Condor med Airbus A330-900neo

Someone

Moderator
Medlem
Friske midler puttes også inn, blant annet til fornyelse av langdistanseflåten

Det ryktes at Condor er en het kandidat for å overta flere nybygde eller nesten nybygde A330-900 maskiner, hvor Airbus eller leasingselskap trenger en ny kunde
 
Re: Condor etter Thomas Cook

Ryktene sier 16 stykk A330-941, hvorav de förste 3 stykk er fly som skulle egentlig til AirAsia X
 
Re: Condor etter Thomas Cook

Ryktene sier 16 stykk A330-941, hvorav de förste 3 stykk er fly som skulle egentlig til AirAsia X

Det 3 det er snakk om står vel uansett mer eller mindre hvitmalte nede i TLS, og vil vel relativt kjapt, for å være en widerbody, kunne gjøres klar for Condor?

Så får man bare vente på en offisiell bekreftelse i mens
 
Da er det bekreftet.
Condor (DE, Frankfurt Int'l) has ordered sixteen A330-900s to renew its widebody fleet, with the first aircraft expected to deliver from autumn 2022 and all sixteen by mid-2024.

A spokeswoman for the German leisure carrier told ch-aviation seven aircraft have been bought and financed while the other nine will be leased through several lessors.

The A330neo will be configured with a three-class layout including business, premium economy, and economy cabins. It did not, however, provide any further details concerning exact seating capacity.

a932d784137c35c675fafa5e673b7a37ff4cdb6e.jpg

Foto: Condor
https://www.ch-aviation.com/portal/news/106251-germanys-condor-orders-16-a330-900s
 
Forstår det slik at minst 3 av dem er «white tails» som opprinnelige skulle til AirAsiaX, og alt bygget
 
Det blir vel ganske stor økning av kapasitet pr fly?

Ser de for seg vekst de neste årene? Eller er Condor så kjært for tyskerne at vil få fylt flyene uansett?
 
De har nok gått runden med turoperatørene. Det er jo de som er deres største kunder og fyller mesteparten av setene.
 
De har nok gått runden med turoperatørene. Det er jo de som er deres største kunder og fyller mesteparten av setene.

Condor har jo etterhvert et noksaa stort normal ruteflyvninger nettverk ogsaa, de gjenaapnet Seattle den 3 juni og stikker innom 3 ganger i uken. I begynnelsen av September er de tilbake i Kanada ogsaa……
 
Condor har jo etterhvert et noksaa stort normal ruteflyvninger nettverk ogsaa, de gjenaapnet Seattle den 3 juni og stikker innom 3 ganger i uken. I begynnelsen av September er de tilbake i Kanada ogsaa……


Men fortsatt så selges vel endel av kapasiteten her til turoperatører, og da en relativt større andel, enn mange andre selskaper som ikke er ren charter?
 
Men fortsatt så selges vel endel av kapasiteten her til turoperatører, og da en relativt større andel, enn mange andre selskaper som ikke er ren charter?

Det er vel slike det var i gamle dager (og kanskje slik noen oensker det fortsatt var ;-) ) Det er vel 0 turoperatører som tilbyr reiser hit i oeyeblikket, det er ingen lokale tur operatører som bruker Condor - men mye lokal trafikk fra USA - med interline baade paa denne siden og i Europa. De siste aarene har Condor i hvertfall her paa vest kysten fungert som et rute selskap.
 
Det er vel slike det var i gamle dager (og kanskje slik noen oensker det fortsatt var ;-) ) Det er vel 0 turoperatører som tilbyr reiser hit i oeyeblikket, det er ingen lokale tur operatører som bruker Condor - men mye lokal trafikk fra USA - med interline baade paa denne siden og i Europa. De siste aarene har Condor i hvertfall her paa vest kysten fungert som et rute selskap.


Nå tenker jeg generelt og ikke deres Seattlerute spesifikt [emoji6]
 
Nå tenker jeg generelt og ikke deres Seattlerute spesifikt [emoji6]

Nord Atlanter trafikken som har vokst dramatisk siden 2010 har mer eller mindre vaert ruteflyvninger med 3 klasser, full interlining med et importerende rutenett. Tror nok Condor har utviklet seg med flere forskjellige Produkter i forskjellige markeder :p
Mulig det merkelig at selskaper utvikler seg over tid - men det skjer faktisk :rolleyes:
 
Hvis jeg husker rett fra diverse interne presentasjoner fra Thomas Cook tiden var fordelingen noenlunde slik:

Condor (CFG) - 70-80% kun sete og resten turoperatører.
Thomas Cook UK (TCX) - Rundtom 50/50 på slutten.
Thomas Cook Scandi (VKG) - Mer eller mindre 100% turoperatør.

For TCX var målet å komme nærmere Condor.
 
Ser ut som Condor også vil leie inn 2 A330-200 mens de venter på alle A330-900 maskinene skal leveres
 
Condor har økt bestillingen med 2 maskiner til 18, dog ikke nye Airbusordre, da disse kommer rett fra leasingselskaper

Samtidig klarte Airbus å plante vingen til den første i en byggning i TLS, så mulig en liten forsinkelse der

https://www.aerotelegraph.com/condors-erster-airbus-a330-neo-in-toulouse-beschaedigt

Die deutsche Fluggesellschaft hatte im Sommer 2021 verkündete, sich als Nachfolger für ihre Boeing 767 insgesamt 16 Airbus A330-900 zu beschaffen – neun gemietet, sieben gekauft. Im Herbst 2022 stockte sie um zwei weitere geleaste Exemplare auf, sodass sie schließlich insgesamt 18 Flieger der größeren A330-Neo-Variante erhalten wird.
 
De første 3 er finansiert med en 15 års sale-leaseback finansiering

https://newsroom.aviator.aero/castlelake-completes-sale-leaseback-with-condor/

Castlelake, L.P. ("Castlelake"), a global alternative investment firm with 17 years of experience investing in, financing, and managing aviation assets, today announced the completion of the sale and leaseback of three new Airbus A330neo from Condor Flugdienst GmbH (“Condor”) with a 15-year lease term.
 
Back
Top