CO gaar over til Star Alliance!!!

Tror ikke selgerne i Oslo paa disse mikrokontorene har veldig mye stemmerett i denne forbindelse.

Det som blir interessant å se er SAS sin holdning til en konkurrent som har finta dem langt opp på tribunen og har knust dem på deres største USA rute. SAS hadde ett utmerket forhold til CO på 90 tallet, det spørs dog om de har tenkt å sitte på sine høye hest eller om de har tenkt å komme til forhandlingene med åpent sinn. Her er det vinn vinn for begge selskaper dersom SAS ser butikk istedetfor å sitte på sin høye hest med ett selvbilde at de kan alt og er best mens sannheten er at SAS International er ett såret dyr som har blitt vanstyrt siden 1998 mens CO kan vise til den største veksten over atlanteren med god lønnsomhet.

Håper ihvertfall at holdningen ikke blir den samme som man hadde da US Airways startet opp til ARN, ett fientlig angrep.
 
Heisann!

Kanskje ikke uventet, men her er det bekreftet:

Panama's COPA Airlines will be leaving Skyteam Alliance on 24OCT09, coincides with sponsored carrier Continental's departure for Star Alliance.

COPA's Skyteam Associate membership is sponsored by Continental. Although the latter no longer has shares (stockwise) investment in COPA, but the two still has a number of important joint initiatives.

Dag
 
Er det offentliggjort noe angående strukturen på bonusopptjeningen hos CO etter overgangen til *A? Evt. kan vi forvente et tilsvarende system (og klasser) som hos UA?
 
Det var en artikkel i Finansavisen i går om at CO slet litt med å gå inn i Star Alliance på grunn av sløve konkurranse regler osv. Stemmer dette?
(finner ikke artikkelen på nett)
 
Er det offentliggjort noe angående strukturen på bonusopptjeningen hos CO etter overgangen til *A? Evt. kan vi forvente et tilsvarende system (og klasser) som hos UA?

Bookingklassene er allerede endret og er 100% tilpasset UA sine bookingklasser. Dette skjedde i midten av januar.

For SAS EB medlemmer kan du garantert regne med 25% i de billigste klassene inkl. 25%, for AC aner jeg ikke.

For One Pass kommer nok bonusopptjeningen til å bli litt annerledes enn hos UA siden CO er relativt fornøyd med å gi 50% EQM på billige billetter som ikke er kjøpt på deres hjemmeside. Som UA *G eller høyere blir det 200% som er minimum for alle klasser.

Kjenner du ikke til COs struktur, kan du lese mer om opptjening her:

http://www.continental.com/CMS/en-US/marketing/custcomm/promotions/Pages/AirlinePartners.aspx
 
For AC, så gir alle bookingklasser hos UA 100% bonuspoeng. Jeg regner derfor med at det blir det samme hos CO.
 
Hva skjer med alle bonuspoengene mine, blir de konvertert til Star Alliance eller beholdes de i Skyteam?
 
Det var en artikkel i Finansavisen i går om at CO slet litt med å gå inn i Star Alliance på grunn av sløve konkurranse regler osv. Stemmer dette?
(finner ikke artikkelen på nett)

Stemte at myndighetene hadde noen innvendinger, men igår fikk Continental antitrust immunitet fra de Amerikanske myndigheter slik at de nå kan gå inn i Star

http://www.chicagobusiness.com/cgi-bin/news.pl?id=34713

The Obama administration on Friday granted limited immunity from antitrust laws for Continental Airlines Inc. to join United Airlines, a unit of UAL Corp., and other carriers in the global Star Alliance.

The final U.S. Transportation Department order, which gave the carriers limited immunity from antitrust law, permits carriers to share pricing, scheduling and other information within the alliance.
 
Det var en artikkel i Finansavisen i går om at CO slet litt med å gå inn i Star Alliance på grunn av sløve konkurranse regler osv. Stemmer dette?
(finner ikke artikkelen på nett)

Hva legger man i "sløve konkurranseregler"? I motsetning til hva enkelte synes å tro så er konkurransereglene til for å sørge for at store, dominerende bedrifter ikke utnytter sin markedsmakt på bekostning av sine kunder. At man som flyinteressert ønsker CO som en del av en annen allianse kan så være, men konkurransemyndighetene har som oftest andre hensyn å ta enn hva vi flyinteresserte måtte ønske. Skulle det mot formodning bli slik at alle selskaper som flyr over dammen ender opp i samme allianse så tror jeg man kunne forventet en god del høyere priser, og det er vel ikke nødvendigvis en god løsning for alle parter.
 
Ellers blir det neppe noe stort CO-SK samarbeid. Ser at antitrust immunitet ikke gjelder på New York-Stockholm og New York-København, sammen med endel andre unntak.
 
Se ut som det er en tilpassning i gang - man kan få CO-miles hvis man flyr CO og har connection med *A-selskap (div. med liten skrift...)

We’re expanding our reach by offering bonus miles* for connecting flights on select airlines worldwide. You’ll earn bonus miles for one flight in each direction that directly connects to a Continental operated flight that transits the 48 contiguous United States.
https://www.continental.com/web/en-...e=TB7711&SID=1F426E9E9B084B3CAC75AFCB0FD5A82E
 
Last edited:
Heisann Someone!

Ellers blir det neppe noe stort CO-SK samarbeid. Ser at antitrust immunitet ikke gjelder på New York-Stockholm og New York-København, sammen med endel andre unntak.

Jeg er ikke helt sikker paa dette! Leser du litt mellom linjene fra Discus sitt CO intervju kan du se det er en del planlegging paa gang... :rolleyes:

Dag
 
Heisann Someone!

Jeg er ikke helt sikker paa dette! Leser du litt mellom linjene fra Discus sitt CO intervju kan du se det er en del planlegging paa gang... :rolleyes:

Dag

Joda, men nå finnes det mange former for samarbeid. Men noen JV blir det ikke, men det utelukker jo ikke code share;)
 
Noe mere info om denne , kan ha innvirkning på om jeg velger CO til julebord eller ikke. Noen som vet om hvilke EB-poeng en kan forvente på denne....eks laveste 100% opptjening på EB...
 
Bruker du Eurobonus, får du nok bare 25% på lav økonomi ... sammenlign med UA og US så ser du hvordan det blir ..

Det er fortsatt heller ikke mulig å legge inn Star-bonuskort på Continental.com ennå. Det er det imidlertid lett å rette på når den tiden komemr ..
 
Back
Top