Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Aldri vært stengt ... men snittloaden er lav og da vil terminalen fortone seg temmelig øde ...

Denne kommentaren fra lufthavnsjefen på TOS til NRK sier vel sitt:
Han anslår at mellom 30 og 50 passasjer ankommer Tromsø med fly fra Oslo hver dag.
Om programmet i de to andre trådene (DY+SK) stemmer, er de fordelt på 4 fly. Da er det rimelig tomt. Både i terminaler og ombord.
 
Det er 80 avganger, inkludert postfly og fraktere.


Det Staten/Avinor har bestilt/betaler for er vel en ca 60 avganger. Eller mulig det var begge veier?

Så kommer jo noen få flighter fra utlandet i tillegg

Og som du sier, OSL har aldri vært stengt, selv om enkelte pirer og rullebanen er det
 
Jeg skal ta fly fra OSL kl. 18:30 i morgen. Kan ta bilde da. Det er normalt en jungel der på den tiden på en torsdag.
 
KLM ligger inne med 1x daglig E190 på AMS-OSL ruten, til 11 april, som er så langt ruteplanen deres går
 
Uten å mene noe om flysmart24, så er det utifra det man hører fra LH kanten godt mulig de har rett når det gjelder A380. Slik det ser ut nå vil de ikke komme i produksjon igjen.

Det er flere selskap som benytter noen av flyene til å transportere gods i kabinen for tiden. LH har ihvertfall benyttet A330 og vurderte å fjerne seter og fly med A350. Vi benytter 777 og 767 på transportoppdrag med medisinsk utstyr fra Asia. Noe av det har gått rett til Italia. Fraktselskap flyr det de kan for tiden.
 
Hvis etterspørselen etter flyfrakt er såpass stor kunne jo dette være noe selskapene med widebody pax fly også burde vurdere. Altså å tilby fraktflyginger med større passasjerfly hvor man enten benytter normalt lasterom hvor kapasiteten blir større uten innsjekket bagasje, eller også å ta ut seter og også benytte kabinen. Det siste sikkert mer omfattende å få til, men likevel. Mange av flyselskapene med passasjerfly har jo egne fraktavdekinger som normalt selger tilgjengelig kapasitet i buken.

Espen
 
Hvis etterspørselen etter flyfrakt er såpass stor kunne jo dette være noe selskapene med widebody pax fly også burde vurdere. Altså å tilby fraktflyginger med større passasjerfly hvor man enten benytter normalt lasterom hvor kapasiteten blir større uten innsjekket bagasje, eller også å ta ut seter og også benytte kabinen. Det siste sikkert mer omfattende å få til, men likevel. Mange av flyselskapene med passasjerfly har jo egne fraktavdekinger som normalt selger tilgjengelig kapasitet i buken.

Espen


Dette har blitt gjort ved flere anledninger i det siste. Senest i dag kommer Turkish til OSL med en 777-300ER kun med frakt. Men det krever også ekstremt høye rater for å gå rundt
 
Hvis etterspørselen etter flyfrakt er såpass stor kunne jo dette være noe selskapene med widebody pax fly også burde vurdere. Altså å tilby fraktflyginger med større passasjerfly hvor man enten benytter normalt lasterom hvor kapasiteten blir større uten innsjekket bagasje, eller også å ta ut seter og også benytte kabinen. Det siste sikkert mer omfattende å få til, men likevel.

Espen

:old eh, det er jo det vi gjør da. Hvorvidt setene skal taes ut av en 767 er en vurdering, men det er ikke sikkert det lønner seg. Det tar vesentlig lengre tid og er mere komplisert å sikre når man ikke har et designert transportfly med cargodør og dørk.
 

Attachments

  • AUA_Frachtflug_Frachtflüge_Kabine_Corona_Foto_ZVG.jpg
    AUA_Frachtflug_Frachtflüge_Kabine_Corona_Foto_ZVG.jpg
    307.8 KB · Views: 518
Når man konverter til frakter, styrker man også gulvet for å kunne tåle mer last. Uten cargodør er det mer hensiktsmessig å laste løse kolli og sikre lasten i setene med nett eller spesielle setecontainere.
 
https://www.stattimes.com/news/aegean-airlines-converts-its-airbus-a320321-to-cargo-aircraft-air-cargo/

Ser ut som Aegean har bortimot strippet ut interiøret i noen fly for å kunne ta last i kabinen.

Greece’s flag carrier Aegean Airlines has changed the interior of two Airbus A320/321 aircraft in its fleet in order to be able to carry larger cargoes of medicine, supplies or other first aid medical material.

Aegean Airlines and Hellenic Petroleum have offered the free use of aircraft and fuel, respectively, to bring medical supplies from China to Greece to fight the Covid-19 pandemic. In a joint statement, the companies added to previous donations by offering 10 flights to China or the Far East, wherever medical supplies, emergency material or equipment may be produced. Aegean is offering its aircraft, crew and all the flight expenses while Hellenic Petroleum will cover all fuel costs.

Additionally, the two companies also offered to underwrite any repatriation flights requested by the Civil Protection and the Foreign Ministries.
 
Vi sendte flyfrakt til kunde i Florida nå, og til sammenligning så har prisene før korona ligget stabilt på 24 000 kr for samme forsendelsen og denne gang kom det på 78 000 kr. Dollareffekten spiller også inn.
 
:old eh, det er jo det vi gjør da. Hvorvidt setene skal taes ut av en 767 er en vurdering, men det er ikke sikkert det lønner seg. Det tar vesentlig lengre tid og er mere komplisert å sikre når man ikke har et designert transportfly med cargodør og dørk.

Jeg har fått med meg dette, men mitt poeng var om dette kunne gjøres i en større skala. Utrolig bra med de flygingene som er gjennomført til nå.

Espen
 
Med en ACMI/Wetlease market som vel har tørket ut siden ingen plutselig savner parkerte 787 og MAXer, så går Avion Express midlertidig tilbake til røttene og tilbyr A320 og A321 for fraktoppdrag

https://www.aircargonews.net/airlin...eight-market-with-cargo-only-flight-offering/

Originally established as a cargo and passenger airline in 2005, ACMI operator Avion Express has announced that it is re-entering the airfreight market in response to increased demand for freighter aircraft operations as a result of the Covid-19 pandemic.
 
Loganair har konvertert en Twin Otter og arbeider med å konvertere en Saab 340 for pasientfrakt.

https://www.orcadian.co.uk/isles-air-ambulance-capacity-to-be-expanded-in-response-to-covid-19/

A Loganair plane has been converted into an additional air ambulance aircraft, following calls to extend airlifting capability in the isles in response to the coronavirus outbreak.

The twin otter aircraft has been adapted to carry epishuttle isolation pods for the safe carriage of COVID-19 patients by air.

According to Loganair, more of these pods have been acquired and will be in service soon.

...

Loganair is also now working to convert a larger Saab 340 aircraft, capable of operating into all Highlands and Islands airports apart from Barra, to become an air ambulance with the capability to carry two Epishuttle pods and accompanying medical teams simultaneously. It is expected this aircraft will be available within the next seven days.
 
Braathens parkerer alle fly fra 6/4 til 31/3.

Så akkurat en tweet om at Air Transat setter flåten på bakken. Ikke annonsert andre steder eller nevnt i media ennå, såvidt jeg kan se ..

e2143c4a4f431ea9a8c071bfb264b025.jpg
 
Back
Top