Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Artikkelen som Someone referer til sier også (dog ikke i ingressen):

Men uansett et lavt tall

Utvilsomt lave tall, men som det også kommer fram har det vært gjennomført lite smittesporing blant reisende som har kommet med fly.

Er jo flere fra "Solgården-flyet" som er redd for at de ble smittet under transporten, enten i kø eller ombord.

Hvis du har lest litt om hvordan trykkabin i de fleste passasjerfly funker så forstår du hvorfor smittefaren er temmelig lav. Men det er noen som alltid vil være faktaresistente uavhengig hvor mye man prøver. Kan avsløre at en trykkabin i et fly funker vesentlig annerledes enn ventilasjon i en rettssal eller en barnehage.

Flott at du klarte å gjøre det til et personangrep framfor sak :rolleyes:

Jeg må (igjen) være jævlig dum (til tross for å ha mastergrad i fysikk), for jeg forstår ikke hvordan en trykkabin beskytter meg mot hostet fra personen i nabosetet :) Tydeligvis suger en trykkkabin opp hele hostet i en slik vanvittig hastighet at det aldri når å nå fram til meg, til tross for avstandsmål på centimeteren.

Kanskje man skulle satse på en karriere som skraphandler ... ? Men jeg visste ikke at SAS har lagret noen fly i USA?

https://www.dn.no/luftfart/luftfart...to-ar-lenger-enn-det-blir-de-skrot/2-1-805889

Ifølge Dagens Nyheter rapporterte den internasjonale flyorganisasjonen Iata at rundt 10.000 fly sto parkert i begynnelsen av april. Bare noen uker senere er tallet altså 17.000, ifølge konsulentselskapet Cirium. Det skal tilsvare 64 prosent av hele verdens flyflåte. Det koster flyselskapene dyrt, som må betale en daglig avgift per fly for lagringen. I den lille byen Roswell i New Mexico har det bidratt til et økonomisk oppsving for lokalsamfunnet – som fra før er kjent for sin flykirkegård. Ifølge flysikkerhetsanalytiker Hans Kjäll kan fly lagres høyst i to år – hvis det løpende vedlikeholdet er godt.

Iata sto for undersøkelsen, litt som at Swedish match finner ut at snus ikke har negative helseeffekter. HEPA filteret og resirkulert luft er vel oppe å går først når motorene har startet, står man ved gate merker ikke jeg lite til frisk luft

Iata sto for undersøkelsen, litt som at Swedish match finner ut at snus ikke har negative helseeffekter. HEPA filteret og resirkulert luft er vel oppe å går først når motorene har startet, står man ved gate merker ikke jeg lite til frisk luft

Kommer vel på når man starter APU'en. Av støyhensyn skal ikke den startes før det er nødvendig, men her kan man sikkert gjøre noen grep hvis det er gir bedre luft ..

SIN tar frem møllkulene og stenger ned Terminal 4 inntil videre fra midten av måneden. Ser de kun hadde rundt 25.000 reisende i april, kun 1/4 av hva vi faktisk så på OSL

https://www.flightglobal.com/changi...al-4-indefinitely-from-16-may/138327.articlee

Singapore’s Changi airport will temporarily close Terminal 4 (T4) from 16 May, “in view of the small number of flights still operating in the terminal”.

“The timing of [when T4 will resume operations] will depend on when air travel demand picks up and on the requirements of airlines seeking to relaunch flights at Changi airport,” operator Changi Airport Group (CAG) said in a statement today.

Mens på AKL så smir de mens liket er varmt, og fremskynder et større rullebanearbeid, mens trafikken uansett er på et minimum

https://www.flightglobal.com/auckla...owntime-for-runway-replacement/138326.article

Auckland airport is bringing forward runway pavement replacement work while operations are at a minimum during the Covid-19 outbreak.

Vil de da selge eller tilby dette før avgang, eller vil slikt da selges på flyplassene? Tror de færreste av oss har det hjemme?

Ser Lufthansa (iflg VG) har tatt i bruk baklengs boarding. Kreativt .. :lol:

ad86d74077bde3f527140d81250b9c9a.jpg

Da blir det ikke SAS på meg fremover. Hvor skal en få tak i masker når en plutselig, på kort varsel, skal måtte ut og fly? Det er jo vanskelig nok å få tak i det når det er planlagt!

Da blir det ikke SAS på meg fremover. Hvor skal en få tak i masker når en plutselig, på kort varsel, skal måtte ut og fly? Det er jo vanskelig nok å få tak i det når det er planlagt!

Apotek 1 har på lager i 108 apotek.. De fleste andre apotek også.

Noen selskaper deler ut til de som trenger. Kanskje SAS vil gjøre det? Uansett ikke vanskelig å få tak i lenger. Her borte får du dem til og med på bensinstasjonene. Sikkert ikke annerledes i Norge. Småprodusentene står jo i kø både på internett og andre steder.

Noen selskaper deler ut til de som trenger. Kanskje SAS vil gjøre det? Uansett ikke vanskelig å få tak i lenger. Her borte får du dem til og med på bensinstasjonene. Sikkert ikke annerledes i Norge. Småprodusentene står jo i kø både på internett og andre steder.

SAS forutsetter at de reisende har det med seg selv. Kanskje min Widerøe buff er godkjent som munnbind... :)

WF sin status for 25.mars - 13 april var ca 4150 pax fordelt på 419 avganger. Snitt på ca 10 pax per avgang, og kabinfaktor på 22%.

Ser det meldes at flyplassen i Billund sier opp ca 1/3 av de ansatte for å redusere kostnadene

Ser også Avinor har varslet permitteringer av 550 nå, men vet ikke om det er effektuert ennå? De har vel nærmest drevet for full kapasiteten, minus noen stengte kortbaneflyplasser, selv om jo passasjerene er borte

Last edited:
Back