Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Det er vel egentlig ja på begge spørsmål. Men det er flere selskaper som begynner å bli desperate, så tipper flere vil følge etter.
 
Ganske flate passasjertall for Avinor fra uke 41 til uke 42. Begge -31%, selv om antallet passasjerer totalt økte noe. Utenriks var som forventet noe ned i absolutte tall men holder seg på 54% nivået av 2019, mens innenriks økte noe forrige uke.

Nå blir det jo litt spennende å se utviklingen fremover, da passasjertallet normalt faller uke for uke fra en liten mini-topp i uke 42, og frem til juletrafikken i uke 51
 

Attachments

  • uke42avinor.JPG
    uke42avinor.JPG
    58.3 KB · Views: 1,735
Sitter på OSL (hvor det er alt for mye folk) med over to timer forsinkelse grunnet fugl, så har ikke bedre å gjøre enn å lage oversikt over frekvens på de største rutene fra OSL innenlands i dag (trekk fra det i parentes for å få faktiske avganger):

BGO:
DY: 13
SK: 8
FS: 3

TRD
DY: 14
SK: 11 (-1)
FS: 3

SVG
DY: 10
SK: 8 (-1)
FS: 2

TOS:
DY: 8 (-1)
SK: 6
FS: 2

BOO
DY: 4
SK: 4
FS: 1

EVE
DY: 5
SK: 3
FS: 1

AES
DY: 4
SK: 4

MOL
DY: 3
SK 2 (-1)

KRS
DY: 3
SK: 2

Og så kan man spe på med litt WF her og der.
Utover i uka ser det derimot litt likere ut, foreløpig.... 10 innstilte for SK fra OSL i dag er 10% av avgangene deres, ikke bra...
 
Interessant at DY har stort sett flere frekvenser enn SK på alle de store flyplassene. I tillegg la jeg merke til i dag tidlig at DY er riktig så sterke på Europa fra OSL med langt flere direkteruter enn SK, SK sluser mye via CPH virker det som. Kanselleringene til SK kommer til fratrekk på toppen av det igjen, Flightaware lister 23 SK kanselleringer i dag.
 
Litt som forventet så fallt antallet passasjer hos Avinor i uke 43, dog fallt det kanskje mer enn forventet og sammenlignet med 2019 gikk antallet passasjerer ned fra -31% til -35%. Men det skal sies at det er en liten feilkilde her også da har vært en liten forskyvning i ukene siden 2019. Passasjertallet faller alltid markant på denne tiden, og i 2019 så man denne knekken først og fremst i uke 44 28/10-3/11 2019, mens årets uke 44 går fra 1/11-7/11. Skal jeg da tippe for kommende uke så vil vi fortsatt se en nedgang i antallet passasjerer, men en oppgang målt mot uken -35% målt mot 2019
 

Attachments

  • uke43avinor.JPG
    uke43avinor.JPG
    68.6 KB · Views: 1,390
Litt mer fart i trafikken en søndagsmorgen fra OSL nå enn før sommeren. Primært utenriks før 08 en søndag

bcdf341bcb643745014578ddce632b5d.jpg
 
Skal jeg da tippe for kommende uke så vil vi fortsatt se en nedgang i antallet passasjerer, men en oppgang målt mot uken -35% målt mot 2019

Oooo, jeg burde vært spåmann, selv om når jeg tenker meg om så er det delvis den egentlig jobben min. Men nok om det...

Uke 44 hadde en liten nedgang i antall passasjerer, men den var mindre enn i 2019, slik at sammenlignet med 2019 endte det på -27% sist uke. En forbedring fra -33% fra sist uke (som ble oppjustert fra -35% når Avinor klarte å telle riktig). Både innenrik og utenriks hadde en liten nedgang i antall passasjerer, men målt mot 2019 var utviklingen henholdvis fra -53% til -48%, og fra -19% til -15%. Førstnevnte en liten milepel da utenriks for første gang er over 50% streken

Ser man på enkelt flyplasser sist uke:

Totalt - Utenriks - Innenriks
OSL: -34% -47% -19%
BGO: -13% -44% +2%
SVG: -29% -50% -19%
TRD: -21% -57% -15%

På BGO var det lørdag mer passasjerer (+7%) enn i 2019, mens på OSL er lørdagen fortsatt den relativt svakeste dagen i uken
 

Attachments

  • uke44avinor.JPG
    uke44avinor.JPG
    70.9 KB · Views: 1,166
Ser Aircargonews rapporterer om fraktrater mellom Kina og Vestkysten i USA på over $14/kg. Så har man da en 777F og klarer fylle den helt, blir det da over $1,4 millioner i inntekter per flight. Ikke så ueffen cash flow det….
 
Flat utviklingen i antall passasjerer for Avinor sist uke, men siden trafikken normalt faller uke for uke på denne tiden av året går det fra -27% til -25% sammenlignet med 2019. Hvilket betyr at 3/4 av trafikken nå er tilbake. Innenriks går fra -14% til -13%, mens utenriks fra -48% til -46%.

Eneste med nedgang er BGO, hvor antallet passasjerer faktisk var litt ned så der går det fra -11% til -15% målt mot 2019, med innenriks på -4% og utenriks -45%.

OSL går fra -34% til-31% - Utenriks fra -47% til -44% og Innenriks fra -19% til -15%. SVG går fra -29% til -25%, mens TRD fra -22% til -20%, og utviklingen i innenriks og utenriks, ganske likt med resten av Avinor-snittet

https://flic.kr/p/2mJXLMphttps://www.flickr.com/photos/192472373@N05/
 
En nedgang i passasjertallet både i absolutte tall og målt mot 2019 fra sist uke (som forresten er oppjustert fra -25% til -24%) fra -24% til -27%. Dog for tidlig å si om det er hva man kan kalle naturlige svingninger eller en faktisk korona-effekt. Da utenriks holder seg på -46%, men det er et fall i innenriks fra -12% til -16%.

OSL holder seg stabil på -31%. BGO derimot faller fra -14% til -19%, primært drevet av innland som går fra 0% til -8%. Passasjertallet på SVG en relativt stabilt, men av en eller annen grunn hadde SVG en liten peak i uke 46 i 2019, slik at målt mot det faller det fra -24% til -30% uten at endringen i antall passasjerer er signifikant. TRD går fra -20% til -21%
 

Attachments

  • uke46avinor.JPG
    uke46avinor.JPG
    69 KB · Views: 761
Var et innslag på TV2 Nyhetskanalen i går der der Tryg forsikring anbefaler folk å bli hjemme. Selv om reiseforsikringen visstnok gjelder.

En del vil la seg skremmes av slik informasjon.
 
Mens IAG melder om gode bookingtall til USA, nesten på 2019 nivå.

Bak betalingsmur:
https://www.reuters.com/business/ae...lantic-bookings-close-2019-levels-2021-11-22/

The boss of the British Airways owner, IAG (ICAG.L), said on Monday its transatlantic bookings had already reached nearly 100% of 2019 levels after the United States dropped restrictions earlier this month.

Ellers ser jeg bare hos jobben min, nå skrudde vi kraftig opp på prognoser/budsjett for reiser i 2022 ;)
 
I følge Airline Weekly Lounge-podcasten er det allerede såpass pilotskvis at flere regionalselskaper tilbyr $30-40.000 i sign on bonus

Og det også er mangel på ansatte i andre deler av bransjen, spesielt bakkemannskap
 
I følge Airline Weekly Lounge-podcasten er det allerede såpass pilotskvis at flere regionalselskaper tilbyr $30-40.000 i sign on bonus

Og det også er mangel på ansatte i andre deler av bransjen, spesielt bakkemannskap

Og i dette markedet mener SAS de skal klare å bytte ut sine dyre ansatte med billig arbeidskraft? Det ser ut til at de får ha lykke til...
 
a63ef2dfb9929c9df0584ce0abc91650.jpg


EU-kommisjonen foreslår å stanse all flytrafikk (passasjertrafikk regner jeg med) fra ‘den sør-afrikanske regionen’ pga frykt for ny virusvariant.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Back
Top