Continental bryter norsk lov

Enten for man akseptere det eller så får man heller sitte hjemme hvis man ikke kan godta reglene. Er oppfører Apenes seg, som normalt er relativt fornuftig, som en gjest som nekter å følge vertens husregler

...men endte det ikke slik for noen måneder siden at også EU-selskpaer utleverer passasjerlister til amerikanske myndigheter? Eller husker jeg feil...

Enten for man akseptere det eller så får man heller sitte hjemme hvis man ikke kan godta reglene. Er oppfører Apenes seg, som normalt er relativt fornuftig, som en gjest som nekter å følge vertens husregler

Når CO traffikerer en norsk flyplass er det vel de som er gjest her og ikke omvendt.

Hvis CO vil fly på en norsk flyplass må de da følge norsk lov. Hvorfor skal norske myndigheter akseptere at norske lover brytes?

Sa da bør man fly Europeisk om man skal til US of A

Vel .... naa har det seg slik at uansett hvilket selskap du reiser med utleverer disse oppysningene .. den eneste forskjellen er at CO flyr direkte fra Norge ..

Flyr du SAS fra CPH vil SAS gi de samme opplysningene .. og siden du sjekker in i Oslo - hva er forskjellen?

Akkurat denne saken kjenner jeg tilfeldigvis ganske godt til i forbindelse med jobben og jeg kan si at Continental er fullstendig uskyldig i dette spillet. De gjør ikke noe annet enn SAS gjør, men Datatilsynet er PR-kåte og funnet ut at dette kun skal kjøres overfor CO. Jeg kan ikke skjønne å begripe at Norge skal lage problemer med å følge samme system som våre naboland tillater for flyselskapene.

En annen sak er at amerikanske myndigheter ikke er så veldig samarbeidsvillige overfor Norge i denne saken, men CO er i alle fall uskyldig. Man kan tross alt ikke kreve at de skal bryte amerikansk lov for å fly på Norge, så alternativet er å legge ned ruta. Å oppfordre til å ikke fly CO blir derfor meningsløst og hensiktsløst.

Skal man ikke informeres om at slike opplysninger blir utlevert?
Jeg kan ikke huske å ha blitt informert om dette.

En annen sak er at amerikanske myndigheter ikke er så veldig samarbeidsvillige overfor Norge i denne saken, men CO er i alle fall uskyldig. Man kan tross alt ikke kreve at de skal bryte amerikansk lov for å fly på Norge, så alternativet er å legge ned ruta. Å oppfordre til å ikke fly CO blir derfor meningsløst og hensiktsløst.

Som forbruker kan man , om saken er riktig fremstilt, velge andre selskaper enn CO , så kan CO gå på egen myndigheter for å imøtekomme Datatilsynet . Amerikanske myndigheter hører sikkert mer på Amerikanske selskaper , enn på Apenes.

Det er vel ganske så arrogant holdning å si at man følger amerikansk lov, selv om man er i utlandet. Skal vi da dra over til USA å forvente oss at de aksepterer norsk lov der over? Det gjør de neppe.

Vi har tilfellet med air marshalls også. Continental har mulighens bevæpnet air marshalls ombord på sine fly som traffikerer Norge. I strid med norsk lov.
Det bryr de seg ikke om, og følger amerikansk lov også der.
Og norske myndigheter vet det, men gjør som vanlig ingen ting. USA får lov å gjøre alt de ønsker, uansett.

Enten for man akseptere det eller så får man heller sitte hjemme hvis man ikke kan godta reglene.

Må si meg enig med Someone.. Om amerikanske myndigheter vil vite det ene og det andre om meg for at jeg skal slippe inn, så skal ikke det bli det som hindrer meg i å dra dit.. Og om man reiser til et annet land, så er det vel strengt tatt logisk å følge det landets lover??

Jeg synes det er et greit prisipp at slike opplysninger gis etter at man har gitt sitt samtykke til det.
At man utleverer opplysninger om passasjerer uten at passasjerene vet det, synes jeg i grunnen ikke noe om.

Vet ikke hvordan det funker hos andre selskaoer, men hos BA må man gi endel opplysninger, man kan velge om man vil gi de online eller på flyplassen. Det gjelder passnummer, adresse i USA osv.
Mobilnummer og e-post adresse hører ikke med blant de tingene man spør om, så med mindre de utleverer dette uten at man vet det skjønner jeg ikke hvor de skal få disse opplysningene fra.

Jeg synes det er et greit prisipp at slike opplysninger gis etter at man har gitt sitt samtykke til det.
At man utleverer opplysninger om passasjerer uten at passasjerene vet det, synes jeg i grunnen ikke noe om.

Det er offentlig kjent at USA krever slike opplysninger før innreise (dvs avgang fra Europa) og at du ikke har fått det med deg da det har stått om dette flere ganger i avisene etc etc er det strengt tatt ditt problem

.. og de selskapene gjoer det samme som CO, fordi det er paakrevet for aa fly til USA.

Hvilken informasjon er det Amerikanske myndigheter faktisk krever som minimum fra flyselskapene ?

apenes said:
- Forutsetningen for å få til en avtale, er jo at man treffes og snakker sammen, at man kommer fram til en fornuftig konklusjon , men her støtter vi igjen på det jeg i mangel av bedre ordforråd vil kalle massiv amerikansk arroganse, sier Apenes.

Apenes er vel noe frustrert over at CO ikke engang responderer

Det er offentlig kjent at USA krever slike opplysninger før innreise (dvs avgang fra Europa) og at du ikke har fått det med deg da det har stått om dette flere ganger i avisene etc etc er det strengt tatt ditt problem

Jeg har fått det med meg, men det burde vel være et krav at passajeren skriver under eller klikker på en boks e.l, der man gir sitt samtykke og bekrefter at man godtar at personlige opplysninger blir gitt.
Det er vel et greit prisipp?

Det er vel ganske så arrogant holdning å si at man følger amerikansk lov, selv om man er i utlandet. Skal vi da dra over til USA å forvente oss at de aksepterer norsk lov der over? Det gjør de neppe.

Vi har tilfellet med air marshalls også. Continental har mulighens bevæpnet air marshalls ombord på sine fly som traffikerer Norge. I strid med norsk lov.
Det bryr de seg ikke om, og følger amerikansk lov også der.
Og norske myndigheter vet det, men gjør som vanlig ingen ting. USA får lov å gjøre alt de ønsker, uansett.

Her er man vel i et grense land juridisk, LCH kan sikkert utdype dette, men saavidt jeg husker fra Jus Studiet og fra min tid i SAS er dette ikke saa svart/hvitt som imm fremstiller.

Naar det gjelder Air Marshalls saa vil de operere paa Amerikansk terretorium saa lenge de er ombord og maskinen er registrert i USA, saavidt jeg forstaar ogsaa mens maskinen staar paa bakken paa OSL. Dette bygger jeg paa det faktum at Kongen og Kongehuset alltid skulle ha Norsk Registrert SAS Maskin paa reiser. Det er ogsaa en episode paa dengang Gardermoen, hvor en Norsk Amerikansk eldre dame doede i Passkontroll Koeen, og jeg husker at baade Amerikanske og Norske myndigheter var involvert i doeds fordi hun a) doede foer passkontrollen og b) fly individet som hadde operert SK902 fra JFK var N registrert. Saa selvom jeg er mer kritisk til gjengen i Washington enn imm, er dette grenseland hvor Internasjonal Lov ogsaa er involvert...kanskje LN-KOG finner min gamle professor Bing igjen for en utdypende tanke ?

Back