Climb rate

Blubird

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Er det FMC (eller annet system) som beregner hvor stor stigning/fpm man kan ha etter takeoff ved ulike vekter osv.? En tom B767 klatrer jo gjerne mer hissig enn en som er fullastet. Regner med at det ikke er pilotens gefühlung som avgjør dette... ;)
 
Det er vel flere faktorer inne i bildet, som derated t/o-power, lufttrykk, t/o-vekt, klareringer i luftrom, etc.
Noen av pilotene her inne har vel en god forklaring hvordan dette er bundet opp? :)
 
Glem climb rate i denne sammenheng. Det er hastighet man stiger på. Det er satt en hastighet for de forskjellige faser av utflyging som man skal holde. Og i praksis så utføres dette ved at man setter den thrusten man skal ha, og holder hastigheten. Øker hastigheten så hever man nesa (og dermed øker climb rate). Faller hastigheten så senker man nesa (og senker også climb rate).

På 737 har man en knapp på MCP som heter LVL CHG (level change). Denne vil stige / synke på en gitt hastighet. Skal du stige så setter du en hastighet i vinduet, trykker LVL CHG, og F/D (evt. autopilot) vil kommandere en attitude som vil holde valgt hastighet. Samme med descent.
 
Glemme climb rate? Det kan man sikkert dersom man bare flyr der det er flatt:) For endel utflygninger er det i midlertid viktig å vite at man kan klarere terreng. Skal man finne nøyaktig climb rate må man nok inn i tabellene i flyets dokumentasjon, men som regel har selskapene gross mass charts og performance computere som gir deg maksimal avgangsvekt for aktuell plass og forhold. Håper det var enda litt mer info.
 
Ser siden det står F35 Landing, så flyr vel du for Widerøe, har det ikke litt å si på Company Procedures der da?

Er vel andre systemer på evt Dash 8 kontra en Boeing 737.
 
Ja stemmer det. Regner med du tenker på company climb procedures. Disse er designet utfra flytype og lokale forhold (eller hva jeg skal kalle det). Minstekravet til climb rate er som regel veldig konservativt i forhold til hva flyet normalt yter på to motorer.
 
F35 landing står vel for Flaps 35 Landing, noe som er en flapsetting for landing på Dash 8 om jeg ikke husker feil. :)
 
F35 landing står vel for Flaps 35 Landing, noe som er en flapsetting for landing på Dash 8 om jeg ikke husker feil.

Stemmer på en prikk det. "Flaps 35 landing" er en call out før landing med 35 grader flaps, hvorpå flapsettingen utføres. Som skikkelig flynerd må man også ha skikkelig flynerdnavn:D
 
Back
Top