Comac ARJ-21 aka 909 - status og driftssetting

LN-AFG

ScanFlyer Gold
Medlem
I følge Aviation Week, er ARJ 21 blitt forsinket med ytterligere 1 år, og vil ikke bli levert til første kunde før ved slutten av 2011. Grunnen er at gikk i stykker før den skulle under "ultimate predicted load test".

But the latest delay is due to structural issues. Industry sources say the ARJ21’s wing broke, during static testing before achieving ultimate predicted load. The wing’s failure then led the Civil Aviation Administration of China (CAAC) to limit the aircraft’s flight envelope during its flight test program.

ARJ 21 Wing Problems drive program delay
 
Re: ARJ 21 forsinket ytterliger 1 år. Ikke bare 787/350/380 som er forsinket

Nok en flyprosjekt med ytteligere en forsinkelse. Virker ikke som det er et eneste prosjekt som klarer å komme på annonsert tid nå om dagen, og dette er heller ikke ARJ21s første forsinkelse
 
Re: ARJ 21 forsinket ytterligere 1 år. Ikke bare 787/350/380 som er forsinket

Hadde ikke hatt noe imot noen andre nyheter enn produksjons-forsinkelser nå.. synes det er det eneste man hører om for tiden.. *oppgitt*
 
Re: ARJ 21 forsinket ytterligere 1 år. Ikke bare 787/350/380 som er forsinket

Da kan man dra opp denne igjen, for som et hvert prosjekt med respekt for seg selv så holder det ikke med en forsinkelse. Pga problemer under testing ser det ut til at man kan legge på ytterligere et års forsinkelse

http://www.flightglobal.com/articles/2011/08/19/361017/arj21-first-delivery-likely-delayed.html
First delivery of the Commercial Aircraft Corporation of China (Comac) ARJ21 regional jet is likely to be delayed by up to a year or more, after problems surfaced during the flight testing programme
 
Re: ARJ 21 forsinket ytterligere 1 år. Ikke bare 787/350/380 som er forsinket

Tja da er det kanskje en grei pekepinn på hvorfor ingen vestlige selskaper har tegnet seg for det nye Comac C919 når en ser hva de klarer å gjøre med en DC-9 med GE CF34 motorer. Just sayin'.
 
Re: ARJ 21 forsinket ytterligere 1 år. Ikke bare 787/350/380 som er forsinket

Personligt vil jeg altså hellere sætte mig op i fly som er sikkert og forsinket i levering, frem for et som er hastet igennem og det gælder både en ARJ og en B787
Hilsen Ole
 
Re: ARJ 21 forsinket ytterligere 1 år. Ikke bare 787/350/380 som er forsinket

Så sier IAG (BA) sjefen at flyet ser fint ut (på papiret):
In an address to an engineers' convention in Toulouse Tuesday, Willie Walsh, CEO of British Airways' parent IAG said that on paper, at least, the C919 looks like a viable alternative to Airbus's A318/319/320 and the Boeing 737.
http://www.avweb.com/avwebbiz/news/Chinese_Airliner_Impresses_205594-1.html
 
Re: ARJ 21 forsinket ytterligere 1 år. Ikke bare 787/350/380 som er forsinket

Tja da er det kanskje en grei pekepinn på hvorfor ingen vestlige selskaper har tegnet seg for det nye Comac C919 når en ser hva de klarer å gjøre med en DC-9 med GE CF34 motorer. Just sayin'.

Var det ikke russerne som hadde laget vingene?
 
Re: ARJ 21 forsinket ytterligere 1 år. Ikke bare 787/350/380 som er forsinket

Ang. C919 så snakket jeg med en amerikaner som jobbet som konsulent for COMAC på den, han var da i tvil om at det kunne klare å ta av.

Strategien ser ut til å være å legge så mye av ansvar for sertifisering over på systemleverandørene, disse legger så inn marginer og vekten går opp og opp. Slik han så det nå kom C919 til å bli den raskeste bussen mellom Shanghai og Beijing
 
Re: ARJ 21 forsinket ytterligere 1 år. Ikke bare 787/350/380 som er forsinket

Ny forsinkelse til 2014....og er ikke sikkert det blir den siste.

http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/awx_10_26_2012_p0-511368.xml
The internal target for certification of Comac’s 90-seat ARJ21 regional jet has been delayed again, to 2014 from the previously scheduled mid-2013, says a program official. Development therefore is now likely to last 12 years, with six years of flight testing. A key reason for the latest delay is slow progress in flight testing. Engineers also are attending to avionics bugs and modifying the landing gear, one of many issues arising from changes elsewhere in the design.
 
Re: ARJ 21 forsinket ytterligere 1 år. Ikke bare 787/350/380 som er forsinket

Henter opp denne igjen, da det ser ut som det blir ytterligere forsinkelse, og man forventer sertifisering først mot slutten av 2014, hvilket vel betyr leveringer tidligst 2015. Da snakker vi om en imponerende 8 årsforsinkelse, og flyet vil i praksis være "gammelt" nå det settes i trafikk

http://www.flightglobal.com/news/articles/long-delayed-arj21-certification-set-to-slip-again-386301/
Comac's ARJ21 regional jet is unlikely to receive certification until at least late next year, according to sources.
 
Re: ARJ 21 forsinket ytterligere 1 år. Ikke bare 787/350/380 som er forsinket

I tillegg er det vel ganske gammel teknologi på mange omeråder fra før også.
 
Re: ARJ 21 forsinket ytterligere 1 år. Ikke bare 787/350/380 som er forsinket

Og en ny forsinkelse

The Comac ARJ21 regional jet project has been delayed again, with the aircraft now due to enter service in April or May 2015, eight years later than scheduled early in the program and 13 years after development began.
 
Re: ARJ 21 forsinket ytterligere 1 år. Ikke bare 787/350/380 som er forsinket

Er det på nokon måte mogleg å tene pengar på slikt, lansere eit produkt meir enn åtte år etter planen...
 
Re: ARJ 21 forsinket ytterligere 1 år. Ikke bare 787/350/380 som er forsinket

Er det på nokon måte mogleg å tene pengar på slikt, lansere eit produkt meir enn åtte år etter planen...

De har jo en masse ordere som er mere eller mindere påtvunget kinesiske flyselskaper av myndighetene i landet. Men det må jo bli dyrt selv i Kina å bruke så lang tid på utvikling og testing med stadige tilbakeslag.
 
Re: ARJ 21 forsinket ytterligere 1 år. Ikke bare 787/350/380 som er forsinket

De har jo en masse ordere som er mere eller mindere påtvunget kinesiske flyselskaper av myndighetene i landet. Men det må jo bli dyrt selv i Kina å bruke så lang tid på utvikling og testing med stadige tilbakeslag.

Kineserne ser på dette som læring for videre utvikling med lang horisont.
De startet for mange år siden med å lisensprodusere MD80. Det var en forutsetning av at MD skulle få selge maskiner inn til Kina.
Senere har Airbus gjort det samme med A320.
Utgangspunktet til ARJ21 er jo MD95 , idag Boeing717.
I tillegg til billig arbeidskraft har de tilgang til statlig kapital for å utvikle luftfart og romfarts industrien.
Kineserne vil ikke stoppe med ARJ21. Det vil komme andre og større prosjekter etter denne.
De har jo tatt mål av seg til å konkurere med USA og Europa.
 
Re: ARJ 21 forsinket ytterligere 1 år. Ikke bare 787/350/380 som er forsinket

Blir stående til i morgen. Avgang 14.
 
Back
Top