Når man først snakker om delays, så skal jeg være første til å innrømme at jeg trolig var en direkte årsak til at et av flyene var 10 min forsinket fra ARN forrige tirsdag..
Ankom fra NY og hadde hele familien med. Jeg er EBD og kone/datter 2 EBG, den minste EBS. Når vi boardet på tid så fyllte de opp med bagasje, i tillegg til at svært mange av de ombord måtte sende sin håndbagasje.
Like før avgang ser jeg at bakkemannskap triller en tralle med bagasje fra flyet, og blant de 5 koffertene dette gjelder ser jeg 2 av våre priority-taggede kofferter. Tilkaller så crewet ombord og sier at vi gjerne vil ha med koffertene med samme fly, da vi haddde gaver liggende der som skulle leveres ved ankomst til min mor som bor ved TRD. (Vi bor selv 70 km unna)
Crewet sier de skal sjekke, og kommer tilbake og sier at de ikke tar av uten at all bagasje er ombord, så det skulle ordne seg. 2 min etter ser jeg fortsatt at trallen med våre kofferter ikke er lastet, og da er de i ferd med å stenge døren.
Jeg ber igjen om at koffertene skal reise sammen med oss, og legger til at jeg både er EBD og at alle kofferter har Priority-tags, som i min verden betyr at de da skal prioriteres. Crew går igjen ut til gateagent, og denne sier så at koffertene ikke blir med. Dette synes jeg er rart, og ber om å få prate med gateagenten. Dette vil ikke denne, men crewet sier de kan varsle kapteinen ombord om saken. Dette ber jeg de gjøre. Får så beskjed om at koffertene kommer ettersendt dagen etter, men at jeg fint kan gå av og følge bagasjen kostnadsfritt om jeg heller vil det.
Sier da at det er greit og at vi vil gå av og ta en senere avgang, og ber de da finne våre 4 andre kolli som alt er lagt i bagasjerommet på flyet, samt håndbagasje som også er lastet. Dette formidler crew videre til gatepersonale/kaptein, og plutselig ser jeg noen hente trallen med de resterende koffertene og trille denne bak flyet. På et mirakuløst vis har de allikevel "funnet plass" til koffertene... Fikk høre fra crewet underveis at det var Gateagentene som ikke ville laste bagasjen, da de "var ferdige med papirarbeidet" og ikke ville forandre dette selv om alle koffertene ikke var ombord. Fikk utallige beklagelser fra de ombord om hendelsen, og siden alle koffertene kom frem sammen oss så har jeg ikke giddet klage noe på dette i ettertid.
Men siden tråden her tok "denne retningen", så ville jeg gjerne dele den. Vet mange kan synes jeg er vrang, men mener at når man engang har en prioritet så skal denne gjelde. Hadde jeg ikke sett koffertene i trllen hadde jeg trolig fått beskjed først ved landing om at de ikke hadde blitt med, og da hadde man skyldt på "fullt fly", garantert. Ikke på at en gateagent ikke giddet forandre papirene sine. (som ble forklart til meg)
Sånn, da kan dere bare kjefte ivei for at jeg forsinket denne avgangen, skal tåle det!
Kim