Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Helt generelt er det vanskelig å trekke klare konklusjoner basert på enkeltstudier. Her er det vel også begrenset til "tried to quantify the odds", som er akkurat nok til en avisartikkel og for lite til å basere beslutninger på.

Tatt i betraktning volumet på flytrafikken, er det veldig lite skriving om at folk er blitt smittet på fly. Tolker det som en forsiktig bekreftelse på at artikkelen er på rett spor. Media er kjappe til å blåse opp ting som kan brukes til å skremme flypassasjerer.
 
Helt generelt er det vanskelig å trekke klare konklusjoner basert på enkeltstudier. Her er det vel også begrenset til "tried to quantify the odds", som er akkurat nok til en avisartikkel og for lite til å basere beslutninger på.

Tatt i betraktning volumet på flytrafikken, er det veldig lite skriving om at folk er blitt smittet på fly. Tolker det som en forsiktig bekreftelse på at artikkelen er på rett spor. Media er kjappe til å blåse opp ting som kan brukes til å skremme flypassasjerer.

Det vil alltid være en risiko å fly siden man sitter tettere. Jeg tenker at det også er naturlig å se risiko i sammenheng med den generelle smittesituasjonen der en flyr. F.eks vil det akkurat nå være betydelig høyere risiko med innenriksfly i Brasil vs Norge.

Den største utfordringen er likevel endel enkeltindividers bagatellisering av symptomer og hygiene. Det er en utrolig skjør balanse ift smitte der vi er avhengig av at hver enkelt tar ansvar, noe dessverre ikke alle gjør. F.eks rystende å lese om passasjeren som reiste fra Oslo med påvist korona.
 
Det er vel ganske klart at risikoen er større når man sitter på samme fly som en smittet, kontra å møte en smittet langt ute i skogen?

Det avhenger nok av hva du gjør med den smittede du møter i skogen :spin

Men, jo selvsagt.
 
To nye selskaper med cargo-only flighter

Indiske Spicetjet har wetleaset en A340-300 uten seter fra HiFly

https://www.aircargonews.net/airlines/spicejet-conducts-first-a340-freighter-flight/



Singapore Airlines sitt lavprisselskap Scoot har tatt ut setene på en av sine A320 maskiner og bruker denne nå til å fly cargo

https://www.aircargonews.net/freigh...rgo-network-capacity-with-a320ceo-conversion/

Ser man også kan legge til FlyDubai som flyr rundt i en 737-800 full av cargo, som nylig skrøt av de fikk med seg 21.001kg cargo fra India til Dubai


Det har blitt oppdaget at 32 passasjerer har reist med fly de siste to ukene, enten til eller fra Norge, eller innenriks.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pLJV2w/har-oppdaget-smitte-paa-32-fly-de-siste-to-ukene

Det er vel ganske klart at risikoen er større når man sitter på samme fly som en smittet, kontra å møte en smittet langt ute i skogen?

Men det ser ikke ut som de har smittet noen videre, på flyet...
 
Det har blitt oppdaget at 32 passasjerer har reist med fly de siste to ukene, enten til eller fra Norge, eller innenriks.

Kan jo presisere at det var 32 smittede passasjerer, ellers så har vel flytrafikken tatt seg såpass opp at det er mer enn 2 passasjerer daglig :colgate:
 
Sandefjords Blad skriver om nedgang og kutt på Torp.
Ikke overraskende at passasjertallene går ned etter sommeren. Og det blir ikke bedre med at alle land snart er røde.
Artikkelen er for abonnenter...
Regner med få har sb+ her, så linker ikke artikkelen.
 

Attachments

  • Screenshot_20200908_094419_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20200908_094419_com.android.chrome.jpg
    114.7 KB · Views: 1,111
Da er det kjent hvilke ruter som før støtte når dagens ordning går ut denne måneden, og frem til 31 desember.

Oslo til Tromsø, Bodø, Evenes, Ålesund og Kristiansand mister støtten, da disse fremover må flys på rene kommersielle vilkår. Så tydeligvis er TRD, BGO og SVG alt rene kommersielle ruter

For 12,5 millioner i uken, kjøpes da følgende inn, med antall daglige avganger (unntatt lørdager):

SAS og Norwegian (jeg antar ca 50:50 fordeling)
OSL-HAU 2x
OSL-KSU 2x
OSL-MOL 2x
OSL-BDU 2x
OSL-ALF 2x
OSL-KKN 2x
TOS-LYR 1x
TRD-BOO-TOS 2x

Widerøe:
OSL-FRO 2x
BGO-FRO 2x
OSL-HOV 2x
SKN-BOO 3x
SKN-TOS 2x
VDS-TOS 2x
HFT-TOS 2x
ALF-TOS 2x
KKN-TOS 2x



https://www.regjeringen.no/no/aktue...r5D9lRWUCBW7Tg9bqUcUa0KDqWpNXNcat9yTkdZPZXNCQ

Minimumsnivået for flytilbudet i Norge forlenges ut året
 
Last edited:
OSL-BDU forstår jeg ikke da denne jo er betalt fra før (Forsvarsavtalen). OSL-LKL 2 x pr uke står ikke på listen og denne er jo også dekket av Forsvarsavtalen (ordningen heter sikkert ikke det, men rutene er etablert fordi Forsvaret har et transportbehov og Staten betaler). Gjelder vel KKN og sikkert flere andre destinasjoner også.

Espen
 
OSL-BDU forstår jeg ikke da denne jo er betalt fra før (Forsvarsavtalen). OSL-LKL 2 x pr uke står ikke på listen og denne er jo også dekket av Forsvarsavtalen (ordningen heter sikkert ikke det, men rutene er etablert fordi Forsvaret har et transportbehov og Staten betaler). Gjelder vel KKN og sikkert flere andre destinasjoner også.

Staten er ikke en enkelt pengesekk, og hvis Forsvaret sine reisebehov endrer seg, så er det ikke sikkert at inntektene på billettsalg til dem gjør at rutene kan flys som før, eller i det hele tatt.
 
Det er ingen signaler som tyder på at OSL-LKL mandag og fredag forsvinner med det første. Ruten står ikke på den listen Someone har lagt ut, men er ikke kommersiell levedyktig uten støtte fra Staten.

Espen
 
Back
Top