Color Air

Designet var absolutt flott, men planen var vel egentlig å ha Color Air-titlene over vinduene og ikke over hele flyet. C-en til Color Air/Line er fantastisk utdatert og glorete, synes jeg. Fløy med to av flyene, Ålesund og Bergen, og jeg husker at Ålesund hadde TV-skjermer om bord, men disse var ikke i bruk.

Skal få scannet inn menyer, tidtabeller og øvrig materiell jeg har liggende om det er av interesse... Takk for fine bilder KOG.

Hei FlightDeck dette er av veldig stor intresse og vi håper du kan gjøre det i nermeste fremtid

Ser av det dere skriver her og av airliners.net at Color Air bare hadde 737-300.

Jeg reiste med Color Air et par ganger i løpet av høsten 1998 og våren 1999. Jeg mener veldig bestemt at da vi en gang taxet forbi et SAS-fly på Gardermoen, kom kapteinen over høytaleranlegget og sa at Color Air hadde nyere fly enn SAS, og at han ønsket SAS velkommen etter med de nye flyene de anskaffer seg. Dette var før min flyinteresse slo inn for fullt, men i ettertid har jeg tolket dette som at ColorAir allerede høsten 98 fløy 737NG.

Men det høres da veldig rart ut hvis ColorAir hadde bare 737-300? Finnes det en forklaring?

Ser av det dere skriver her og av airliners.net at Color Air bare hadde 737-300.

Jeg reiste med Color Air et par ganger i løpet av høsten 1998 og våren 1999. Jeg mener veldig bestemt at da vi en gang taxet forbi et SAS-fly på Gardermoen, kom kapteinen over høytaleranlegget og sa at Color Air hadde nyere fly enn SAS, og at han ønsket SAS velkommen etter med de nye flyene de anskaffer seg. Dette var før min flyinteresse slo inn for fullt, men i ettertid har jeg tolket dette som at ColorAir allerede høsten 98 fløy 737NG.

Men det høres da veldig rart ut hvis ColorAir hadde bare 737-300? Finnes det en forklaring?

Color Air fløy kun tre Boeing 737-300 (Classics), og det var ikke snakk om noe 737NG. SAS fikk levert sine første 737NG høsten 1998, så kanskje kapteinen ønsket SAS velkommen etter med disse? På det tidspunktet (1998-99) fløy jo SAS ganske mye gammelt materiell (f.eks. DC-9) som totalt sett sikkert var eldre enn Color Airs 737-300-maskiner.

Husker for øvrig at Color Air sommeren 1999 annonserte at de hadde planer om ruter til Tromsø og Bodø, med billetter til 300 kr. Dette ble referert i en rekke nyhetssaker.

Jeg skal ta en tur ned i kjelleren i morgen og prøve å rote frem Color Air-materiellet.

Litt trist å tenke på at den ene maskinene som Color Air hadde styrtet ved Sharm el Sheik i 2004, mener dette var maskinen G-COLB(Trondheim). Hvor de andre maskinene flyr i dag, aner jeg ikke. Mener også at oppstarten av Color Air var grunnen til servisair`s inntreden på Osl, og synd at dette selskapet er borte også.

G-COLE, 91-modell flyr i dag som "G-BYZJ" hos bmiBaby (siden: mai 98)
G-COLC, 93-modell flyr i dag som "VP-CAY" hos Cayman Airways (siden: nov. 04)

Med andre ord er denne en av de to

G-BYZJ.jpg

Flott med gamle reklame snutter. Jeg hadde virkelig glemt de. Spesielt den siste liker jeg. Liten tvil om hvem den er siktet til ;)

Det var vel bare et selskap som hadde klasseskille på innenriks på den tiden og det var Braathens med "best" og "back" konseptet.

Back