CO vil ha Air marshalls overalt

Norske myndigheter sier at air marshal'ene må ha spesialtillatelse for å bære våpen på norsk jord (noe det ikke er søkt om), men stasjonssjefen sier det er greit -fordi de er amerikanere!
 
Hvis man ikke spør om lov kan man heller ikke få avslag. Enkel logikk;)

Dessuten er det fremdeles lettere å få tilgivelse enn tillatelse!
 
Alt er tillatt når det gjøres av amerikanere. Datatilsynet har tidligere reagert kraftig på kameraer utenfor den amerikanske ambassaden, og sier det er ulovlig det de gjør. Men blir det gjort noe med? Neida.
Sånn er det, og sånn vil det alltid være.
Norge (og mange andre) er livredde for å gjøre amerikanerne irriterte, og gjør derfor pent hva vi blir bedt om. Og min uttalelse fra "Fly og Vin" på sjøflyhavna i sommer, om en runde øl på alle dersom vi ikke kjøper amerikanske jagerfly, står fortsatt ved lage.

Voff voff


IMM
 
Ser ikke helt problemet her...
Burde kanskje vært standard på alle fly, da jeg mener dette virker prevantivt på individer som planlegger skumle ting!
Ja om man kan velge mellom to flyselskap, det ene med air marshalls, det andre uten... Da er vel valget enkelt :question:
 
Så fremmede lands representater med våpen på norsk jord er helt uproblematisk for deg...
 
Heldigvis er jo disse marshalle'ne en kjempe bra ting! :)

Men litt mer seriøst, jeg leste artikkelen over i går kveld, og på tross av at det er mange insanser som uttaler seg veldig passivt og alle forsøker å unngå å ta noe stilling til ting, hvordan er dette mulig å implementere i forhold til sikkerheten på OSL? Jeg regner med at som med mange andre tjenester rundtom i verden så er våpnene personlige, og èn ting er at de nok kan spassere av flyet, igjennom ankomst med de og ikke bli sett, men de skal jo inn og igjennom sikerhetskontrollen for å komme ombord i flyet igjen, og her må man da kunne se to våpen?

-A
 
Originally posted by ph-ndr
hvordan er dette mulig å implementere i forhold til sikkerheten på OSL? Jeg regner med at som med mange andre tjenester rundtom i verden så er våpnene personlige, og èn ting er at de nok kan spassere av flyet, igjennom ankomst med de og ikke bli sett, men de skal jo inn og igjennom sikerhetskontrollen for å komme ombord i flyet igjen, og her må man da kunne se to våpen?

-A

Tja kan man ikke unngå endel ting ved hjelp av diplomatpass?
 
Diplomatpass gir deg ikke carte blanche til å gjøre alt mulig rart. Man har ikke lov til å gå bevæpnet bare fordi man har diplomatpass. Man blir bare utvist i stedet for fengslet for de lovbrudd man måtte begå.
 
Originally posted by ph-ndr

Jeg regner med at som med mange andre tjenester rundtom i verden så er våpnene personlige, og èn ting er at de nok kan spassere av flyet, igjennom ankomst med de og ikke bli sett, men de skal jo inn og igjennom sikerhetskontrollen for å komme ombord i flyet igjen, og her må man da kunne se to våpen?

-A


Bare man lager prosedyrer for det, kan det da ikke vaere noe vanskeligere i Oslo enn i Seattle?

Jeg er selv ingen fan av FAM (Federal Air Marshal) eller FFDO (Federal Flight Deck Officer)-programmene, men ser de heller ikke som noen sikkerhetstrussel. For et trenet oeye er de svaert lette aa avsloere og selv om de selv tror at de er verdens redningsmenn, har de nok en viss preventiv effekt.
 
Originally posted by Egil

Ser ikke helt problemet her...
Burde kanskje vært standard på alle fly, da jeg mener dette virker prevantivt på individer som planlegger skumle ting! ..

Ja, og kanskje på tog, busser, i drosjer og på alle mørke gatehjørner og ... For det er jo alltid noen som planlegger skumle ting? F.eks. hører jeg at finansministern planlegger å øke skattene ...:wow:
 
Originally posted by LN-SEK

Kanskje våpnene lagres nedlåst på flyene og taes fram før avgang?

Det var det jeg siktet til. Om disse FAM'ene er statlig ansatte timeteller som alt annet statlig ansatt, så er de tjo ikek realistiks at de flyr EWR-OSL-EWR sammenhengende, og om de har perosnlige våpen, og dermed har layover i OSL, da må de jo landside og så ut igjen igjennom sikkerheten?

Så enten har man våpen som skal kunne lagres og behandles på fly som står på bakken, eller så har man sotre deler av det norske systemet som ser en annen vei på slikt. Runden med vage fraskrivelser og strutsepolitikk lå ihvertfall passelig tjukt påsmurt i avis-artikkelen.

Og for de som bekymrer seg over at en FAM kan være lett å observere, les denne tråden på FLyerTalk sitt security-forum og så kan du jo bestemme deg om du skla le eller grine, og i så tilfelle hva side av diskusjonen som er mest ille....

-A
 
Det er ingen loesning at de blir ombord tur-retur. Foer eller siden vil det oppstaa en uregelmessighet som gjoer at de maa forlate maskinen, og da vil problemet oppstaa uansett. Arbeidstidsproblematikk er ogsaa inne i bildet, og vil du virkelig ha en stuptroett, grinete og bevaepnet mann ombord .. ?? ;)

Aapenhet om emnet er best, paa den maaten unngaar man at det blir gjort feil som kan foere til mer problemer senere.
 
Men så lenge maskinen er registrert i USA så er det vel amerikansk lov som gjelder ombord?
 
Originally posted by Fly high

Ja, og kanskje på tog, busser, i drosjer og på alle mørke gatehjørner og ... For det er jo alltid noen som planlegger skumle ting? F.eks. hører jeg at finansministern planlegger å øke skattene ...:wow:

Tja, syns det er litt snodig at det kun er på flyplasser passasjerer (og ansatte) skal kontrolleres og sjekkes opp og ned i mente!
Hadde faktisk forventet at det skulle bli innført en eller annen form for kontroll på togstasjoner, samt passasjerlister med navn etter Åsta ulykken... Så kom Madridbombene og da var jeg skråsikker på at noe ville skje...

Jaja, så feil kan man ta!

Men okay, kanskje ikke nødvendig med væpnede vakter på hvert gatehjørne enda :p
(Jepp, jeg tok ironien, he he)
 
Back
Top