Cockpit film Norwegian 737 800

LN-RRE

Data warehouse consultant
Hello fellows : )

Jeg er i kontakt med NAX angående produksjon av en cockpitfilm med Norwegian. Filmen skal være på ca 4 timer og handle om innenriks flytrafikk med Norwegians 737 800 maskiner. Cockpitfilm med fokus på tekniske detaljer, sikkerhet, daglig opperasjon av maskinene, spesielt tilpasset viderekommende simmere og andre med en fot innenfor flymiljøet som det er mange av her inne.

Jeg tenker denne filmen filmet med Canon EOS 550D med 35 mm f2.0 objektiv, kamerarig, lydutstyr etc. Tror kvaliteten vil bli nokså bra på den, men om det blir WAR kvalitet gjenstår å se. Ingen ting er sikkert før den er laget, men har litt erfaring med film fra før av, men ikke mye.

Vil det være interessant å betale 100 kr for denne filmen, solgt gjennom flightsim.no shop f.eks? Dette er kun penger til bluerayplate, etui og det lille overskudd som måtte bli igjen blir å dekke teknisk utstyr som er nødvendig å kjøpe inn for produksjonen, tenker 5-6 batteripakker og 5-6 minnekort på 16GB da et 16GB kort varer i 50 minutter : ))

Filmen blir gjort i 1080p 25 fps og antakeligvis spilt inn i 1080p på platen.

Jeg lurer på om folk her inne ville vært happy om det ble produsert en slik film : ) tar i mot tips og ideer for hva som ønskes å være med. Jeg vil belage meg på å produsere denne filmen uansett om jeg ikke blir å legge den for salg, da det er min første film og en del ting må kjøres inn : )

Bakgrunn for ideen: Har ofte vært i cockpit og flydd, også etter tiden det ble veldig strengt med slikt. Mange folk har ikke tilgang til dette (meg selv inkludert de fleste gangene) og dermed er det stor interesse for å få et innblikk i hverdagen der fremme.

Spent å høre hva folk tror om dette, samt om ideer til hva som bør være festet til filmen : )

Snakkes

JA fyr løs du. B737NG filmer som går lidt inn i dypden på systemene osv er STOR mangelvare. Betaler glatt 250 for en slik film.

Du har ikke anledning til å ordne deg med litt mer ustyr? 2 Kameraer til som kan brukes til litt forskjellige vinkler osv. Blir litt "kjedelig" i lengden med konstant vinkel fra klappsetet. :)

Ellers er idèen knallgod, og en ny norsk cockpitfilm vil bli kjøpt.

Hei

Jeg har ikke tilgang på mere enn mitt eget kamera pr nå, og regner heller ikke med å få det sånn uten videre. Jeg satser på enkameraproduksjon, da flerkamera kan være litt mer kompliosert, spesielt til å begynne med. Jeg skal bite meg merke i det som nevnes at det kan bli litt kjedelig dersom klippet er fra samme vinkel hele tiden. Går an å variere vinkler selv med et kamera, dersom alt ikke er live (1:1 tid). Blir litt klipping her og der, så kan man jo variere litt vinkel mellom klippene. Noe kamera på nesehjulpet, halen eller andre superfancye ting blir det garantert ikke noe av i første omgang : )

Det jeg vil fokusere på er å få et interessant og faglig innhold, godt bilde og god lyd. Cockpitfilm i HD er også en opplevelse i seg selv : )

Spennende! Hadde glatt spandert noen kr på å kjøpe filmen om du blir å lage den. Kjør på og lykke til :-)

Jeg har ett ønske, og det er at du kontakter Jan Mogren og samarbeider med han om en slik produksjon. Jeg spurte han for en tid tilbake om han kunne tenke seg å lage en film med Norwegian og det var noe han viste interesse for.

Her er siden hans http://aeropresentation.com/

Last edited:
Hei! Høres kjempespennende det oppdraget du skal starte med, jobber selv i cockpit Norwegian så du er hjertelig velkommen. :)

Hei igjen alle.

Det høres veldig bra ut at flymiljøet her er positivt. Vi skal nok ordne en fin film etter hvert. Jeg holder på å sjekke opp med litt tekniske forhold, og hvordan filmen skal og bør lages.

Det er også mulig at det blir andre små overaskelser relatert til NAX og luftfart i filmen, vi får bare se etter hvert.

Uten at noe er helt sikkert, så kan filmingen begynne i løpet av månedskifte aug/sept og antakeligvis være ferdig redigert i løpet av oktober. Jeg bare gleder meg : )

wildbird, høres veldig positivt ut. Kanskje vi sees i crewrommet på GM litt lenger ut i mnd : )

Hvis du hvet hvilke dager du skal gjøre opptak og hvis utstyr ikke er opptatt på andre jobber, kan du få låne proff videoutstyr ( 60 min) DV tape og som kan tilkobles mygg for å gjøre klart opptak av hva Captain sier og gjør. Jeg har 3 slike kameraer til låns en dag/helg - så ta kontakt med meg på PM.

Jan

Etter det je forsto skulle alt filmes i HD..:)

Har selv vært i kontakt med Danish Air Transport om å lage cockpit film fra dem, da følge MD80 og ATR42/72 produksjonen dems ;) Venter bare på ett konkret svar fra dem om det er mulig. Men det lovet godt ettr det jeg fikk vite..;)

Når det kommer ett svar så blir det en cockpitfilm om DAT fra meg og fra LN-RRE, da både jeg og han skal samarbeide fremover med forskjellige produksjoner.

Så følg med så blir dette bra! :)

Jøss, kjempegreier! Artig når folk stiller litt opp slik. Alltid spennende å bruke profesjonellt kamerautstyr : ) Jeg brukte Panasonic HVX200 og filmet en dokumentar i SD. Brukte senheiser trådløst myggsett, kjempebra å bruke under intervjuer. Dersom jeg er heldig kan jeg koble en mic til intercom i maskinen, dermed vil alt som sies bli med. En vanlig innstilling jeg har opplevd er at intercom høres, radio høres men ikke den som snakker ut på radio. Når en prater ut på radioen fra flymaskinen man er i, hører man ikke vedkommende av en eller annen grunn. Spørs om crewet er så veldig interessert i å kjøre signalsplitter på lydutgangen til headset til meg på klapp. Altså en lydstrøm til headsettet mitt og en til en separat lydopptaker. Ikke noe problem å synce dette i ettertid, selv om det blir litt mer jobb i post production.

Etter det je forsto skulle alt filmes i HD..:)

Har selv vært i kontakt med Danish Air Transport om å lage cockpit film fra dem, da følge MD80 og ATR42/72 produksjonen dems ;) Venter bare på ett konkret svar fra dem om det er mulig. Men det lovet godt ettr det jeg fikk vite..;)

Når det kommer ett svar så blir det en cockpitfilm om DAT fra meg og fra LN-RRE, da både jeg og han skal samarbeide fremover med forskjellige produksjoner.

Så følg med så blir dette bra! :)

Det stemmer. Vi blir nok å samarbeide litt om produksjon fremmover, men på hvilken måte er ikke helt klar lagt enda. Vi har paralelle prosjekter på gang, så vi er litt i testfasen, men det er godt mulig det blir litt samarbeid i postproduction og preproduction i kommende tid. Har ikke sett så mye på mulighetene her ennå : )

Det er en målsetning i seg selv at filmen skal være i HD. Blir enten 720 eller 1080 i det endelige produktet, sannsynligvis 1080, da fler og fler maskiner blir kompatible med å vise dette formatet. Bedre å sikte fremmover enn å bruke (snart) utdaterte formater.

Kim: Kan være HDV taper han også mente i samme setning.

ATC-Radar: Det kan være det vil være et poeng å bruke EOS`en, da denne tar veldig lite plass i cockpit og som vi vet er det litt trangt om plass der fra før av. Har også erfaring med at des mindre kameraet er, jo mer tilgang til posisjoner og ulike situasjoner får man. Lettere å få litt ekstra innpass med et lite kamera enn et stort har jeg erfart.

Vi har en Canon 7D med filmopptak, men den er litt på jordet og må en tur til docktoren først - den tar heller ikke mye plass. Kom tilbake på PM hvis du trenger utstyr eller tips osv.

Jan Støkkebo
også på Facebook.com

Åja det er du, Jan : ) Artig! 7D er ikke noe problematisk størelsesmessig heller : ) Tror jeg skal prøve å få tak i en mini kamerarigg før denne turen. Nåja, kommer an på økonomi etc. Koster et par tusen bare den. En søker hadde også vært noe. Kan være vrient å ha full kontroll når sola titter inn gjennom vinduene, noe som pleier å hende under cruise på dagtid med disse maskinene : )) hvis man ikke cruiser gjenom den elendige lavtrykksryggen som har hvilt over hele østlandet den siste perioden : )

Vil bare komme med ett lite tips, men det er litt avhengig av hva slags utstyr du har til rådighet, det er at du kan koble lyd opp mot intercom, det er ett eget uttak for dette på 300 og 800 maskinene som sitter på høyre side når du sitter på klappsetet,på den måten får du ren lyd fra ATC,intercom, så slipper du utvendig støy. Legger til en adresse som du kan gå inn å se hva slags type kabler du trenger kan hende du trenger en overgang fra kameraet. Gjør oppmerksom på at det er 2 forskjellige plugger på 300 å 800, men hvis du skal filme fra en 800 så er det noe som vi kaller en airbus plugg, finner den på nettsiden "uflymike.com" har du noe spørsmål angående dette så ikke nøl med skrive så skal jeg svare så godt jeg kan :)

Hehe, høres ut som vi må ta oss en prat allerede, wildbird. Jeg må sjekke ut dimensjonene på denne, og dersom, crewet føler seg komfortabel med at det hentes lyd ut rett fra mic-panelet så er jo det en kjempefin ting. Tenkte det kanskje var samme jack som gitar-forsterkere bruker, det er i alle fall noe som likner : )

Er bare en mic inngang på kameraet, og det er en 3,5 mm jack. Dersom det ikke går an å mikse internal mic og denne, blir kanskje bare internal mic benyttet i tillegg til separat opptak av VHF og intercom.

Er det kamera på 800-maskinene så kan man kanskje kople seg til videokilden - men det blir neppe HD og ikke 16:9 :)

Jeg har to såkalte bulletcams som kan kjøres på små batteripakker, hvis du vil låne. De er sylinderformet, ca 2 cm i diameter og seks-sju cm lange. Gul phono ut. Med sugekopp og en klype burde man kunne henge den på vinduet (inne så klart ;)). Har også mikrofoner som passer til samme batterisystem.

Bildet kommer ut med 580 linjer, men er dessverre ikke 16:9.

Bare gi beskjed om du vil teste.

Dette er filmet med et slikt kamera. Komprimeringen er voldsom for å få det inn på Youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=OwP7DUJg4yw

Jeg ville betalt for en slik film.

Jeg kan også by på markedsføring. Jeg driver en liten nettbutikk med salg av DVD-filmer (fly, bil, MC). Si i fra på PM om det er interessant.

Blir nok ikke brukt minicam, slik det ser ut nå. Produksjonen blir gjort utelukkende med 550 kameraet. Noe flerkameraproduksjon blir det ikke, men det er godt mulig det blir noen spennende innklipp fra andre steder enn cockpit, men det får tiden vise.

Jeg er fortsatt i planleggingsstadiet og jobber med å skaffe meg det siste av nødvendig utstyr (nok minnekort og batterier).

Om det er noen som har SD kort av STOR størrelse å låne vekk et par ukers tid ville jeg blitt kjempeglad. Det er snakk om 16 GB, 32 GB eller 64 GB kort og minimum klasse 4. 16 GB holder til 50 minutter REC.

Jeg har nå 2 * 16 GB kort og 2 * 8 GB kort så jeg har faktisk bare 150 minutter REC tilgjengelig og trenger nok det dobbelte.

Back