Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Innenlands står vel flyselskapene fritt til å fjerne kravet fra i morgen 16.00?

Europeiske luftfartsmyndigheter overruler lokale bestemmelser, og så lenge de ikke gir unntak for innenriksflyvninger, vil påbudet fortsette.
Men det er vel ikke umulig at noe skjer snart ...
 
-44% totalt for Avinor sist uke er riktignok det samme som uken før, men i absolutte tall så var det for det en økningen i antall passasjerer (som relativt matchet økningen i 2019)

Innenriks virker være flat i absolutte tall, men faller fra -25% til -28%, da det i uke 38 i 2019 var en "mini-peak". Så ukens vekst er utenriks, både relativt (fra -69% til -67%), og i absolutte tall

Det mest spennende nå er hvordan gjenåpning vil påvirke høstferien, men det svaret kommer først om 2 uker
 

Attachments

  • uke38avinor.JPG
    uke38avinor.JPG
    73.8 KB · Views: 1,374
Europeiske luftfartsmyndigheter overruler lokale bestemmelser, og så lenge de ikke gir unntak for innenriksflyvninger, vil påbudet fortsette.
Men det er vel ikke umulig at noe skjer snart ...

Er EASAs arbeid "hermetisk lukket" frem til de publiserer noe, eller er det mulig å få litt innblikk i hva de faktisk jobber med for tiden? Såvidt jeg husker tok det et år fra Covid-19 Health & Safety Protocol versjon 2, frem til nåværende versjon 3.

Jeg blir litt skuffet om det skulle ta frem til juni å få på plass en ny en, som tar hensyn til at Europa stort sett er vaksinert og at mange land nå har åpnet opp og fjernet maskepåbud.
 
TAP er tilbake med OSL-LIS fra i dag. Såvidt jeg kan se er det i hvertfall 3x ukentlig den neste uken. A320neo ser det ut som
 
LH-HFH gjør en god jobb, men du skal slippe å sitte med notatblokka og bruke mye tid på dette. Bare si hvilken data du ønsker, så finner jeg gjerne frem på 1-2-3.

Her kan man se destinasjoner ut fra OSL i Norge, med forskjell i program aug21 vs sept21.

Code:
                          Date  Sep 2021  Aug 2021   Diff    Percent Diff  
Destination Code  Airline Code  Flights   Flights   Flights    Flights     
      AES              DY            112        75       37         49.3%  
      AES              SK            130        88       42         47.7%  
      ALF              DY             26        27       -1         -3.7%  
      ALF              SK             26        35       -9        -25.7%  
      ANX              DY                        5                         
      BDU              SK             71        63        8         12.7%  
      BGO              DY            247       256       -9         -3.5%  
      BGO              SK            316       208      108         51.9%  
      BOO              DY            108       117       -9         -7.7%  
      BOO              SK            160       133       27         20.3%  
      EVE              DY            125       134       -9         -6.7%  
      EVE              SK             81        79        2          2.5%  
      HAU              DY             78        30       48        160.0%  
      HAU              SK             98        65       33         50.8%  
      KKN              DY                        6                         
      KKN              SK             47        42        5         11.9%  
      KRS              DY             26        18        8         44.4%  
      KRS              SK            123        71       52         73.2%  
      KSU              SK             79        50       29         58.0%  
      LKL              SK              8        10       -2        -20.0%  
      LYR              SK              9        10       -1        -10.0%  
      MOL              DY             78        28       50        178.6%  
      MOL              SK             67        44       23         52.3%  
      SVG              DY            221       214        7          3.3%  
      SVG              SK            314       205      109         53.2%  
      TOS              DY            157       157        0          0.0%  
      TOS              SK            197       156       41         26.3%  
      TRD              DY            225       251      -26        -10.4%  
      TRD              SK            325       223      102         45.7%  
                         TOTAL     3,454     2,800      654         23.4%

Mulig å få tall for faktiske gjennomførte avganger på stamrutenettet ut fra OSL i september hos de to største aktørene @fluxie? spennende å se hvordan dette spriker fra det planlagte programmet, noe jeg tror det gjør en del.
 
-41% for Avinor sist uke, opp fra -44% uken før. Tydeligvis hopp i trafikken i forbindelse med høstferien, så fredage og søndag var "bare" ned 33% fra 2019.

Stabile innenrikstall, opp fra -27% til -26%, mens utenriks gjør et hopp fra -67% til -62% sist uke. Dog ser det ut som veksten primært var på OSL, da SVG/TRD/BGO i praksis ikke hadde noen vekst fra sist uke
 

Attachments

  • uke39avinor.JPG
    uke39avinor.JPG
    68.7 KB · Views: 957
Hvor ble det av den planlagte økningen for SAS på norsk innenriks? Ifølge tallene tidligere i tråden skulle SK være større enn DY på nesten samtlige destinasjoner her til lands i september (og da antar jeg det også gjaldt for oktober), men for morgendagen teller jeg dette på de største innenriksrutene fra OSL:

BGO:
DY: 11
SK: 7
FS: 3

TRD:
DY: 11
SK: 8
FS: 3

SVG:
DY: 10
SK: 8

TOS:
DY: 6
SK: 4
FS: 2

BOO:
DY: 4
SK: 4
FS: 1

EVE:
DY: 4
SK: 2
FS: 2

Skyldes kanskje noe av dette spriket i planlagt og realitet fortsatt at SK kansellerer tett opp mot avgang?
Noe skyldes kanskje også høstferie, men målt opp mot neste ukes program er fortsatt DY størst.
 
Det er neppe grunnet manglende belegg i hvert fall, for det er temmelig fullt ombord for tiden.

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk
 
Det er vel lenge siden da har vært såpass trøkk på taxfree ankomst etter midnatt på OSL?

548ee7097f7b7b70971260ee5a69e8d9.jpg
 
Uke 40 tall fra Avinor viser en oppgang i alle kategorier for alle flyplassene de kommer med detlajer fra, både i absolutte passasjertall og relativt målt mot 2019

Totalt sett var det i uke 40 -35% mot samme uke 2019, mot -41% uken før. Dog hjelper de litt at trafikken i uke 40 i 2019 var noe ned. Utenriks går fra -52% til -57%, men innenriks går fra -25% til -18%. En forskjell fra 2019 er at innenrikstraffiken i 2021 ikke fallt i høstferien slak den pleier.

Nærmest 2019 er innenriks fra BGO, med -5%
 

Attachments

  • uke40avinor.JPG
    uke40avinor.JPG
    67.8 KB · Views: 456
Ser Turkish Airlines planlegger å bruke Airbus A330-300 på endel avganger fra OSL i vinter. Er det for å få meg seg mer frakt?
 
Back
Top