CityJet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Jeg fløj CRJ med Cimber i dag på HAM-CPH og ATR med Jettime modsat vej i går. Ingen kaffe eller noget på turen :( Kiggede i Scandinavian-magasinet med oversigten over SAS' flåde. Synes det er lidt trist, at flyene fra underleverandørerne, som jo er malet i SAS-farver, ikke fremgår af flåde-oversigten. De kunne godt skrive "Partners flying for SAS" eller lignende nederst på siden og vise de forskellige mindre flytyper. Det ser lidt kedeligt ud med den strømlinede flåde med 2 slags Airbus og 1 slags Boeing kun.
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Jeg fløj CRJ med Cimber i dag på HAM-CPH og ATR med Jettime modsat vej i går. Ingen kaffe eller noget på turen :( Kiggede i Scandinavian-magasinet med oversigten over SAS' flåde. Synes det er lidt trist, at flyene fra underleverandørerne, som jo er malet i SAS-farver, ikke fremgår af flåde-oversigten. De kunne godt skrive "Partners flying for SAS" eller lignende nederst på siden og vise de forskellige mindre flytyper. Det ser lidt kedeligt ud med den strømlinede flåde med 2 slags Airbus og 1 slags Boeing kun.

Ser at det ikke står i menyen til SAS lenger, men de har brukt å remse opp en hel del med destinasjoner i nærheten av CPH, da blant annet HAM, BLL, GOT ... osv. som ikke får servering ombord, men jeg hadde regna med at de fortsatt serverte kaffe og te.
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Er vel rimelig kort mellom de og CPH ja. Var servering som vanlig med CRJ Cimber mellom CPH og NCL
 
CRJ900 innenlands?

Var inne å så på billetter med tanke på påskeferien. Plutselig la jeg merke til at flere av direkteavgangene med SAS fra SVG til TRD flys med CRJ900 30.03. Er dette noe nytt?
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Det blir CRJ900 på noen av flygningene mellom OSL-KKN senere i år. Usikker hvem som opererer disse, men det blir vel Cityjet da kanskje?
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Ser jeg er satt opp med CRJ-900 fra SVG-TRD den 4 April ja. :)

Får prøvd den tidlig da ...

Kim
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Da blir det CRJ900 både til EVE og MOL i sommer. Fint det :)
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Enda mere outsourcing på gang i SAS? først Cimber, Jet Time, FlyBe og nå CityJet.
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

images


Kan fort ende opp med denne da, når leveringene starter!
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

images


Kan fort ende opp med denne da, når leveringene starter!

Hvorfor tror du det? Avtalen mellom CityJet og SAS er på CRJ900. Forøvrig ser det ut til at Air France vil leie SSJ100 fra CityJet....
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

En viss mulighet for SSJ100 er det jo, men jeg ville ikke holdt pusten.
Avtalen er som nevnt CRJ900, og SSJ100 er kjøpt inn for å erstatte ARJene man har i dag.
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Enda mere outsourcing på gang i SAS? Først Cimber og Jet Time deretter FlyBe og nå CityJet? Er det noen som vet hvordan lønn og betingelser er for crew som hyres inn for å fly på vegne av SAS? I og med at SAS er blant de som skriker høyest om DYs/DUs 'krittikkverdige' drift og 'kontroversielle' kontrakter for ansatte på basene i utlandet og på longhaul, så regner jeg med at de går foran som et godt eksempel og tilbyr alle innleide norsk lønn og vilkår, eller?
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Enda mere outsourcing på gang i SAS? først Cimber, Jet Time, FlyBe og nå CityJet.

Enda mere outsourcing på gang i SAS? Først Cimber og Jet Time deretter FlyBe og nå CityJet? Er det noen som vet hvordan lønn og betingelser er for crew som hyres inn for å fly på vegne av SAS? I og med at SAS er blant de som skriker høyest om DYs/DUs 'krittikkverdige' drift og 'kontroversielle' kontrakter for ansatte på basene i utlandet og på longhaul, så regner jeg med at de går foran som et godt eksempel og tilbyr alle innleide norsk lønn og vilkår, eller?

Nødvendig å poste dette to ganger da? Men SAS har da 'alltid' outsourcet commuterrutene, enten til egeneide selskaper som SAS Commuter, eller eksterne, som Widerøe og diverse svenske flyselskaper. Cimber er jo også SAS-eid, hvis du ikke har fått det med deg.
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Beklager dobbel posting, jeg trodde ikke den kom med første gangen.
Poenget mitt var med tanke på innleie og om SAS da sørger for 'anstendige' vilkår for disse; i og med at SAS benytter en hver anledning til å sverte konkurrenten og selv forsøke å fremstå som best i klassen, er det litt interessant at de leier inn kapasitet fra blant annet Jet Time som jeg har forstått har blant de dårligste betingelsene for crew i Europa. SAS har i stor grad ledet korstoget som har kritisert DY for å ha valgt å sette de fleste 787'ene og 737'ene stasjonert henholdsvis i Spania og i London på irsk register, og har hevdet hardnakket at dette er et krumspring for å unngå norsk arbeidsmiljølov, samtidig som SAS i stillhet selv leier inn fly fra et irsk selskap (CityJet) og crew (som jeg mistenker har irske kontrakter) til å fly på norsk innenriks! Er ikke dette et paradoks?
 
Last edited:
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Beklager dobbel posting, jeg trodde ikke den kom med første gangen.
Poenget mitt var med tanke på innleie og om SAS da sørger for 'anstendige' vilkår for disse; i og med at SAS benytter en hver anledning til å sverte konkurrenten og selv forsøke å fremstå som best i klassen, er det litt interessant at de leier inn kapasitet fra blant annet Jet Time som jeg har forstått har blant de dårligste betingelsene for crew i Europa. SAS har i stor grad ledet korstoget som har kritisert DY for å ha valgt å sette de fleste 787'ene og 737'ene stasjonert henholdsvis i Spania og i London på irsk register, og har hevdet hardnakket at dette er et krumspring for å unngå norsk arbeidsmiljølov, samtidig som SAS i stillhet selv leier inn fly fra et irsk selskap (CityJet) og crew (som jeg mistenker har irske kontrakter) til å fly på norsk innenriks! Er ikke dette et paradoks?

Er vel nok et tilfelle av "hør på hva jeg sier, ikke se på hva jeg gjør".
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Beklager dobbel posting, jeg trodde ikke den kom med første gangen.
Poenget mitt var med tanke på innleie og om SAS da sørger for 'anstendige' vilkår for disse; i og med at SAS benytter en hver anledning til å sverte konkurrenten og selv forsøke å fremstå som best i klassen, er det litt interessant at de leier inn kapasitet fra blant annet Jet Time som jeg har forstått har blant de dårligste betingelsene for crew i Europa. SAS har i stor grad ledet korstoget som har kritisert DY for å ha valgt å sette de fleste 787'ene og 737'ene stasjonert henholdsvis i Spania og i London på irsk register, og har hevdet hardnakket at dette er et krumspring for å unngå norsk arbeidsmiljølov, samtidig som SAS i stillhet selv leier inn fly fra et irsk selskap (CityJet) og crew (som jeg mistenker har irske kontrakter) til å fly på norsk innenriks! Er ikke dette et paradoks?

Nå kommer icke crew på CityJet Stockholm basen att ha iriskt kontrakt utan via APRI aviation som har avtal med SPF och facket som representerar cabin.
Detta p.g.a av att tiden tog slut att direkt förhandla med facken.
Den finska basen flyger direkt på den gamle Blue1 överenskommelsen med de finska pilot/cabin facken.
Personligen tror jag det är Flybe som nu har rört om lite mera i denna soppa, och det är det som lyfter känslor.
 
Back
Top