Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Stusselige greier dette gitt. Verst med alle jobbene selvsagt. Jeg synes det er kjedelig å høre stengt ut 2021... Hvis vaksiner kommer som har lovende resultater bør vel det hjelpe mot høsten i hvertfall. Vi får håpe de kan åpne hvis passasjer antallet øker.
 
Sas-innenrikslounge holdes åpent enn så lenge ?
På CPH var det knapt et menneske i loungen for par uker siden, stusselig på ARN og. Begge steder var det en spartansk buffet, og ingen alkoholservering.
På MUC holdes en av Senator-loungene i G-piren åpen, men pga. nedstengingen i Tyskland er det kun en sandwich, en flaske vann, banan og kaffe/te å få. Det kan i tillegg ikke nytes der inne, men må tas med ut i avgangshall eller ombord.

Lufthansa har vært ping pong mht. servering bak gardina siste halvåret, men på MUC-ARN nå sist var det igjen rause tilstander, t.o.m. ting jeg ikke hadde bedt om. Men Warsteiner var jo bra det!
 

Attachments

  • IMG_3781.jpg
    IMG_3781.jpg
    105.5 KB · Views: 1,814
Tok litt tid før jeg skjønte det, men avgangshallen er området med innsjekkingsskranker og bag drop.
Så i praksis stenger de den gamle avgangshallen og den nye terminalen?
 
Jeg tolket "den østlige avgangshallen" som "F".


Nei, det blir den østlige piren. I praksis blir det som i våres. A på innenriks og E/F på utenriks, og kun den vestlige (nye) avgangshallen som er åpen. Forskjellen nå blir at det er planlagt stengt for lengre tid så litt mer «skrus av»
 
E24: Flybransjen trenger opptil 720 milliarder kroner mer

Vi er ekstremt takknemlige for den statlig støtten på 160 milliarder dollar (1.440 milliarder kroner) til flysektoren, sa lederen for den internasjonale flybransjeorganisasjonen IATA, Alexandre de Juniac, på konferansen Paris Air Forum fredag, ifølge Reuters.

Flybransjen trenger likevel ytterligere 70–80 milliarder dollar for å overleve coronakrisen, mener IATA.

Det tilsvarer mellom 630 og 720 milliarder kroner.

Hvis hjelpen ikke kommer de nærmeste månedene, frykter organisasjonen at enkelte flyselskap ikke klarer å overleve.
 
Qantas vil sette krav til at de som flyr med dem på internasjonale flyvninger i fremtiden skal være vaksinert, og regner med at det også blir standarden hos andre flyselskaper :thumbup
 
Qantas vil sette krav til at de som flyr med dem på internasjonale flyvninger i fremtiden skal være vaksinert, og regner med at det også blir standarden hos andre flyselskaper :thumbup

Bra nyheter :D har noen flere flyselskaper sagt noe om de vil innføre samme vaksinekrav?
 
Det vil nok komme, men det tar jo en stund før vaksinen blir tilgjengelig for alle. Flycrew vil neppe få prioritet, så de de får bare vente.
 
Gatwick er ekstremt rammet av Koronanedgangen i trafikken, i dag var det to avganger derfra, Ryanair til Dublin og airBaltic til Tallinn
 
KLM-sjefen har selvfølgelig troa på hub&spoke-modellen fremover

https://www.routesonline.com/news/29/breaking-news/294840/routes-reconnected-hub-structure-will-be-key-to-recovery-klm-ceo-says/

Hub structure will be key to recovery, KLM CEO says
Pieter Elbers believes the hub-and-spoke model will be crucial to the restoration of long-haul passenger traffic.


Network airlines with efficient hub structures will be central to the aviation industry’s recovery and lead the rebuild of long-haul traffic, according to KLM CEO Pieter Elbers.

Speaking during a keynote interview as part of the Routes Reconnected conference program, he dismissed the suggestion that a rethink of the hub-and-spoke model might be necessary, believing that connecting traffic will return strongly once COVID-19 vaccines are available and passenger confidence returns.

Elbers explained that pre-pandemic point-to-point services to secondary long-haul markets would likely prove uneconomical over the coming years.

“Looking at the long-haul side, a lot of the thinner routes between midsize European cities and midsize US cities were established over the past few years—which were good economic years with solid demand,” he said.

“Obviously with the step back we are taking now, those routes can no longer sustain direct flights. Traffic is therefore going to be channelled through hubs. Within Europe it may be a bit different… but I believe that hub and spoke will lead that recovery trajectory.”
 
Forsvinner EasyJet helt fra OSL nå? Ruten til BER (skulle komme tilbake i S21) er nå helt ute av systemet. I så fall ikke sjokkerende.
 
LHR har annonsert de planlegger å holde Terminal 4 stengt til slutten av 2021, for å tilpasse kapasiteten til trafikken
 
Til sommeren 2021 ligger det an til at flyselskapene må bruke slotene for å få beholde dem, dog blir det neppe et krav om 80% bruk som tidligere. Dog virker det være litt uklart og uenigheter om det skal være et krav om 40, 50 eller 60% bruk

https://check-in.dk/eu-vil-ikke-forlaenge-slotsuspensionen/

EU-Kommissionen nærmer sig en beslutning om slotreglerne i de europæiske lufthavne i sommertrafikprogrammet 2021. Kilder siger til Reuters, at suspensionen ikke vil blive forlænget
 
Back
Top