Color Air

Color Air hadde vel også et samarbeid med Rimi for salg av billetter - uten at dette ble noen større suksess.

Ja det var snodig å sjekke inn folk med kvitering fra Rimi, loff, pølser, melk, bleier.... og en tur til Trondheim. :D

Sure about that? Servisair got the registration for the next plane, but I haven't got a clue what it was though.

Yes, Servisair got the registration, and was told the aircraft was on its way to OSL. Under its way it was redirected somewhere. Mabye back to the paintshop :-)

Da Color Air satt flyene sine på bakken, inngikk selskapet en avtale med Braathens slik at passasjerene kunne fly hos dem. Måtte passasjerne betale noe for dette, eller ble de overført gratis?

Da Color Air satt flyene sine på bakken, inngikk selskapet en avtale med Braathens slik at passasjerene kunne fly hos dem. Måtte passasjerne betale noe for dette, eller ble de overført gratis?

De ble overført gratis. Jeg var selv en av dem på noen flighter.
Dette gjorde BU i et forsøk på å kapre Color Air kunder fremfor at de gikk til SAS i etterkant av konkursen.

De ble overført gratis. Jeg var selv en av dem på noen flighter.
Dette gjorde BU i et forsøk på å kapre Color Air kunder fremfor at de gikk til SAS i etterkant av konkursen.

Stemmer, det var bare å møte opp på innsjekk. Vi hadde fått pasasjerlistene til Color Air og det var bare å krysse av å sjekke de inn på et fly som gikk rundr samme tid som mann hadde bestilt med CLA.

Her er noen bilder av Color Air maskinene fra september 1998

Fra Gardermoen mens den fortsatt het GEN:

04965.jpg

04967.jpg

04969.jpg

04970.jpg

04977.jpg

04979.jpg

Over til Værnes

05000.jpg

05001.jpg

Eierskapet er tydelig:
05004.jpg

De hadde godt belegg
05006.jpg

Og trallene kom fra flere steder
05007.jpg

G-COLB med navnet "Trondheim" styrtet forøvrig i 2004.
Det fløy da for Flash Airlines med reg SU-ZCF.

Hvor hadde trallen fra Norway Airlines vært i mellomtiden? Hjemme hos sjefen?

Eller gått på rundgang. Jeg har sett litt av hvert på diverse fly. Det er nok ikke sjeldent at traller blir byttet om når de står hos cateringselskapene.

Just a short return to the 4th mystery plane.

As written before, there is absolutely no evidence of this plane.

* There was never a registration assigned in the G-COL* range
* There was never a 4th plane at EMA, where all the MX was done for AirFoyle

* No one of the high profile UK Spotters ever heard of this plane
* NO list, neither aviationletter, World Fleet News or Airlinerlist have any hint on such a plane.

* No MX slot was requested in neither EMA, QLA, SEN or DUB that could be connected to Air Foyle and Color Air.

I think, with all that summed up and all the people I did ask, it is fair to say that also Servisair got a mystery reg that was never intended to become a real plane.

But, if someone comes with the register, I am ready to ask the owner at the time and maybe I have to learn something new. However, with the facts as they are on the table today, that would surprise me...

EDIT:
Even the indredible Kay Hagby - probably the most reliable source in such things - does not know of this plane.

Det kan man vel ikke akkurat kalle en nøytral uttalelse ... ? :cool:

Takk for den!!
Men som du vet er det jo stor forskjell på land og sjø, og så var det to helt separate firmaer.

Jeg baserer selvfølgelig dette KUN utfra mitt øye som ser!:colgate:

Og det er forøvrig derfor jeg drikker nu! :cheers:

BF:cool2

Designen var absolutt flott!!! - men "C" kunne like gjerne vært noe de ansatte på Tusenfryd gikk rundt med...

Back