Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

For å ta flyr sine justeringer kort.
innenriks har tirs. onsdag blitt kuttet helt.
utenlands har de nesten ingen flygninger utenom alicante/Malaga.
(Gran canaria går kun 1 dag i januar som københavn har.
 
Last edited:
-55% hos Avinor sist uke (uke 51), målt mot 2019. En nedgang i både absolutte og relative tall, men det kan også sies det er litt "støy" i tallenne. Da i 2019 var juleaften i starten av uke 52, mens i år var både juleaften, 1. og 2. dag i uke 51. Så vanskelig sammenligne helt epler mot mot epler
 

Attachments

  • uke51avinor.JPG
    uke51avinor.JPG
    65.8 KB · Views: 1,478
Noen som har oversikt over dansk innenriks? Ser det er en ekstrem skjevfordeling på CPH-AAL-CPH -ruten. Slik ser det ut på AAL-CPH idag:
DY 7 avganger
DX 4 avganger
SK 2 avganger

Og imorgen:
DY 7 avganger
DX 5 avganger
SK 1 avgang

Bommer DY helt med kapasiteten her eller er dette en gullgruve? Virker da veldig snodig at fordelingen skal være såpass skjev… Noen som vet belegget på den ruta om dagen?
 
Nye drakoniske karanteneregler i Hong Kong gjør at Cathay Pacific setter alle cargoflighter på bakken den neste uken. Det hjelper sikkert ikke på et allerede presset fraktmarked, men fint for flyselskapene da ratene sikkert øker ytterliggere

https://www.aviation24.be/airlines/...-after-hong-kong-ramps-up-aircrew-quarantine/

Cathay Pacific is suspending all long-haul cargo flights with immediate effect for seven days after the Hong Kong authorities tightened Covid-19 quarantine requirements for aircrew from three days mandatory confinement at a designated hotel to seven days, the South China Morning Post wrote on Thursday.
 
-55% hos Avinor sist uke (uke 51), målt mot 2019. En nedgang i både absolutte og relative tall, men det kan også sies det er litt "støy" i tallenne. Da i 2019 var juleaften i starten av uke 52, mens i år var både juleaften, 1. og 2. dag i uke 51. Så vanskelig sammenligne helt epler mot mot epler

Uke 51 har blitt oppjustert fra -55% til -46%, men man ser også hvordan plasseringen av juleaften og røde dager slår inn, slik at uke 52 viser bare en nedgang på -19%. Litt unøyaktig snittregning og hvis man antar uke 52 kan bli oppjuster 1-2pp, så snakker vi totalt sett en nedgang på noe over 30% i julen, totalt sett for Avinor. Og mer enn dobbelt så bra som 2020.
 

Attachments

  • uke52avinor.JPG
    uke52avinor.JPG
    64.5 KB · Views: 1,140
Og slik endte punktligheten på ankommende flygninger innen 15 min rute for OSL sin den det siste året:
punktlighet OSL 2021.jpg

Jevnt over leverer altså DY langt bedre punktlighet enn SK, som ''liksom'' skal være verdensledende på punktlighet. DY har også blitt kåret til det tredje mest punktlige selskapet i Europa i fjor etter Vueling og Iberia express av analyseselskapet Cirium. DY hadde en total punktlighet for fjoråret på 91,5%.

Og denne forskjellen ser ut til å fortsette inn i det nye året, men svært utfordrende forhold på OSL har jo også noe av skylden, men allikevel klarer DY å oppnå en punktlighet som er dobbelt så god som SK, så man kan ikke legge all skyld på været eller korona, noe operasjonellt må også ligge bak...
https://avinor.no/en/corporate/airport/oslo/about-us/traffic_statistics/punctuality

Så blir det jo spennende å se hvordan dette utvikler seg når det nå ser ut til at trafikken blir tatt ned utover vinteren.
 
Så da kom det sort på hvitt hva jeg opplevde selv. Skremmende at mine anektdotiske bevis ble så nært sannheten, og totalt katastrofe for SAS. I et marked truet av redusert business-trafikk som følge av digitalisering så burde SAS ligget i selen for å levere best, men i stedet er de dårligst med stor margin.. Samtidig er de, som vanlig, i økonomisk trøbbel. Full fart mot stupet. [emoji50]

Sent fra min Pixel 6 Pro via Tapatalk
 
Jevnt over leverer altså DY langt bedre punktlighet enn SK, som ''liksom'' skal være verdensledende på punktlighet. DY har også blitt kåret til det tredje mest punktlige selskapet i Europa i fjor etter Vueling og Iberia express av analyseselskapet Cirium. DY hadde en total punktlighet for fjoråret på 91,5%.

Med fare for å stole på huske her nå, men det er vel ganske mange år siden SAS vel var ledende eller kunne skryte av punktligheten sin? Selv om de riktignok selv har gjort det litt feilaktig, slik at dette egentlig ikke har noe med korona å gjøre?

Selv om Norwegian skal ha skryt her, men det er vel fordi at de faktisk er flinke selv, og ikke at deres hovedkonkurrent er dårlig
 
Med fare for å stole på huske her nå, men det er vel ganske mange år siden SAS vel var ledende eller kunne skryte av punktligheten sin? Selv om de riktignok selv har gjort det litt feilaktig, slik at dette egentlig ikke har noe med korona å gjøre?

Selv om Norwegian skal ha skryt her, men det er vel fordi at de faktisk er flinke selv, og ikke at deres hovedkonkurrent er dårlig

Nja, prøvde å finne en nedre tråd, men fant set ikke, men flytt innlegget gjerne :)

Godt mulig det er noen år siden SK brukte «punktlighet i verdensklasse» aktivt i markedsføringen, men blant den jevne nordmann henger det fortsatt sterkt igjen og mannen i gata har nok en oppfatning om at SK er mer punktlig enn norwegian. Det er tross alt DY som har fått mest pepper i media om forsinkelser og kanselleringer, enten det var på IC-rutene eller nå i forbindelse med korona (etter mitt inntrykk i hvert fall). Mtp den rævva punktligheten SAS har hatt og de mange kanselleringene er det etter min mening rart det ikke har vært mere ramaskrik, i svenske medier derimot så jeg litt før jul, blant annet en sak om at von der Werff dro hjem på ferie midt i kaoset, og fikk dermed kritikk for å stikke fra problemene.
EDIT: snakker om sola https://www.nrk.no/urix/omikron-og-darlig-vaer-forer-til-flykaos-1.15796098

Og noe av grunnen til at DY har klart å få en såpass god punktlighet er jo fordi det har vært mye slakk i programmet store deler av året pga korona. Så når trafikken tar seg for alvor opp igjen og det blir mindre slakk vil nok punktligheten synke.

Blir spennende å se fremover hvordan det utvikler seg.
 
Last edited:
Det er et godt poeng. Husket jeg sto på OSL og så en SAS 'bus være 6 timer for sen til New York. Det sto ingenting i media om det, men om Norwegian fikk pushback et kvarter for seint var det krigstyper i avisene...
94b9774a5aae63808e6962c2bbfeb827.jpg


Sent fra min Pixel 6 Pro via Tapatalk
 
Og Alaska Airlines kutter med øyeblikkelig virkning trafikkprogrammet med ca 10% ut januar.

https://newsroom.alaskaair.com/2022...-Alaska-Airlines-reduces-its-January-schedule

We're at our best when we are safe, reliable and caring. And right now, we need to build more reliability back into our operation as we deal with the impacts of omicron and during a time when guests generally fly less. We've decided to reduce departures by about 10% through the end of January. This will give us the flexibility and capacity needed to reset while continued flexible travel policies enable guests to adjust their plans accordingly. This will also give us time and space to find our path forward together, with Covid-19 as a continued reality in our business and our world.
 
Mellom Bergen og Oslo er det 11 direkte flyavganger i dag. Til sammenligning var det 25 avganger mandag 22. november 2021. Men - begynnelsen av januar er vel ikke akkurat den store reisetiden uansett, så kanskje er ikke hele reduksjonen koronarelatert.
 
-38% i uke 1 2022, målt mot 2019. Dog veldig mye bedre enn hva 2021 startet med. Reelt sett er nok det faktiske tallet litt over -40%, da uke 1 i 2019 inneholdt en "rød dag" ekstra, vs 2022
 

Attachments

  • uke0122avinor.JPG
    uke0122avinor.JPG
    63.2 KB · Views: 386
Noen fordeler har alle disse endringene av fly (som igjen hovedsakelig er pga. covid-tilpassinger); bestilte på mandag BGO-OSL-VIE-PRG fordi det var en tusenlapp billigere enn BGO-FRA-PRG. I (ons)dag ble VIE-PRG kansellert/satt på neste avgang, og da ringte jeg Lufthansa som uten problemer satte meg på 1-stop uten ekstra kostnad - helt herlig!

Skal innrømme at jeg nok hadde litt flaks mtp. bestillingstidspunktet [emoji28]
 
Mellom Bergen og Oslo er det 11 direkte flyavganger i dag. Til sammenligning var det 25 avganger mandag 22. november 2021. Men - begynnelsen av januar er vel ikke akkurat den store reisetiden uansett, så kanskje er ikke hele reduksjonen koronarelatert.

De første ukene i året har alltid hatt lite belegg , uavhengig av C-19.
 
Back
Top