Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)



Linate har da åpnet igjen etter ha vært stengt i 4 måneder


https://www.aviation24.be/airlines/...light-operated-by-air-dolomiti-for-lufthansa/

After being closed for 4 months, Milan Linate Airport reopened yesterday (15 July) and welcomed the very first commercial flight: LH271 to Frankfurt, operated by an Air Dolomiti
 
FAA har kommet med et pålegg om en ekstra inspeksjon av alle 737 NG og Classic som har være «koronaparkert» i mer en sju dager. Årsaken skal være økt risiko for korrosjon på noen ventiler, som kan lede til motorstans


https://www.aviation24.be/manufactu...-grounded-boeing-737-ng-and-classic-aircraft/

The US Federal Aviation Administration (FAA) has ordered inspections of around 2,000 Boeing 737 NGs and Classics that had not flown for at least seven days after identifying issues on valves that could lead to engine failure.
 
Det kryper sakte men sikkert oppover, og i uke 27 var første gang innenrikstrafikken hos Avinor kunne vise til et fall på mindre enn 50%

I uke 30 kunne Avinor rapportere følgende tall

Totaltrafikken: -62% +8pp siden uke 27
Innenriks: -35% +10pp siden uke 27
Utenriks: -85% +7pp siden uke 27

Passasjertallene innenriks i juli ligger dermed "kun" an til å være ned snaute 40% for juli totalt, hvilket vel er blant de beste tallene i verden akkurat nå?

Ser man på enkelt flyplasser i uke 30, så er dte jo ikke overraskende at de som normalt har mest innenrikstrafikk gjør det relativt sett bedre:

OSL: -69%
BGO: -64%
TRD: -57%
SVG: -67%
TOS: -35%
BOO: -28%
EVE: -33%
AES: -59%
KRS: -61%
BDU: -41%


En ting man må huske på er dog at tallene er jo målt mot tilsvarende uke i fjor, det er mest riktig, men kan gi er litt for positivt bilde, da det jo i juli er fritidstrafikken som dominerer, samt innenriks jo har en delvis off-season. Det betyr vi kan opplevde en nedgang i trafikken når ferien er over, hvis jobbreisende ikke returnerer like fort i like stor grad
 
Tall fra Eurocontrol (bevegelser) er ikke særlig bedre.

de3c088ff55149e2e3f51f1c1e04161b.jpg
 
I følge Airbus så sitter de nå med 145 hvor levering ikke har blitt gjort på grunn av Korona. Samtidig meldte de om et tap på rundt 15 mrd kroner i andre kvartal 2020
 
IATA sin siste prognose sier *minimum* 4 år før vi er tilbake til trafikk-nivåer som før krisen. Worst case betydlig lenger...

IATA

W
 
Last edited:
Og hva roter de med på OSL første mandag etter ferien? Skulle tro at man i ”disse koronatider” var interessert i å begrense nærkontakt mellom folk. I stedet står man i kø for å sjekke inn, i kø for å levere bagasjen, i kø for å komme gjennom sikkerhetskontroll, i kø for å få tilbake håndbagasjen etter gjennomlysing. I dag tok det nærmere 30 minutter fra flytog til airside. Pre korona gikk det alltid på ti minutter. Rett og slett elendig, når man vet at utålmodige folk i kø har en tendens til å glemme alt som heter trygg avstand.

Ellers kan man melde om en temmelig full terminal, mer trafikk her i dag enn det har vært tidligere i sommer.
 
Ser DN Investor melder at ESA har godkjent statstøtten på 99 MNOK til Torp for å kompensere for bortfall av inntekter under Korona
 
KLM startet opp igjen på Torp idag. Gledelig nyhet dette.
Avgangen var selvfølgelig "on time";)
 
KLM startet opp igjen på Torp idag. Gledelig nyhet dette.
Avgangen var selvfølgelig "on time";)

KLM startet opp AES/KRS/TRF, og økte fra i dag på frekvensene til TRD/BGO/SVG, og muligens OSL (?).
 
Og trafikken målt av FR24 klatrer i juli, men er iferd med å flate ut ..

Commercial traffic in July was 50% below 2019 levels. In June, commercial traffic was 62% below 2019. July also marked the first month commercial flights climbed faster than total flights, ending the month 38.7% higher than June. However, the second half of the month showed a flattening of the growth in flights, a trend we’ll continue to watch with great interest in August.

https://www.flightradar24.com/blog/...-inflection-point-in-flight-traffic-recovery/
 
I uke 30 kunne Avinor rapportere følgende tall

Totaltrafikken: -62%
Innenriks: -35%
Utenriks: -85%

Og for uke 31 kan man i gjennomsnitt legge til 1pp på traffikken sammenlignet med uken før. Det går ikke fort, men det går i det minste oppover
 
Back
Top