Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Ser styret i Lufthansa i dag sier de parkerer 6 A380 for godt, de maskinene som uansett skulle ut i 2022. Nå kan man selvsagt aldri utelukke flere permanente utfasinger, men mistenker for det noen i media har bommer litt


Det ser ut som om Lufthansa parkerer litt mer, i følge avisen Die Welt: 18 langdistanse- og 11 mellomdistansemakiner:

Bei der Kerngesellschaft Lufthansa sollen dauerhaft 18 Langstreckenflugzeuge und elf Mittelstreckenjets am Boden bleiben. Darunter sind sechs Maschinen des Superjumbos Airbus A380, die ohnehin ab 2022 an den Hersteller Airbus zurückgehen sollten. Auch das Langstreckenangebot der Eurowings wird deutlich verkleinert, wie der Vorstand beschlossen hat.

Kilde: https://www.welt.de/regionales/nrw/...st-Germanwings.html?wtrid=onsite.onsitesearch
 
Det ser ut som om Lufthansa parkerer litt mer, i følge avisen Die Welt: 18 langdistanse- og 11 mellomdistansemakiner:



Kilde: https://www.welt.de/regionales/nrw/...st-Germanwings.html?wtrid=onsite.onsitesearch

Her er pressemeldingen fra Lufthansa:

https://newsroom.lufthansagroup.com...ackage/s/0695cc64-1a64-4939-b409-7da5d5b2c0d3

De fremskynder planlagt utfasing, så 6 stk A380 som skulle leveres tilbake i 2022 blir nå parkert for godt, i tillegg pensjonerer de nå 7 stk A340-600 og 5 stk 747-400. Alle disse flyene var fra før planlagt ut, men ikke pågebynt før 2022-23 da de skulle beholde dem inntil de fikk B777X.

Med andre ord beholdes 8 stk A380 som tidligere planlagt. Det er nå planen akkurat nå hvertfall.

Lufthansa planlegger å komme ut av krisen som et mindre selskap, utfasing av 4 motorsfly med høye utslipp for forbruk blir akselerert.
 
Lufthansa planlegger å komme ut av krisen som et mindre selskap, utfasing av 4 motorsfly med høye utslipp for forbruk blir akselerert.


I grunnen høres det ut som Lufthansa gjør svært kloke valg. Alltid hatt sansen for de, og den sansen ble ikke mindre nå :)
 
Noen som vet hvordan det står til med flyselskapene Novair og Tui Fly Nordic? Dette er begge charter flyselskap som har skrumpet kraftig inn de siste årene. Tiltross for at de også opererer her i Norge, er det vel kun i Stockholm de har Skandinavisk base nå.

Det er vel tyske eiere bak begge selskapene?Antar det er regninger til forfall her som hos Norwegian og alle andre selskap...

Noen som kjenner status i disse selskapene?
 
Det ser ut som om Lufthansa parkerer litt mer, i følge avisen Die Welt: 18 langdistanse- og 11 mellomdistansemakiner:



Kilde: https://www.welt.de/regionales/nrw/...st-Germanwings.html?wtrid=onsite.onsitesearch

LH bør ha kudos for sine hurtige reaksjoner. De kutted kapasitæter tidlig da Corona krisen begynte å spre seg til Europa, de annonserer sine kapa-kutt for fremtida etter Corona tidlig også.

Det virker at selskap har noe i fortrinn til sine konkurrenter som setter LH istand å reagere hurtigere enn andre ... Det ene er fleksibilitæt som kommer fra flåtestruktur og faktum at man eier mesteparten av flåten, mens den andre delen er en kunnskaps-fordel som de har. De klarer å oppfatte situasjoner og alvorlligheten av hva kommer å skje bedre enn andre.
 
Airbus sliter nå på begge siden av verdikjeden, og antar det samme gjelder Boeing. På en side tar ikke kunder i mot fly, men samtidig sliter de med å skaffe deler til produksjonen

https://www.bloomberg.com/news/arti...ees-production-rebound-unlikely-in-short-term

Airbus SE has told employees that a return to full operations isn’t feasible in the short term because of parts shortages and the inability of struggling airlines to take delivery of new aircraft, according to a person familiar with the matter.
 
Her er pressemeldingen fra Lufthansa:



https://newsroom.lufthansagroup.com...ackage/s/0695cc64-1a64-4939-b409-7da5d5b2c0d3



De fremskynder planlagt utfasing, så 6 stk A380 som skulle leveres tilbake i 2022 blir nå parkert for godt, i tillegg pensjonerer de nå 7 stk A340-600 og 5 stk 747-400. Alle disse flyene var fra før planlagt ut, men ikke pågebynt før 2022-23 da de skulle beholde dem inntil de fikk B777X.



Med andre ord beholdes 8 stk A380 som tidligere planlagt. Det er nå planen akkurat nå hvertfall.



Lufthansa planlegger å komme ut av krisen som et mindre selskap, utfasing av 4 motorsfly med høye utslipp for forbruk blir akselerert.
Begynner å bli på tide, sånn post - korona, å få seg 380-tur då...
 
For perioden 4. mai til 31. mai vil KLM operere følgende til Norden;
HEL, ARN, GOT, OSL, CPH og BLL, alle med E190 på morgenen hele uka.
 
Lesverdig intervju med airBaltic sjefen som snakker om selskapets situasjon, hvilke grep de gjorde når de så dette komme og litt om veien videre. som også open om at selskapet trolig en gang i fremtiden vil trenge mer egenkapital

https://www.flightglobal.com/strate...gh-and-out-of-the-virus-crisis/137830.article

The Latvian carrier’s chief executive Martin Gauss tells FlightGlobal how the airline’s cash position and modern fleet give him confidence it can navigate the grounding and successfully restart operations


easyJet utsetter leverer fra 24 A320neo som egentlig skulle leveres 2020-2022

https://www.flightglobal.com/fleets/easyjet-defers-order-for-24-airbus-jets/137841.article

EasyJet has agreed a deal with Airbus to push back an order for 24 aircraft due for delivery in 2020-2022.
 
Det ser ut som om Emirates har gjenopptatt sine flyvninger, i hvert fall delvis. I skrivende stund har de flere passasjerfly på vei til Europa. Kan det være for å bringe europeere hjem eller hente sine hjem fra Europa?
 
Det ser ut som om Emirates har gjenopptatt sine flyvninger, i hvert fall delvis. I skrivende stund har de flere passasjerfly på vei til Europa. Kan det være for å bringe europeere hjem eller hente sine hjem fra Europa?


De har startet igjen med et ganske så begrenset program til de viktigste europeiske destinasjonene sine
 
Det ser ut som om Emirates har gjenopptatt sine flyvninger, i hvert fall delvis. I skrivende stund har de flere passasjerfly på vei til Europa. Kan det være for å bringe europeere hjem eller hente sine hjem fra Europa?

Det ligger vel en link litt høyere oppe .. OSL er planlagt i beskjeden skala fra 1/7. Fraktere blir imidlertid sikkert å se innimellom.
 
Back
Top