Comac ARJ-21 aka 909 - status og driftssetting

Re: ARJ 21 forsinket ytterligere 1 år. Ikke bare 787/350/380 som er forsinket

Noen som veit grunnen til den var her? Den ble studert under motordeksler osv igår og gikk videre til Wien. Kan denne være aktuell for noe regionalselskap her i nærheten?
 
Re: ARJ 21 forsinket ytterligere 1 år. Ikke bare 787/350/380 som er forsinket

Trolig en demotur .. kunne vært interessant å vite for hvem, ja. Videre til Ankara etter Wien - tyrkerne er kanskje lettere bytte for kinesiske flyprodusenter ..

Og nei - jeg tror ikke den får måke på halen ... ;)
 
Re: ARJ 21 forsinket ytterligere 1 år. Ikke bare 787/350/380 som er forsinket

Jøss, det var en sjelden gjest. Lang testflight? Den er vel fortsatt ikke sertifisert? Noen som enkelt kan forklare forskjeller/likheter mellom denne og B717?

Det sies vel at de benytter seg av "toolingen" som ble benyttet til produksjonen av MD-80 som foregikk i Kina på slutten av den levetid.

Denne er jo også en 90-seter så endel mindre, og for de som synes det er noe kjent med motoren så er det en GE CF-34, samme motorfamilie som sitter på CRJ og E-Jets, og denne har omtrent de samme ytelsene som de på E-jeten
 
Re: ARJ 21 forsinket ytterligere 1 år. Ikke bare 787/350/380 som er forsinket

Noen som veit grunnen til den var her? Den ble studert under motordeksler osv igår og gikk videre til Wien. Kan denne være aktuell for noe regionalselskap her i nærheten?

Fuelstop/crewrest bare.
 
Re: ARJ 21 forsinket ytterligere 1 år. Ikke bare 787/350/380 som er forsinket

Takk for nyttig info:) Skulle vært interessant å vite hvem som har tatt en nærmere titt på denne maskinen ja...
 
Re: ARJ 21 forsinket ytterligere 1 år. Ikke bare 787/350/380 som er forsinket

Da var faktisk første ARJ21 levert kunde, såpass forsinket at vel flyet alt er umoderne

http://www.reuters.com/article/2015/11/29/china-comac-idUSL3N13O02620151129
State planemaker Commercial Aircraft Corp of China (COMAC) said on Sunday it has delivered the first ARJ21 jet to domestic low-cost carrier Chengdu Airlines, calling it a big breakthrough in China's efforts to develop its domestic jet plane design and manufacturing capabilities.
 
Re: ARJ 21 forsinket ytterligere 1 år. Ikke bare 787/350/380 som er forsinket

Min teori er at kineserne har benyttet ARJ21-prosjektet til å skaffe seg verdifull erfaring (konstruksjon, bruk av deleleverandører, sertifisering osv) mtp fremtidige prosjekter, f.eks Comac C919. Derfor opplever de nok ikke ARJ21-forsinkelsene så veldig dramatisk tror jeg. Men det har tatt laaang tid ja.....

Espen
 
Re: ARJ 21 forsinket ytterligere 1 år. Ikke bare 787/350/380 som er forsinket

Litt mer her, sakset fra en sak jeg skrev om denne maskinen
noen andre steder:


Kinesiske Comac har levert deres første ARJ21-700:

webarj21_0.jpg

(Bildet er copyright (C) Comac, og til fri bruk/presse)

Comcac ARJ21 har 2+3 seating, og typisk seatconfig for 78
til 90 pax, og en rekkevidde på mellom 2.200 og 3.700 km.

Maskinen er i første rekke bygget for innenriksmarkedet
i Kina, er ikke sertifisert enda utenfor Kina.


Les mer bl.a. her:


Aeronews: "Comac ARJ21’s first delivery":
http://www.aeronewstv.com/en/industry/commercial-aviation/3004-comac-arj21s-first-delivery.html

Flygtorget: "Comac leverer det første flyet":
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/A...ail&utm_term=0_822a74708b-2b8020b0a5-22881105
 
Re: ARJ 21 - status og driftssetting

ARJ21 har mildt sagt en noe treg levering, og eneste jeg vet om sånn ut av det blå med lavere produksjonstak må være AN-225. Uansett etter å ha levert 6 fly hittil (1 i 2015, 1 i 2016, 2 i 2017 og 2 hittil i 2018) alle til Chengdu Airlines er nå operatør nummer 2 snart klar når "fargerike" og nystartede Genghis Khan Airlines får sin maskin

https://twitter.com/ChinaAvReview/s...a380.boards.net/thread/630/comac-arj21?page=5
DmKtaqNV4AAeHQj.jpg
 
Re: ARJ 21 - status og driftssetting

COMAC kunne denne uken feire leveringen av den 10 ARJ-21 maskinen. Dog, med tanke på de brukte over 3 år på å levere 10 maskiner er det liten grunn til stor feiring. Også denne gikk til Chengdu Airlines

Slik jeg leser og forstår har de også hittil hatt en elendig utnyttelsesgrad på flyene de har mottatt
 
Re: ARJ 21 - status og driftssetting

Er den fortsatt bare sertifisert for Kina?

Ja, og den vil neppe kunne bli godkjent av verken FAA (USA) eller EASA (EU). På et eller annet tidspunkt ga de opp hele den prosessen
 
Re: ARJ 21 - status og driftssetting

Produksjonen økes

https://www.flightglobal.com/news/a...up-arj21-production-open-second-assem-456071/

Comac will open a second assembly line for its ARJ21 regional jet this year, as it prepares to ramp up production of the type.



The Chinese manufacturer is targeting to deliver 22 regional jets to customers this year, up from 15 in 2018, Wang Xingwei, director of the ARJ21 programme office tells FlightGlobal. In 2017, it delivered six aircraft - all to launch customer Chengdu Airlines.
 
Re: ARJ 21 - status og driftssetting

Si det? Det hender jo statistikk fra Kina er litt pyntet på
 
Back
Top