Cimber Sterling - det nye navnet?

QI spiller jo på mange heste - noget som egentlig er en ganske god strategi.
De samarbejder med SK i form af at være provider af små fly på tynde ruter
De samarbejder med SK i form af at nogle af de overtallige SK staff er i beskæftigelse hos QI
De samarbejder med SK i form af at lave feed fra små danske destinationer (KRP; SGD; RNN; BLL) og fra et par udenlandske destinationer som SK ikke kan få til at løbe rundt (NCL f.eks.) til SK's smuldrende rutenet ud af CPH
De samarbejder med SK i form af at købe handling i AAL og ikke mindst CPH hvor QI har nedlagt egen handling på indenrigs.
De flyver "nose-to-nose" med SK på AAL og AAR til CPH, primært for at feede ind i eget net ud af CPH, et net som er komplementerende til SAS's rutenet ud af CPH
De samarbejder med LH ud af BLL og NRK om ruten til MUC
De samarbejder med AY på NRK-HEL
Samt flyver en del egne ruter ud af BLL/AAL som SK ikke vil røre - teoretisk kan det siges at de tager pax fra SK ruter ud af CPH, men realiteten er der tale om pax der hvis de ikkeføj med QI ud af BLL ville være fløjet direkte med andre selskaber alligevel - folk der bor i nærheden af BLL, har forlængst fravalgt omvejen via CPH.
deres CPH ruter er som skrevet tidligere ruter der komplementerer SK's ruter (med en undtagelse som LGW)

Der er jo ikke tale om at QI - for nuværende - går ind på SK's guldruter (Trekanten og FRA/CDG/LHR/AMS/BRU), så alt i alt tror jeg at SK i nuværende situation har mest at vinde ved at samarbejde med QI.

Last edited:
Det blir jo spennende å se hvilken plass (eller mangel på sådan) CRJ og ATR etterhvert får med denne strategien.

Og for både Jan og PP

Hadde SAS hatt balls, så hadde de øyeblikkelig sagt opp avtalen med QI og leid inn annet materiell. Jeg ville i hvert fall hatt noen på innsiden som konkurrerer direkte og prøver å ta makedsandeler fra SAS med lavere priser.

Lad mig sige det kort uden en masse argumentation - jeg er ikke enig og det er SAS tilsyneladende heller ikke! ...men du har jo gjort det til en sport at være uenig alt hvad SAS gør og så passer det det jo meget godt.

Dessuten, har SAS noen gode alternativer til Cimber på de veldig tynne rutene? Siden det er ut og inn fra CPH så er det en liten fordel at det er dansk basert. Da sitter man igjen med DAT, SUN-Air og Cimber og av disse 3 er da Cimber å foretrekke for SAS. Dessuten så tror jeg i likhet med PP (og SAS) at det lønner seg å være pragmatisk i en slik situasjon

...men du har jo gjort det til en sport at være uenig alt hvad SAS gør og så passer det det jo meget godt.

Der tar du komplett feil PP, du finner ikke en mer lojal venn av SAS enn undertegnede. Det sårer meg sterkt at vårt SAS har slike problemer i disse dager, og den man elsker tukter man. :o

Der tar du komplett feil PP, du finner ikke en mer lojal venn av SAS enn undertegnede. Det sårer meg sterkt at vårt SAS har slike problemer i disse dager, og den man elsker tukter man. :o

Nå ja blev måske lidt barsk i mit ordvalg - tror egentlig vi er i samme båd hvad angår SAS. Desværre kan man kritisere selskabet for mange ting med rette, men i denne sag er jeg overbevist om at man foretaget de rette dispositioner i forhold til partnerskabet med Cimber som i mine øjne er til fordel for begge selskaber.

SAS sier jo med dette følgende: Min fiendes (DY) fiende (QI) er min venn.
Mange har sagt dette gjennom historien, men som regel har det vært i krig (det være seg varm eller kald) og det har aldri noen vellykket strategi over lang tid.

Kan noen garantere for meg at SK ikke har nye eierandeler eller annen nytte av QI som et lavprisselskap ved siden av Core-SAS?

De samarbejder med SK i form af at købe handling i AAR

Og her maa jeg lige korrekte dig QI handles IKKE af SAS i AAR men af AAR handling
og nose to nose er vel saa meget sagt, men de flyve forskudt ifh til SAS
hilsen
Ole

De samarbejder med SK i form af at købe handling i AAR

Og her maa jeg lige korrekte dig QI handles IKKE af SAS i AAR men af AAR handling
og nose to nose er vel saa meget sagt, men de flyve forskudt ifh til SAS
hilsen
Ole

My bad - I sit corrected

Der tar du komplett feil PP, du finner ikke en mer lojal venn av SAS enn undertegnede. Det sårer meg sterkt at vårt SAS har slike problemer i disse dager, og den man elsker tukter man.

Med venner som dette KGL - hvem trenger fiender...

Cimber vurdere OSL-CPH skriver Aftenposten.no
Oslo-rute

- I forbindelse med dette ruteprogrammet har vi sett på utnyttelsen av flyflåten vår, og mener vi har kapasitet til å øke ruteprogrammet vårt ytterligere. Derfor har vi sett på mulighetren for å gå inn på ruten mellom Oslo og København. Vi regner på det nå, sier Thorup.

Back