Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Justeringer for Thai framover:
https://www.routesonline.com/news/3...ns20-operation-changes-as-of-0745gmt-20mar20/

Bangkok – Oslo
01APR20 – 16APR20 5 weekly cancelled
17APR20 – 10JUN20 Reduce from 5 to 3 weekly
11JUN20 – 10AUG20 1 daily 777-300ER (no changes)
23AUG20 – 24OCT20 Reduce from 5 to 4 weekly

Bangkok – Stockholm
eff 01APR20 A350-900XWB replaces 777-300ER, 1 daily (5 weekly 21APR20 – 28APR20, 3 weekly 29APR20 – 26MAY20, 4 weekly from 27MAY20)

Bangkok – Copenhagen
01APR20 – 31MAY20 1 daily cancelled
eff 01JUN20 A350-900XWB replaces 777-300ER
01JUN20 – 15JUN20 Reduce from 7 to 5 weekly
15AUG20 – 24OCT20 Reduce from 7 to 5 weekly

Jeg har i grunnen ventet lenge på dette. Uten at jeg har peiling på belegg vil jeg jo tro at det er heller lavt for tiden. Synes kanskje også at det er merkelig at de venter helt til 1. april, men det er vel kanskje enda en del skandinaver som vil hjem?

Lurer også på hvor lenge Singapore fortsetter å fly daglig til CPH?

Krysser fingrene for at dette ikke drar ut for lenge, men er stygt redd at sommeren også går med før vi forhåpentligvis ser bedring.

Jeg har i grunnen ventet lenge på dette. Uten at jeg har peiling på belegg vil jeg jo tro at det er heller lavt for tiden. Synes kanskje også at det er merkelig at de venter helt til 1. april, men det er vel kanskje enda en del skandinaver som vil hjem?

.

Kom hjem med TG954 i går, og det var nesten helt fullt bak gardina. Er nok fortsatt godt belegg ut mars. Men på returen er det vel mest laks... Og thaier som befinner seg i Europa har også trøbbel med å komme seg hjem grunnet krav om helseattest og helse/reiseforsikring som dekker minst $ 100 k.

Lurer også på hvor lenge Singapore fortsetter å fly daglig til CPH?

Krysser fingrene for at dette ikke drar ut for lenge, men er stygt redd at sommeren også går med før vi forhåpentligvis ser bedring.

SQ351/352 kanselleres helt fra og med i dag 22. Mars til ut april, per denne listen
https://www.singaporeair.com/saar5/pdf/media-centre/200321EuropeFlightCanxTable.pdf

I tillegg til noen utvalgte datoer i mai

TAP Portugal reduserer programmet og vil operere kun 25 internasjonale flygninger per uke den neste måneden. Blant annet blir den daglige flygningen mellom Lisboa og Oslo kansellert.
TAP is currently only running 11 international routes. One to South America, four to North America, and six to Europe. Here’s a list of the routes that will remain, along with their frequency:

Sao Paulo (GRU) – 3x per week;
Newark (EWR) – 2x per week;
Boston (BOS) – 2x per week;
Toronto (YYZ) – 2x per week;
Miami (MIA) – 2x per week;
Luxembourg (LUX) – 2x per week;
Geneva (GVA) – 2x per week;
Frankfurt (FRA) – 2x per week;
London (LHR) – 4x per week;
Paris (ORY) – 2x per week;
Amsterdam (AMS) – 2x per week.
https://simpleflying.com/tap-air-portugal-25-flights-week/

Ryanair, MoL, sier best case scenario er 2-3 måneder

Cityam

Speaking to the Financial Times, the 59-year-old boss of Europe’s biggest airline by passenger numbers said he was working on a best-case scenario of a two-to-three month shutdown of aviation as governments impose stringent measures prevent the spread of the disease

Polen har i utgangspunktet suspendert internasjonal flytrafikk, men ser at LOT Polish Airlines daglig kjører et stort antall "redningsflyvninger" fra WAW til en rekke destinasjoner. Dette er ikke ordinære avganger, som er kansellerte, men de er tilgjengelige for booking på hjemmesiden til LOT.

LOT har slike flighter fra blant annet BGO og OSL idag. Dette er vel for å gi polakker muligheten til å komme seg hjem til Polen.

Ser ut som om de setter alle flyene på bakken:
https://twitter.com/emirates/status/1241720768997834752

Nja, tweeten er sletten og siden borte! Er vel ikke sikkert alle flyene skulle på bakken likevel? Ville jo være rart om dem ikke opprettholder litt produksjon i sitt store nettverk..

De har ombestemt seg litt ..

https://www.cnbc.com/2020/03/22/emi...end-all-passenger-operations-by-march-25.html

“Having receiving requests from governments and customers to support the repatriation of travellers, Emirates will continue to operate passenger and cargo flights to the following countries until further notice, as long as borders remain open, and there is demand: the UK, Switzerland, Hong Kong, Thailand, Malaysia, Philippines, Japan, Singapore, Australia, South Africa, USA, and Canada,” a company statement said Sunday.

Air Greenland har kansellert den daglige ruten med A330-200, mellom København og Søndre Strømfjord. I stedet flyr de Dash-8-200 Nuuk-Keflavik-København. Visstnok tar d aturen rundt 9 timer, inkludert fuelstop på KEF

British Airways kutter HEL helt. Noen tilfeldige søk i september og oktober viser at HEL-LHR kun flys av AY (fire daglige).

Tipper at det er en hel haug med ruter som kommer til å lide samme skjebne etter hvert.

Hva med OSL-ALF og OSL-KKN? Legges der kun opp til OSL-TOS og derfra med WIF? Virker litt rart synes jeg...

Espen

Søkte både før og etter påske, og fikk disse resultatene:
OSL-ALF
DY flyr to ganger daglig til ALF; kl 11.00 direkte og kl 19.45 via TOS. Til OSL kl 07.00 via TOS og direkte kl 13.45. SK har ingen flights.
OSL-KKN
Der er jeg litt usikker, siden jeg søkte både før og etter påske, og fikk to daglige flights med SK og en med DY etter påske, mens det er en daglig flight hver før påske.

Må egentlig vente og se hva som skjer med rutene, men det blir fortsatt et tilbud for oss som bor her. Billettene er derimot ikke akkurat lavpris, men nå er jo vi oppfordret til å holde oss her nordpå hvis det ikke er strengt nødvendig å reise, så blir nok ikke et stort problem.

Air Greenland har kansellert den daglige ruten med A330-200, mellom København og Søndre Strømfjord. I stedet flyr de Dash-8-200 Nuuk-Keflavik-København. Visstnok tar d aturen rundt 9 timer, inkludert fuelstop på KEF

Er det ikke fraktbehov mellom Grønland og Europa?

Og det høres ut som en tur for veldig spesielt interesserte.

Air Greenland har vel egentlig stengt ned, men slik jeg skjønner så betaler selvstyremyndighetene for en link mens Danmark er i lockdown

Frakt går som vanlig på båt.

Vi skal fly sykehus relatert, arbeidere, medisiner osv.
Vanlig passasjer trafikk til/fra og i Grønland er stoppet helt for å forhindre spredningen av viruset.

Back