan jeg ikke skjønne annen årsak enn at vinterferien i andre deler av landet (Bergen har vel uke 9) faktisk negativt påvirker Widerøe sin hub på BGO?

 
Mest trafikk "mangler" på tirsdager som er eneste dag med >40% nedgang

Dette har kanskje en sammenheng med at produksjonen er redusert på tirsdager. Morgenfly fra Bodø til Oslo og også motsatt vei går f.eks for tiden ikke på tirsdager.

Espen
 
Dette har kanskje en sammenheng med at produksjonen er redusert på tirsdager. Morgenfly fra Bodø til Oslo og også motsatt vei går f.eks for tiden ikke på tirsdager.

Espen


Jo, men produksjonen er jo redusert, fordi etterspørselen mangler. Tirsdag har jo alltid vært en dårlig dag, og blir enda dårligere når mye av forretningstrafikken ennå mangler

Litt flåsete sagt er det jo først og fremst laks som flyr på tirsdager [emoji6]
 
Mangel på tirsdagsfly fra Bodø er jo helt håpløst for oss som har fast møtedag i Bjørvika på tirsdager [emoji85]

Fattyfinger


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Mangel på tirsdagsfly fra Bodø er jo helt håpløst for oss som har fast møtedag i Bjørvika på tirsdager [emoji85]

Fattyfinger


Sent from my iPhone using Tapatalk


Jøss, ser det. Det er faktisk umulig være i Oslo før lunsj på tirsdager, med noen av selskapene nå
 
Back
Top