• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

CHN Comac ARJ-21 aka 909 - status og driftssetting

Re: ARJ 21 - status og driftssetting

Og da fikk Genghis Khan Airlines sitt første fly, og ble dermed den 2. operatøren

https://www.flightglobal.com/news/a...t-arj21-delivered-to-genghis-khan-air-456044/



Men først i dag startet selskapet opp flyvningene og fikk det første av sine to mottatte fly i luften

https://www.flightglobal.com/news/articles/genghis-khan-airlines-launches-operations-459939/

Chinese start-up carrier Genghis Khan Airlines has launched operations with the Comac ARJ21.
 
Re: ARJ 21 - status og driftssetting

Jiangxi Air har tatt levering av sine første ARJ-21. Såvidt jeg ser er dette det fjerde selskapet, og den 23. maskinen som leveres. Så det går ganske så smått

https://www.flightglobal.com/orders...-takes-delivery-of-first-arj21/136228.article

Jiangxi Air has become the latest operator of Comac’s regional jet, the ARJ21.

The carrier — a Xiamen Airlines joint venture — took delivery of the first aircraft, registered B-605V, on 19 January.

66688_comac_jiangxi_602725.jpg
 
Re: ARJ 21 - status og driftssetting

Sånn kan det se ut når en 767 får barn med en 717.
 
Re: ARJ 21 - status og driftssetting

Interessant å se RAT på denne typen maskiner :) Noen som vet om APU kan benyttes i lufta på ARJ21?
Synes også denne maskinen ser skikkelig snasen ut!
 
Re: ARJ 21 - status og driftssetting

Herlig med en ny `717 i disse tider der så mange MD-80 og -90 går på dynga. :)
 
Re: ARJ 21 - status og driftssetting

Herlig med en ny `717 i disse tider der så mange MD-80 og -90 går på dynga. :)

Dette med 717 var historieløst av Bøings reklamefolk. Det er en DC-9. Boeing brukte 717 som typebetegnelse på det som ble KC-135.
 
Re: ARJ 21 - status og driftssetting

Dette med 717 var historieløst av Bøings reklamefolk. Det er en DC-9. Boeing brukte 717 som typebetegnelse på det som ble KC-135.

MD-95 da, det var min første innskytelse. :)
 
Re: ARJ 21 - status og driftssetting

I dag leverte COMAC fire stk ARJ-21 til fire forskellige Kinesiske flyselskaper; Air China, Chengdu Airlines, China Southern Airlines og OTT Airlines.
Comac ARJ21 -700 136 B-605N Chengdu Airlines delivery 28jun 20 PVG-CTU ex B-001R
Comac ARJ21 -700 138 B-605U Air China delivery 28jun20 PVG-PEK ex B-001R
Comac ARJ21 -700 139 B-605W China Southern delivery 28jun20 PVG-CAN ex B-001J
Comac ARJ21 -700 140 B-123A OTT Airlines delivery 28jun20 PVG-SHA ex B-001K
 
Last edited:
Re: ARJ 21 - status og driftssetting

Tydeligvis at COMAC såvidt begynner få opp produksjonstakten på ARJ-21, selv om det sammenlignet med endel andre fortsatt er lavt
 
Re: ARJ 21 - status og driftssetting

Det er tydeligvis gjort noen endringer underveis i produksjonen. Det ser ut som cockpit-vinduene er endret siden de første flyene ble tatt i bruk.

m02011062400001.jpg

COMAC.png


Edit: Det ble gjort en endring av betjeningsystem i cockpit fra skrog #15. Det er mulig vinduene ble endret samtidig.
 
Last edited:
Back
Top