Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

ja, dette blir spennende tider, årets familieferie med barn og barnebarn var planlagt til Fuengirola ( som vanlig)
SK skal/ skulle ta oss ned til AGP 24 juli med retur 7 august, havner i et vakum akkurat nå ser jeg :)
Det er fortsatt håp i hengende snøre, selv om snøret blir tynnere og tynnere

Spania vil jeg si det er null sjans for.. De har vel selv sagt at de trur oktober for de som ikke har residencia der.
 
Fremdeles håp for Hellas ut i september da, vi får se.

Under sterk selvsentrering håper jeg virkelig man kan skvise inn en høstferie i Dubai (25SEP).. Nå virker det som en fjern drøm.. Duggfrisk Peroni etter solnedgang i temmelig omfavnende 34 grader.
 
Dobbeltmoralistisk er vel ordet. Han forventer at Norwegian skal nekte noen ombordstigning, da bør han selv vurdere å gå foran som et godt eksempel og melde seg frivillig.
 
Dobbeltmoralistisk er vel ordet. Han forventer at Norwegian skal nekte noen ombordstigning, da bør han selv vurdere å gå foran som et godt eksempel og melde seg frivillig.

Ok, så han personlig skal lide for at DY ikke følger anbefalingene. Husk at politikere også er mennesker, med menneskelige behov.
 
Norwegian uttalte jo at de hadde solgt billettene før anbefalingene kom.

Ja, det er nærmere to uker siden. Hvis DY hadde ØNSKET å følge FHI sine anbefalinger, hadde de ombooket og evt satt opp ekstra fly. Det ville de altså ikke.
 
Høie har vel nok med å møte hos logopeden å øve på folkhstuttet :p

Spøk til alvor, denied boarding er vel en dagligdags ting for et flyselskap, hvorfor så vanskelig å gjennomføre denne gangen?
 
Denied boarding for en anbefaling? Mmmmmm ..... Og så lenge det i tilegg er ok med fullt fly på en utenlandsflight?

Jeg vil tro at risken, hvis den i det hele tatt er målbar, er langt lavere på en innenlandsflight ....
 
Jeg så en kommentar til denne saken i en avis i Bergen. Vedkommende hadde kjøpt billett med Norwegian i går med fly Bergen - Oslo. Og flyet i dag var så godt som helt fullt.
Norwegian har solgt midtseter lenge etter at anbefalingen ble gitt.
 
Ja, det er nærmere to uker siden. Hvis DY hadde ØNSKET å følge FHI sine anbefalinger, hadde de ombooket og evt satt opp ekstra fly. Det ville de altså ikke.

Du kjenner sikkert til marginene i luftfarten, så å late som at det bare er å sette opp et ekstra fly tar jeg ikke veldig seriøst. Jeg er permittert fra min jobb i dag, så flere fly hadde vært fint. Det må samtidig være bærekraftig. En penalty på 33% av setene ombord er ikke bærekraftig dersom det ikke kompenseres.

Suverent om regjeringen vedtar dette som en lov, så kan man om ikke annet selvsagt forvente kompensasjon på tilsvarende antall seter som staten ønsker å kjøpe fri på tvers av alle faglige vurderinger og råd... Staten kan med andre ord belage seg på å kjøpe 63 seter pr flytur for en DY maskin.

Alternativt så er det fullgodt om regjering og Storting for en gangs skyld begynner å høre på fagfolkene rundt seg. Gang på gang skal regjering eller storting være betydelig mer restriktive enn fagfolkene anbefaler. Fortsetter det slik så vet man iallefall hvem man ikke skal stemme på ved neste valg!
 
Jeg vil tro at risken, hvis den i det hele tatt er målbar, er langt lavere på en innenlandsflight ....

Nå er det, heldigvis, hverken du eller flyselskapene som skal vurdere dette, på vegne av befolkningen :D Tenker vi lar FHI og HOD ta seg av det.
 
Du kjenner sikkert til marginene i luftfarten, så å late som at det bare er å sette opp et ekstra fly tar jeg ikke veldig seriøst. Jeg er permittert fra min jobb i dag, så flere fly hadde vært fint. Det må samtidig være bærekraftig. En penalty på 33% av setene ombord er ikke bærekraftig dersom det ikke kompenseres.

Suverent om regjeringen vedtar dette som en lov, så kan man om ikke annet selvsagt forvente kompensasjon på tilsvarende antall seter som staten ønsker å kjøpe fri på tvers av alle faglige vurderinger og råd... Staten kan med andre ord belage seg på å kjøpe 63 seter pr flytur for en DY maskin.

Alternativt så er det fullgodt om regjering og Storting for en gangs skyld begynner å høre på fagfolkene rundt seg. Gang på gang skal regjering eller storting være betydelig mer restriktive enn fagfolkene anbefaler. Fortsetter det slik så vet man iallefall hvem man ikke skal stemme på ved neste valg!

Alternativt er at dere begynner med revenue management.

Edit:
Litt kjøtt på benet. Det er utrolig lite avganger for øyeblikket. Sjekket et par ruter mandag og tirsdag DY ligger på 1/3 av prisen til SAS. Likevel klager du på lave marginer. Hvem er det som skaper lave marginer? Det er jo selvsagt de som setter prisene hos dere. Pris produktet deres riktig, så kanskje dere klarer å følge FHi sine anbefalinger og tjene penger. Som kjent er det alltid lett å skylde på noen andre for eigen elendighet.
 
Last edited:
Alternativt er at dere begynner med revenue management.

Edit:
Litt kjøtt på benet. Det er utrolig lite avganger for øyeblikket. Sjekket et par ruter mandag og tirsdag DY ligger på 1/3 av prisen til SAS. Likevel klager du på lave marginer. Hvem er det som skaper lave marginer? Det er jo selvsagt de som setter prisene hos dere. Pris produktet deres riktig, så kanskje dere klarer å følge FHi sine anbefalinger og tjene penger. Som kjent er det alltid lett å skylde på noen andre for eigen elendighet.

Til info så har både SAS/Norwegian/Widerøe for mange pax på flere av sine avganger, som ellers vil bli kastet av... Ingen flyselskaper deler heller ikke ut ¨denied boarding¨ og heller ikke CARE da dette er noe som er utenfor deres kontroll påført av staten. Staten har siden de satte minimumskrav på antall på avganger på de bestemte strekningene innenlands, ikke øket bevillingene i støtte da de kuttet det lille grunnlaget flyselskapene hadde for å tjene noen som helst penger/gå i null. Inntil staten går inn å betaler for ekstra seter->ekstra fly, vil ikke noen av flyselskapene sette opp et eneste ekstrafly (med mindre det er noe spesielt).

Har man ikke lyst til å være med på den ¨fulle¨ avgangen har man kunne valgt helt gratis å bli booket om til et annet ledig fly der det er plass til alle. Alle passasjerer har FØR de gikk ombord på et fly som nå er ¨fult¨ fått SMS/Mail fra flyselskapet om at flyet har flere pax en det som nå er redusert seteantall, men ¨Nei, noen andre får gå av flyet, jeg skal reise uansett¨ er tydeligvis innstillingen, ikke at den er noe nytt for Covid-19, den kjenner vi godt til fra før (¨Meg-MegOgMeg-bryteren¨).
 
Last edited:
Back
Top