Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Er det riktig å forstå at denne økningen, helt eller delvis, skal benyttes for å holde trafikken i gang på stamrutenettet? Vil i såfall Wizzair kunne ta del i disse midlene, på lik linje med SAS og Norwegian?

Er det riktig å forstå at denne økningen, helt eller delvis, skal benyttes for å holde trafikken i gang på stamrutenettet? Vil i såfall Wizzair kunne ta del i disse midlene, på lik linje med SAS og Norwegian?

Det er litt upløyd mark tror jeg, men akkurat nå virker EØS avtales regler om støtte mer eller mindre være satt til siden. Slik at jeg ikke tror de vil få noe støtte. Hittils har vel myndighetene mer eller mindre gått direkte på flyselskapene for å sikre enn viss frekvens, uten å gå ut i markedet. Så jeg blir overrasket hvis Wizz ender opp med noe

De har vel gått på ruter, og delt likt på operatørene på den ruten? Jeg blir i hvert fall veldig overrasket om de kan gi støtte til kun 2 av 3 operatører på samme rute.

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk

De har vel gått på ruter, og delt likt på operatørene på den ruten? Jeg blir i hvert fall veldig overrasket om de kan gi støtte til kun 2 av 3 operatører på samme rute.

Eller 2 av 2 som fløy da ordningen ble innført. Jeg tror ikke det kommer til å bli statlig støtte til å opprettholde ruter som er startet under pandemien. Det gjelder både Wizz og om, for eksempel, Widerøe skulle starte opp på noen av de aktuelle rutene.

Skytrax har lansert et eget program for smittefare hos de ulike flyselskapene, COVID-19 Airline Safety Rating. Det skal gi en pekepinn om hvor gode rutiner selskapene har for å hindre smittespredning, både på flyplassen og ombord i flyene. Ratingen er på 3 ulike nivåer, der 3 stjerner er laveste nivå mens 5 stjerner er høyeste nivå. Lufthansa og British Airways er nettopp vurdert og har fått 4 stjerner.
The COVID-19 Airline Safety Ratings evaluate airport and onboard standards, to determine how effectively COVID-19 enhanced systems and procedures are performing.

https://skytraxratings.com/covid-19-airline-safety-ratings

Skytrax har lansert et eget program for smittefare hos de ulike flyselskapene, COVID-19 Airline Safety Rating. Det skal gi en pekepinn om hvor gode rutiner selskapene har for å hindre smittespredning, både på flyplassen og ombord i flyene. Ratingen er på 3 ulike nivåer, der 3 stjerner er laveste nivå mens 5 stjerner er høyeste nivå. Lufthansa og British Airways er nettopp vurdert og har fått 4 stjerner.

https://skytraxratings.com/covid-19-airline-safety-ratings

Ja, de må vel også finne nye inntektsmuligheter og finne andre måter å tjene penger på sine rangeringer.....

Ellers kan man nå hos Hawaiian Airlines bruke bonuspoeng på koronatesting

https://www.flightglobal.com/strate...an-redeem-miles-for-covid-test/141131.article

Hawaiian Airlines says that frequent fliers can redeem air miles to pay for a coronavirus test that would allow them to bypass the state’s 14-day mandatory quarantine.

Mange flyselskaper har store deler av flåten parkert. Selv har jeg sett at DY har fly stående på SVG, TRD og OSL.

Hvor lenge kan fly stå slik, i norsk klima, uten å ta skade av det? Jeg tenker på alt mulig av bevegelige deler som ikke får rørt seg som normalt, hjul som blir stående statisk, saltsprut i lufta for flyene som står nær havet etc.

Regjeringen foreslår å bevilge ytterligere 1 mrd i kjøp av flyruter for 2021

https://www.regjeringen.no/no/aktue...rutekjop-med-1000-millioner-kroner/id2784459/

Da ser dette ut til å øke til 2 mrd for 2021, i tillegg så fjernes flypassasjeravgiften også for 2021 og MVA forblir lav på 6% frem til 1/7

https://www.dn.no/regjeringen/frems...flypassasjeravgiften-hele-neste-ar/2-1-913628

Regjeringen og Frp fjerner flypassasjeravgiften hele neste år

I tillegg skal det ses på støtteordninger til ikke statlige flyplasser, som TRF og HAU

Regjeringen har vel med bakgrunn i dagens avtale forpliktet seg til, innen utgangen av januar 2021, å ha vurderert en særskilt kompensasjonsordning for luftfarten. Hva enn det egentlig måtte bety.

Espen

En ordning i luftfarten, som i andre næringer med fall i oms som utløsende faktor for støtte, vil gi Wizz null. Det lever jeg godt med. Selskap som ikke følger norsk arbeidsmiljø, norsk beskatningsregime (som bidrar til å finansiere støtteordningen), eller er norsk eid (ett noe vanskeligere spm.) etc. kan i min enkle verden klare seg uten vår støtte.
Ett viktig poeng i debatten om å ivareta infrastruktur i Norge som ikke nevnes er behovet for norskregistrerte fly og norsk bemanning. I en krigssituasjon ønsker man transportkapasitet, den kan kun ivaretas med norske statsborgere og norskeide fly. Derfor viktig vi har nasjonale flyselskaper.

CPH stenger ned 40% av flyplassen, trolig for hele 2021, ved at A-gater og hele det vestlige området stenger for trafikk

Easyjet rapporterer om sitt foerste tap i et helt regnskapsaar noensinne.

Fra DN.no Investor (det gaar ikke aa lenge direkte ettersom feeden oppdateres)
Lavpris-flyselskapet Easyjet med første årlige tap noensinne
Easyjet, det britiske lavpris-flyselskapet, bokførte tap før skatt på 1,27 mrd. britiske pund i regnskapsåret som ble avsluttet i september. Det tilsvarer om lag 15 mrd. norske kroner etter dagens kurs, og er selskapet første tap i et regnskapsår noensinne, skriver Sky News.

I foregående regnskapsår fikk Easyjet et resultat før skatt på 430 mill. pund. Aksjen har falt 45 % i 2020. Det er jo for bra aa regne for tiden.

Forsvarssjef Eirik Kristoffersen om reisevirksomheten i forsvaret:

Corona er en risiko. Men for den nye forsvarssjefen er det også en mulighet:

– Vi reiste jo helt vanvittig mye, sier han til VG.

– Hittil i år har vi spart 300 millioner kroner på reisebudsjettet på grunn av covid-restriksjoner. Jeg ser for meg at 200 millioner av dette skal bli en varig besparelse. Vi skal reise, men bare når vi må, sier han.

Er nok mange økonomiavdelinger som tenker i samme baner. Blir interessant å se ringvirkningene av en eventuell "ny normal" for forretningsreiser.

Og her ser vi forskjellen på 2019 og 2020 på trafikken inn mot OSL .. midt i beste aftensrushtid - nærmeste onsdag i fjor, samme tidspunkt.

Damn ...

18nov.jpg

Og her ser vi forskjellen på 2019 og 2020 på trafikken inn mot OSL .. midt i beste aftensrushtid - nærmeste onsdag i fjor, samme tidspunkt.

Damn ...

18nov.jpg

Fikk meg til å tenke tilbake til Mars og lockdown, vi var mindre folk på skiftet enn når jeg begynnte i '77:(

Forskjellen er nå at det gamle innsjekkingsområdet skal stenges av med midlertidige vegger, det har vært åpent hele tiden tidligere, bare ikke vært i bruk (utenom at SK flyttet tilbake til kundesenteret sitt for en liten stund tilbake)
Antar at det også blir mer nedstenging nå enn i sommer, de kommer neppe til å bruke mer energi enn nødvendig på å holde pir nord varmt.

Back