Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

I Danmark er nå flyplassene i Midtjylland, Esbjerg og Sønderborg midlertidig stengt.

Ser også Danmark har foreslått med en kompensasjonsordning som blant annet kan dekke endel flyselskapers faste utgifter. Men hva kan flyselskapene eventuelt får her og hva skal til for å kvalifisere til dette?

https://check-in.dk/kompensationsordning-paa-vej-til-luftfarten/

Regeringen har onsdag fremlag et forslag til en kompensationsmodel, der især skal hjælpe flyselskaber og rejsebureauer. Kompensationen kan dække op til 80 procent af de faste omkostninger.

Qatar fortsetter forresten fly på OSL, men reduserer nå til 1x daglig

Last edited:
Jeg må si at dette løsningen som regjeringen har funnet for WF er noe som er smarte, fordi det holder tilbud oppe frem til den (fjerne?) dagen da etterspørelsen kommer tilbake.

Jeg må si at dette løsningen som regjeringen har funnet for WF er noe som er smarte, fordi det holder tilbud oppe frem til den (fjerne?) dagen da etterspørelsen kommer tilbake.

Kan man ikke se for seg at staten også feks kjøper seter hos SK og DY, for å holde hjulene igang på de viktigste innlandsrutene som ikke er økonomisk drivverdig i dagens situasjon?

Kan man ikke se for seg at staten også feks kjøper seter hos SK og DY, for å holde hjulene igang på de viktigste innlandsrutene som ikke er økonomisk drivverdig i dagens situasjon?

Det kunne være en mulighet. Man kan være kreative på dette. Fordelen er at det er mål-retted. Dersom e.g. SAS får 3 Mrd i garanti, men de nesten ikke flyr, så betaler de bare sine fiks-kostnader (dvs først og fremst leasing-kostnader).
Så hvem støtter staten da egentlig og hva er vitsen med slik en støtte dersom man har så små tilbud? Flestenparten går direkte videre til bankene og leasing-selskapene. Minner litt om Grekenland hjelp. Også da ble faktisk bankene utenfor Grekenland reddet. Vi alle vet hvordan det gikk for Grekenland selv og folk der nede ...

Jeg har foreslatt i en annen tråd at man kanskje bør tenke om å omgjøre alle innenriksruter til PSO ruter en visst tid til vi er tilbake til normalen. Kjøpe seter direkter funker bare dersom det finnes noen tilbud som settes inn fra flyselskapene...

Vi har en stor etterspørelse krise og dersom vi snakker om sikre kristisk infrastruktur så bør resultat være at det faktisk finnes seg en visst antall fly som går ...

Jeg har foreslatt i en annen tråd at man kanskje bør tenke om å omgjøre alle innenriksruter til PSO ruter en visst tid til vi er tilbake til normalen. Kjøpe seter direkter funker bare dersom det finnes noen tilbud som settes inn fra flyselskapene...

Vi har en stor etterspørelse krise og dersom vi snakker om sikre kristisk infrastruktur så bør resultat være at det faktisk finnes seg en visst antall fly som går ...

Det er vel i praksis det jeg mente. Betale for å holde rutene igang, selv om belegget er lavt. Det krever selvfølgelig en forpliktelse den andre veien også; at det faktisk blir fløyet.

Skjønte jeg politikerne riktig at nesten hele Norge blir nå FOT for en periode...? Man skulle gå inn å sørge for at de rutene som staten mente var viktige fikk tilskudd til drift?

En by i Ecuador ønsket virkelig ikke å ha besøk av fly fra Spania...

While the flight was scheduled to operate to Guayaquil, during the flight the crew was informed they wouldn’t be allowed to land there, and would have to divert to Quito.

The mayor of Guayaquil takes credit for this decision, explaining she would do it again to “protect the city from the arrival of people who may have caught coronavirus.”

Skjønte jeg politikerne riktig at nesten hele Norge blir nå FOT for en periode...? Man skulle gå inn å sørge for at de rutene som staten mente var viktige fikk tilskudd til drift?

Om det blir akkurat som FOT vet jeg ikke, men jeg sitter igjen med samme inntrykk som deg etter å ha hørt hva Hareide sa. Forestiller meg typen "Vi dekker underskuddet på 3x daglig OSL-TOS, 5X daglig BGO-OSL" osv.

Lufthansa stellt Mitarbeiter mit medizinischer Ausbildung frei

Die Lufthansa stellt Beschäftigte frei, die eine medizinische Ausbildung haben. Sie können sich ab sofort schnell und unbürokratisch auf freiwilliger Basis für den konkreten Einsatz in einer medizinischen Einrichtung melden. „Lufthansa übernimmt dabei weiterhin das volle Grundgehalt.“
Lufthansa fristiller alle ansatte med medisinsk utdanning. Alle med medisinsk utdannelse og ansettelse hos Lufthansa kan nå raskt og ubyråkratisk på frivillig basis hjelpe til på f.eks sykehus eller andre institusjoner. Lufthansa betaler videre full lønn for vedkommende. Det får'n si, Luftie får poeng i karmaboka.

Gårsdagens E24-Podden snakker mye om flyfrakt og dagens situasjon her. Spesielt siste halvdel handler mye om det og både han i Norway King Crab og Martin Langaas intervjues

Mulig stenging av østre bane på OSL

Til info: Lufthavnsjefen på Gardermoen sa nettopp at det planlegges for å stenge østre bane (01R/19L) "i løpet av neste uke". Det ble ikke gitt noe tid eller dato, men det vurderes som en mulighet.

Visst dette blir langvarig, så hjelper det vel lite med alle disse lånene som blir delt ? Alt skal betales tilbake og renter seg. Vil tro at det tar tid for luftfarten å komme tilbake til normalen etter dette, å sånn som det ser ut no, så kan fort sommerhalvåret som de skal tjene penger gå tapt. Da starter de eventuelt opp i en periode der man ikke tjener penger. Lurer på hvordan 2021 ser ut for luftfarten

Hørte på NRK Lokalen at i tillegg til dreamlinerne, så skal Norwegian parkere 33 stk 737 på SVG... blir oppimot 50 fly stående lagret.
På FR24 er det nå 1 787 og 1 737 på vei fra LGW.

Back